احتمال شیوع تب برفکی در پی استقبال نکردن دامداران از واکسیناسیون دام

احتمال شیوع تب برفکی در پی استقبال نکردن دامداران از واکسیناسیون دام
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به استقبال نکردن روستائیان و دامداران از واکسیناسیون دام سنگین نسبت به احتمال شیوع بیماری تب برفکی در استان هشدار داد.
امیرحسین بهداد در سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه واکسن بیماری تب برفکی به میزان کافی موجود است، افزود: واکسیناسیون دام سنگین شامل گاو، گوساله و گاومیش می شود که به صورت مشارکتی توسط مراکز واکسیناسیون و بخش دولتی انجام می شود.
وی یادآور شد: به دلیل بهادار بودن این نوع واکسن عده ای از دامداران همچنان از واکسیناسیون دام های خود سرباز می زنند که این امر موجب بروز مشکل در امر خدمات رسانی گروه های دامپزشکی شده که در صورت ادامه این روند دامداران در آینده نزدیک متضرر خواهند شد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی اظهار کرد: به همین دلیل در مرحله اول طرح واکسیناسیون تب برفکی، جمعیت قابل توجهی از دام های سنگین واکسینه نشدند که اگر در مرحله دوم نیز واکسینه نشوند بدون شک باید منتظر شیوع دوباره بیماری تب برفکی باشیم.
بهداد، با ابراز نگرانی از شیوع مجدد این بیماری در بین دام های سنگین ادامه داد: واکسن بهادار وارداتی و ساخت شرکت وتال ترکیه بوده و هزینه واکسیناسیون برای هر راس دام سنگین، 30 هزار ریال است که در مقابل ارزش خود دام ها، این مبلغ بسیار ناچیز است.
وی اظهار امیدواری کرد: با همراهی و یاری اعضای شورای اسلامی استان و همکاری روستائیان و دامداران بتوان با تزریق این واکسن از شیوع مجدد بیماری تب برفکی در دام های استان جلوگیری کرد تا دامداران بتوانند محصولات دامی خود را در آرامش کامل تولید و عرضه کنند.
بهداد با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در مرحله دوم، از دامداران خواست با گروه های دامپزشکی نهایت همکاری را داشته باشند تا از شیوع و انتقال این بیماری در بین دام های خود که در نهایت موجب افت تولیدات دامی می شود، پیشگیری شود.
رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با قدردانی از عملکرد دامپزشکی استان گفت: اداره کل دامپزشکی با اقدام اساسی و به موقع توانسته پیشرفت بیماری تب برفکی در استان را متوقف کند.
مصطفی برزگران افزود: بیشترین سرمایه گذاری در استان در بخش دام و طیور بوده و در ابتدای سال جاری بیماری تب برفکی این سرمایه ارزشمند را تهدید کرد، ولی کنترل و تصمیم گیری صحیح اداره کل دامپزشکی استان توانست مانع از تلف شدن بیش از حد دام ها شده و این بیماری به طور کامل مهار شد.
در این جلسه برزگران به نمایندگی از اعضای شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی با اهدای لوح تقدیر از مدیرکل دامپزشکی استان قدردانی کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com