دامداران از واکسن وارداتی استفاده کنند

دامداران از واکسن وارداتی استفاده کنند

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی گیلان گفت: توصیه می‌شود تمامی دامداران صنعتی و نیمه‌صنعتی شیری و پرواری از نوع واکسن وارداتی استفاده کنند.
به گزارش (ایسنا)، منطقه گیلان، دکتر واجاری امروز در جلسه دامپزشکی گیلان گفت: واکسیناسیون سراسری بیماری تب برفکی در گاو و گوساله از پنجم خرداد ماه 1394 به مدت 30 روز کاری در سراسر استان گیلان آغاز شد. در این طرح اکیپ‌های مایه‌کوبی بخش دولتی در شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها و همچنین 45 اکیپ مایه‌کوبی مربوط به دفاتر مایه‌کوبی بخش خصوصی طرف قرارداد با اداره‌کل دامپزشکی استان مشارکت دارند.وی اضافه کرد: با انجام این طرح در واحدهای گاوداری، با اولویت واحدهای صنعتی، مناطق پرتراکم و واحدهای روستایی در مناطق پرخطر، عملیات واکسیناسیون انجام می‌شود.
عملیات واکسیناسیون با دو نوع واکسن رایگان تولید داخل و واکسن وارداتی که بهادار بوده، انجام و توصیه می‌شود تمامی دامداران صنعتی و نیمه‌صنعتی شیری و پرواری از نوع واکسن وارداتی استفاده کنند.دکتر واجاری ادامه داد: هزینه تزریق برای هر دو نوع واکسن تب‌برفکی در این طرح، رایگان بوده و دامداران نباید هیچگونه هزینه‌ای پرداخت کنند.وی تصریح کرد: بیماری تب‌برفکی یکی از بیماری‌های مهم ویروسی و واگیردار دام‌های اهلی و وحشی است که به آسانی منتشر می‌شود و خسارات اقتصادی قابل توجهی بر بخش دامداری و دامپروری استان وارد می‌کند. این بیماری در ایران بومی محسوب می‌شود و گاهی همه‌گیری‌های آن، خسارات و تلفات سنگینی به بار می‌آورد.
وی تصریح کرد: نشخوارکنندگان اهلی مثل گاو و گوسفند و بز حساس به این بیماری بوده و هنگام شیوع بیماری، دام‌های حساس سریعاً به بیماری مبتلا می‌شوند.رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی گیلان گفت: نشانه بالینی بیماری در حیوانات تقریباً مشابه است و در آنها علائمی شامل تاول و زخم در دهان، زبان، پستان و سم ایجاد می‌کند، حیوان مبتلا دارای تب و ریزش بزاق کف‌آلود بوده و تا مدتی قادر به تغذیه نیست بنابراین در دام‌های بالغ باعث کاهش شدید شیر و لاغری و تا حدودی تلفات می‌شود، ولی در دام‌های تازه متولد شده و جوان اکثراً کشنده است، زیرا دام‌های جوان به فرم قلبی بیماری دچار شده و سریعاً تلف می‌شوند.
وی افزود: همه ترشحات بدن دام آلوده و بیمار می‌تواند دارای ویروس بوده و آن را دفع کند. بزاق، ترشحات بینی، هوای باز دمی، مایعات تاول موجود در دهان، پا یا پستان، ادرار، شیر و ترشحات واژن می‌توانند باعث بیماری شوند، بنابراین بیماری تب برفکی به آسانی از یک دام به دام دیگر منتقل می‌شود.‌واجاری تصریح کرد: با تزریق واکسن در زمان مناسب می‌توان از شیوع بیماری در دام‌ها جلوگیری کرد و خسارات و تلفات بیماری را کاهش داد، ولی باید دانست که فقط با تزریق واکسن نمی‌توان بصورت صد درصد جلوی بیماری و ابتلای دام‌ها به بیماری را گرفت و اگر در منطقه‌ای بیماری شایع شود، معمولاً دام‌هایی که واکسن دریافت کرده‌اند، به بیماری مبتلا نمی‌شوند و اگر هم مبتلا شوند، بیماری در آنها خفیف‌تر و سبک‌تر از حیوانات غیرواکسینه خواهد بود و دامداران باید بدانند که برای کنترل بیماری سایر موارد بهداشتی نیز رعایت شود.

 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com