یک‌پنجم مرغداری‌های مازندران غیرمجازند

یک‌پنجم مرغداری‌های مازندران غیرمجازند
 یک‌پنجم مرغداری‌های قطب صنعت طیور کشور غیرمجاز هستند و با تولید بیش از پنج میلیون قطعه جوجه پایان ناخوشی را برای این تولیدکنندگان این حوزه رقم می‌زنند.
بیش از دو هزار و ۲۳ واحد مرغ گوشتی، هفت واحد مرغ اجداد و تنها لاین کشور و خاورمیانه و ۲۰۰ واحد مرغ مادر در مازندران فعالیت دارند که از این میزان بیش از ۵۴۴ واحد غیرمجاز هستند.
این وضعیت در حالی است که مازندران رتبه اول تولید جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ کشور را به خود اختصاص داده است و با داشتن تمامی حلقه‌های فعال این صنعت اعم از لاین، مرغ اجداد، مرغ مادر گوشتی، مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار، جوجه‌کشی، کارخانه تولید خوراک و کشتارگاه صنعتی طیور، یکی از استان‌های مهم و تأثیرگذار در این عرصه است.
فعالیت واحدهای مرغداری غیرمجاز در مازندران در حالی است که طبق آمار متولیان امر در جهاد کشاورزی بیش از نیمی از ظرفیت اسمی صنعت طیور در استان خالی است و بااین‌حال مازندران ۳۰ درصد جوجه یک‌روزه کشور و ۱۱ درصد گوشت مرغ را تولید می‌کنند.
همچنین تنها ۱۱ درصد از انبوه تولیدات صنعت طیور مازندران در استان مصرف می‌شود و بقیه روانه دیگر استان‌ها ازجمله پایتخت می‌شود، فعالیت غیرمجاز واحدهای طیور و رعایت نکردن ضوابط دام‌پروری مشکلات عدیده‌ای ازجمله اختلال در بازار مرغ و روند شبکه عرضه و تقاضا را در استان موجب شده است.
فعالیت غیرمجاز واحدهای طیور و رعایت نکردن ضوابط دام‌پروری مشکلات عدیده‌ای ازجمله اختلال در بازار مرغ و روند شبکه عرضه و تقاضا را در استان موجب شده است
از مجموع ۵۴۴ واحد مرغداری غیرمجاز ۲۳ واحد در قائم‌شهر فعالیت دارند و به گفته مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان، بیشتر این واحدها به دلیل واقع‌شدن در حریم شهر و روستاها غیرمجاز شناخته می‌شوند.
فرزین فرهادی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ۲۳ واحد مرغداری در قائم‌شهر غیرقانونی فعالیت می‌کنند افزود: فعالیت این واحدها با نظام دام‌پروری و آیین‌نامه مطابقت دارند و نتوانستند مجوز بگیرند.
وی میزان جوجه ریزی واحدهای غیرمجاز مرغداری در شهرستان را ۵۰۰ هزار قطعه بیان کرد و گفت: جوجه ریزی‌های غیرمجاز و استاندارد و عدم رعایت فاصله جوجه ریزی‌ها سبب انباشت تولید در بازار شده و همچنین بر قیمت مرغ تأثیر منفی خواهد گذاشت و به ضرر تولیدکنندگانی است که دارای مجوزهای قانونی هستند.
فرهادی درعین‌حال یادآور شد: فعالیت غیرمجاز رعایت نکردن ضوابط دام‌پروری سبب اختلال بازار و شبکه عرضه و تقاضا شده است.
فعالیت واحدهای غیرمجاز مرغداری در حالی است که نوسانات شدید قیمت در بازار اقلام علوفه‌ای، ضعف مبانی قانونی در جهت برقراری امنیت سرمایه‌گذاری انجام‌شده در صنعت، نابسامانی بازار و ناکارایی سیاست‌های حمایت از تولید، از مشکلات فعالان صنعت مرغداری است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، شمار واحدهای غیرمجاز مرغداری در استان ۵۴۴ واحد است که به دلایل مختلفی ایجادشده‌اند.
علیرضا عطایی نژاد بابیان اینکه برخی واحدها هیچ مجوزی دریافت نکرده‌اند عنوان کرد: درعین‌حال مجوز برخی واحدها نیز باآنکه نیمه‌کاره است اما بازهم فعالیت می‌کنند.
تولید پنج میلیون قطعه جوجه غیرمجاز
وی میزان ظرفیت این واحدهای مرغداری غیرمجاز را بیش از پنج میلیون قطعه در هر دوره برشمرد و گفت: اگر این میزان تولید در مقطع زمانی خاصی وارد بازار تولید شوند می‌توانند هم میز تولیدی استان را بالا برند و هم بر قیمت تأثیرگذارند.
معاون جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: به دلیل آنکه تقاضا برای مرغ در بازار ثابت است بنابراین عرضه مازاد روی قیمت تأثیر منفی گذارند و واحدهای تولیدی مجاز را که قوانین رعایت می‌کنند دچار آسیب اقتصادی کنند.
عطایی نژاد با تأکید بر ساماندهی مرغداری‌های غیرمجاز یادآور شد: موضوع ساماندهی از دو سال قبل در دستور کار قرار گرفت و به‌تمامی واحدها ابلاغ کردیم که برای دریافت مجوز به سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه کنند و در حال حاضر با استفاده از شرایط جدید برخی واحدهای مرغداری غیرمجاز می‌توانند دارای پروانه شوند و مجاز به شمار آیند.
عطایی نژاد با اظهار اینکه برخی از واحدها در غیرمجاز شدنشان مقصر نبودند افزود: این واحدها با توسعه روستاها غیرمجاز شناخته شدند که جابجایی و انتقالشان به مکانی مناسب از برنامه‌هاست.
 وی یادآور شد: درعین‌حال برخی دیگر از واحدها به دلایل به نزدیک بودن به واحدهای تولیدی و صنعتی دیگر غیرمجاز شناخته شدند.
جریزه ای و خرده مالکی بودن واحدهای مرغداری از یکسو و سنتی بودن ساختار آن از سوی دیگر لزوم بازسازی و نوسازی این واحدها را الزامی می‌سازند
جریزه ای و خرده مالکی بودن واحدهای مرغداری از یکسو و سنتی بودن ساختار آن از سوی دیگر لزوم بازسازی و نوسازی این واحدها را الزامی می‌سازند و به اعتقاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، دراستان مازندران ۲۵۰۰ مرغداری گوشتی وجود دارد و سهم بسزایی در تولید مرغ گوشتی و مادر در کشور دارد.
دلاور حیدرپور بابیان اینکه ۱۱ درصد مرغ کشور در مازندران تولید می‌شود، گفت: دوسوم از تولیدات استان به سایر استان‌ها ازجمله تهران عرضه می‌شود.
حیدرپور با تأکید بر اینکه بازار داخلی جوابگوی تولیدات استان نیست، افزود: با توجه به شرایط خاص بازار روسیه باید از این فرصت استفاده و محصولات باکیفیت را به این کشور صادر کرد.
ضعف در آمارگیری و اطلاع‌رسانی و بهنگام کردن اطلاعات صنعت به علت عدم انسجام ناشی از خرد مالکی بودن صنعت، عدم جلوگیری قاطع از ساخت‌وساز غیرمجاز واحد مرغداری و عدم همخوانی قیمت تمام‌شده تولید در برخی از مقاطع باقیمت فروش، همکاری نکردن کشتارگاه‌های مرغ در پرداخت به‌موقع وجه، افزایش قیمت نهاده‌ها، عرضه زیاد و تقاضای کم و نبود صادرات و فرسودگی مرغداری‌ها ازجمله مشکلات فراروی صنعت طیور در مازندران است که فعالیت واحدهای غیرمجاز نیز این مشکلات را شدت می‌بخشد.

 
نظرات شما
  •  

    حسن خان احمدی گفت : ۹۴/۰۹/۰۳

    از کجا گازوییل و مجوز میگیرن مگر گواهی بهداشتی برای جوجه ریزی نمیخوان

    پاسخ...
  •  

    sadati sari گفت : ۹۴/۰۹/۰۳

    اگه مسولین نمیتونن دستور قلع وقم سالنهای غیر مجاز را بدهند.پس فرق اونایی که هفت خان رد میکنن تامجوز بگیرن بااونایی که غیر قانونی اند در چیه.؟؟؟؟؟؟؟؟یقینا مرغداران بدون مجوز از خودشونن که راضی به زحمت واسه مجوز گرفتنشون نیستند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com