ضرورت راه‌اندازی قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالا

ضرورت راه‌اندازی قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالا
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن معتقد است، راه اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران در حقیقت موجب امکان ردیابی و مدیریت واردات کنجاله سویا از بدو ورود به کشور تا مصرف کننده نهایی می‌شود.
کنجاله سویا، تا سال 1375 تقریبا جایگاهی در سبد محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور نداشت، اما از این سال به بعد کنجاله سویا کم کم جای خود را به عنوان یکی از محصولات ضروری کشاورزی در کشور باز کرد و این روند تا جایی پیشرفته است که امروز تصور بازار محصولات کشاورزی ایران بدون وجود کنجاله سویا تقریبا محال است و اگر برای مدت یک هفته عرضه این کالا به بازار با اخلال مواجه شود، بازار گوشت و مواد پروتئینی کشور به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
طبق آخرین آمارها، هم‌اکنون سالانه نزدیک به 2.5 میلیون تن کنجاله سویا در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر قریب به اتفاق آن در بخش خوراک طیور و دام به کار گرفته می‌شود.
کنجاله سویا یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه طیور و دام و منبع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز طیور و در نتیجه از مهم‌ترین نهادهای تولید گوشت در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است.
این محصول که از دانه سویا استحصال می‌شود، در کنار ذرت بخش عمده خوراک طیور را در کشور تشکیل می‌دهد؛ اهمیت کنجاله سویا در بازار محصولات کشاورزی ایران به حدی است که در تابستان سال 91 اختلال چند روز در ورود و توزیع این کالا در کشور منجر به وقوع اتفاقات مهمی شد.
وابستگی روزافزون صنعت دام و بویژه طیور کشور به کنجاله سویا و ذرت، منجر شده است، تا هرگونه نوسان قیمت این محصولات از نگاه فعالان بازار آن به دقت و حساسیت پیگیری شود.
این نوسانات در برخی مقاطع، دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت تامین کنجاله سویا و قیمت‌های آتی آن به وجود آورده است، در این میان بورس کالای ایران می‌تواند با استفاده از ابزار قراردادهای آتی نقش زیادی در رفع دغدغه و نگرانی فعالان بازار محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله کنجاله سویا ایفا کند.
ویژگی مهم قراردادهای آتی در پوشش ریسک قیمت کالاها می‌تواند یکی از دغدغه‌های مهم فعالان بازار کنجاله سویا اعم از عرضه کنندگان و خریداران را تا حد زیادی مرتفع کند.
به این ترتیب، بورس کالای ایران با هدف پوشش ریسک قیمت معاملات کنجاله سویا در ایران و به تبع آن دادن امکان برنامه‌ریزی و مدیریت بلندمدت عرضه و تقاضا به فعالان این بازار و همچنین دولت و نیز توسعه معاملات ابزارهای مشتقه، به زودی معاملات قراردادهای آتی کنجاله سویا را راه‌اندازی می‌کند.
هدایت‌الله اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه راه‌اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا یک اتفاق خوب در حوزه صنعت طیور کشور است، اظهار داشت: فلسفه اولیه بورس کالا ساماندهی خرید و فروش محصولات است و با راه اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا در این بورس، معاملات این نهاده کشاورزی سامان می‌یابد.
وی افزود: معامله در بورس کالا موجب التزام به تعهد می‌شود و برای هر دو طرف معامله ایجاد مسئولیت می‌کند که در نتیجه منجر به ایفای مسئولیت نیز می‌شود؛ این موضوع همچنین موجب جمع آوری نقدینگی لازم از بازار می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه تامین، توزیع و نوسانات قیمتی نهاده‌های کشاورزی از مهمترین مشکلات صنعت طیور کشور است، گفت: ما مصرف مشخصی از کنجاله سویا در کشور داریم و سهم کنجاله سویا از 9 میلیون تن واردات نهاده از جمله ذرت، کنجاله سویا، گندم دامی و جو، 2.5 میلیون تن است؛ اما متاسفانه در برخی مواقع کسری و در برخی دیگر مازاد عرضه وجود دارد که به تبع آن مدیریت و پیش بینی را از خریداران و دولت می‌گیرد و نوسانات قیمتی را نیز دامن می‌زند.
اصغری معتقد است که راه اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران در حقیقت موجب امکان ردیابی و مدیریت واردات کنجاله سویا از بدو ورود به کشور تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی برسد، می‌شود.
وی همچنین تأکید کرد: وقتی محصول کنجاله در بورس کالا معامله شود، آمارها به بهترین و شفاف ترین شکل در دسترس برنامه ریزان و صنعتگران حوزه طیور کشور قرار می گیرد و در نتیجه دوره‌های مربوط به کسری و مازاد شناسایی می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن مزیت دیگر معامله کنجاله سویا در بورس کالای ایران را کاهش هزینه‌های انبارداری دانست و گفت: با وجود آمارهای بورس کالا، انبارهای گمرک به موقع تخلیه و پر می‌شود و دولت نیز می‌تواند برنامه روشنی  را برای مدیریت اقتصاد کشاورزی کشور داشته باشد.
وی گفت: بورس کالای ایران تلاش خود را برای صنعت طیور با راه اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا انجام داده است، اما نیاز است که بانک مرکزی، بانک‌های عامل، واردکننده‌ها و تشکل‌های مرتبط نیز کنار هم قرار بگیرند، تا این مهم به ثمر نشیند.
اصغری در پایان تأکید کرد: مرغدار به تسهیلات نیاز دارد و بانک‌ها می‌توانند هم راستا با بورس کالا کمک شایانی به صنعت طیور کشور کنند؛ بانک‌ها می‌توانند شرط  بگذارند که هر واردات کننده‌ای که برای نهاده‌ای همچون کنجاله سویا ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند، کالایشان را در بورس کالای ایران عرضه کنند.

 
کلمات کلیدی کنجاله سویا در بورس
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com