عامل شیوع بیماری‌های تنفسی در دام‌ها چیست؟

عامل شیوع بیماری‌های تنفسی در دام‌ها چیست؟
کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: با تراکم بالای دام‌ها در فصول سرد، انتقال عوامل بیماری‌زا از دام‌های بیمار به دام‌های سالم سریع‌تر انجام شده و این عوامل به همراه سوء تغذیه ناشی از فقر مراتع در فصول سرد از دلایل شیوع بیماری‌های تنفسی است.
محمد سهرابی، با اشاره به نقش فصول و شرایط آب و هوایی در شیوع بیماری‌های دامی، اظهار کرد: شرایط آب و هوایی و تغییرات آن، موجودات زنده را متاثر کرده و اتفاقات خاصی از جمله بروز بیماری‌ها در جوامع مختلف انسانی و حیوانی را سبب می‌شود.
وی ادامه داد: مهمترین گروه عوامل بیماری‌زا میکروب‌ها هستند که خود شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هاست. میکروب‌ها با وجود کوچکی و ریز بودنشان موجود زنده بوده و شرایط محیطی مانند میزان رطوبت، دمای هوا، نور و تهویه محیط بر بقا و تکثیر آنها بسیار تاثیرگذار است.
کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با اشاره به اینکه دام‌ها معمولاً در محیط‌هایی زندگی کرده که حاوی انواع میکروب‌ها هستند، تصریح کرد: تغییرات شرایط محیطی متاثر از فصول مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت دام‌ها تاثیرات متفاوتی داشته است.
سهرابی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی، سبب تغییر در وضعیت مراتع و پوشش گیاهی شده و از این طریق بر تغذیه دام‌ها و شرایط نگهداری آنها نیز اثرگذار است، افزود: رطوبت محیط علاوه بر تاثیرگذاری بر پوشش مراتع، وضعیت بقا و ماندگاری عوامل بیماری‌زا را نیز به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از عوامل بیماری‌زا در رطوبت بالا ماندگاری بیشتری داشته و در نتیجه خطر بیماری‌زایی آنها نیز بیشتر می‌شود.
کارشناس اداره کل دامپزشکی استان‌ با اشاره به علت شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی در فصل سرما، یادآور شد: بسیاری از دامداران در روستاها با شروع فصل پاییز و زمستان به علت سرد شدن هوا روش نگهداری دام‌های خود را تغییر داده و دامها را در آغل و اصطبل‌های کاملا مسقف بویژه در شب‌ها نگهداری می‌کنند.
سهرابی با اشاره به کوچک بودن فضای آغل‌ها و تراکم زیاد دام‌ها در آن، تصریح کرد: نبود تهویه مناسب هوای این آغل‌ها، علاوه بر تکثیر و افزایش میزان عوامل بیماری‌زا سبب تجمع گازهای خطرناک از جمله آمونیاک می‌شود. ورود این گازها به دستگاه تنفس حیوانات باعث تخریش مخاطات تنفسی شده و به دنبال آن عوامل بیماری‌زای براحتی وارد سیستم تنفسی حیوان شده و ایجاد بیماری می‌کنند.
وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی در میان دامها گفت: در ساخت جایگاه دامها باید برای هر راس دام سبک، حداقل 2 مترمربع فضا در نظر گرفته شود.
کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با بیان اینکه برای جلوگیری از بیماری‌های تنفسی، شناسایی و جداسازی سریع دام‌های بیمار از سالم و درمان صحیح آنها با داروهای مناسبی که توسط دامپزشک تجویز شده است، اظهار کرد: اصطبل‌ها باید دارای تهویه مناسب بوده بر این اساس استفاده از آغل‌های قدیمی که در اصطلاح محلی به آن لون گفته شده، توصیه نمی‌شود.
سهرابی بیان کرد: سیستم دامداری از سنتی به صنعتی تغییر داده شده و کلیه اقدامات بهداشتی با همکاری درمانگاه‌ها و مراکز خدمات دامپزشکی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه شاید در نگاه اول، پرورش صنعتی دام‌ها زیر نظر دامپزشک افزایش هزینه‌های دامدار تلقی شده که تلقی درستی نیز خواهد بود، عنوان کرد: در صورت پرورش اصولی دام‌ها تحت نظارت دامپزشک، خسارت اقتصادی بیشماری که در حال حاضر برای دامداران بسیار عادی و طبیعی جلوه کرده، حذف و سود قابل توجهی عاید دامدار می‌شود.
کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با بیان اینکه دامداران متقاضی می‌توانند با مراجعه به نظام دامپزشکی و نظام مهندسی شرایط اخذ پروانه دامداری صنعتی را دریافت کنند، یادآور شد: برای جلوگیری از بیماری‌های تنفسی، باید دام‌های بیمار از سالم شناسایی و جداسازی سریع شود و درمان صحیح آنها با داروهای مناسبی که توسط دامپزشک تجویز گردیده، انجام شود. اقدام دیگر برای کنترل بیماری‌های تنفسی، ضدعفونی جایگاه نگهداری دامها با استفاده از ضدعفونی کننده‌های موجود در داروخانه‌های دامپزشکی است.
 
کلمات کلیدی بیماری‌های تنفسی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com