داروهای گیاهی باید جایگزین داروهای شیمیایی درصنعت دام و طیور شود

داروهای گیاهی باید جایگزین داروهای شیمیایی درصنعت دام و طیور شود
کارشناس داروهای گیاهی با اشاره به مزایای مصرف داروهای گیاهی بر سلامت دام و طیور و به تبع آن انسان، اظهار داشت: این داروها بهترین جایگزین برای داروهای شیمیایی درحال استفاده درصنعت پرورش دام و طیور است که باید مورد توجه قرار گیرد.
محمد فلاح درکارگاه آموزشی ویژه تولیدکنندگان طیور شرق استان گلستان که دربیمارستان عمومی دامپزشکی آرین گنبدکاووس برگزار شد، گفت: مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی (آنتی بیوتیک ها) در صنعت پرورش دام و طیور، عوارض زیادی بر سلامت مصرف کنندگان دارد.
وی بااشاره به سابقه 11 ساله ورود داروهای گیاهی به سیستم دامپزشکی کشور، افزود: با این وجود هم اکنون تنها 15 تا 20 درصد پرورش دهندگان دام و طیور بویژه مرغداری ها از یک یا چند نوع داروی گیاهی برای درمان یا پیشگیری از بیماری های این حوزه استفاده می کنند.
دکتر فلاح، صرفه اقتصادی نسبت به داروهای شیمیایی با افزایش ایمنی واحدهای دامی و طیور در برابر بیماری ها، پیشگیری از بروز بیشتر بیماری های دامی، تاثیر مستقیم بر فرایند رشد دام و افزایش سلامت مصرف کنندگان را از مهمترین مزایای مصرف داروهای گیاهی در صنعت پرورش دام و طیور برشمرد و بر آن تاکید کرد.
وی تصریح کرد: امروز از لحاظ علمی ثابت شده که باقی مانده آنتی بیوتیک های مصرف شده در فرایند پرورش طیور از طریق فراورده های دامی وارد بدن انسان شده و سبب ایجاد مقاومت دارویی و تضعیف سیستم ایمنی فرد می شود.
این کارشناس داروهای گیاهی با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب کشور در حوزه داروهای گیاهی، یادآور شد: توجه به این ظرفیت های کم نظیر علاوه بر سلامت افراد جامعه و صرفه جویی در هزینه های درمانی و ایجاد اشتغال، درحوزه ارزش افزوده و صادرات نیز می تواند به اندازه چند برابر درآمدهای نفتی برای کشور ارز به ارمغان بیاورد.
فلاح با تاکید برضرورت فرهنگ سازی برای مصرف داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی در انسان و دام و طیور، خاطرنشان کرد: سلامت مهمترین نعمت الهی به انسان و سایر مخلوقات است و خداوند متعال ابزار آن را نیز از طریق طبیعت به وفور در اختیار ما قرار داده که باید مورد توجه قرار گیرد.
در این کارگاه آموزشی دو ساعته حدود 30 نفر از پرورش دهندگان طیور (مرغ) شرق استان گلستان حضور داشتند.
هم اکنون استان گلستان با افزون بر 900 واحد مرغداری فعال و جوجه ریزی سالانه حدود 80 میلیون قطعه مرغ گوشتی، رتبه دوم کشور را در تولید گوشت مرغ دارد و بخش قابل توجهی از واحدهای مرغداری این استان در شرق آن مستقر است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com