یک میلیون و ۲۵۰هزارتن ظرفیت کشور درتولید گوشت قرمز

یک میلیون و ۲۵۰هزارتن ظرفیت کشور درتولید گوشت قرمز
در سال 92 ما علاوه بر تامین نیاز داخل موفق به صادرات در این زمینه نیز شدیم که این به دلیل مقاومت دامداران و موفقیت آنان در حفظ تولید بوده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اظهار داشت: واقعیت این است که در زیربخش دامپروری، دامداران کشور چندین سال است که اقتصاد مقاومتی را تمرین می کنند.
وی با بیان اینکه  تولید کنندگان در این زیر بخش از سال ۸۷ به بعد دچار مشکل بودند، اضافه کرد: علی رغم اینکه تولید طی این مدت  دچار مشکلات زیادی بوده است، به ویژه در تامین نهاده های دامی و تغییراتی که در نرخ ارز به وجود آمد در نهایت دامداران  روی پای خود ایستادند و اجازه نداند این بخش با مشکل جدی مواجه شود.
سلطانی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته ما واردکننده لبنیات بودیم، افزود: در سال ۹۲ ما علاوه بر تامین نیاز داخل موفق به صادرات در این زمینه نیز شدیم که این به دلیل مقاومت دامداران و موفقیت آنان در حفظ تولید بوده است.
وی ادامه داد: در مورد گوشت قرمز نیز علی رغم اینکه واردات دام های آلوده سبب از بین رفتن شماری از دام های ما ،کاهش تولید و قاچاق دام به خارج از کشور شد ولی همچنان شاهد هستیم که بازار باثباتی برای گوشت قرمز و لبنیات در کشور  وجود دارد.
سلطانی تاکید کرد: همه این مسائل نشان دهنده این است که دامداران ما سالهاست به تمرین اقتصاد مقاومتی می پردازند.
وی ادامه داد: لیکن اصل مطلب این است که سکه دو رو دارد، یک روی آن تولیدکنندگان هستند و روی دیگر آن دولت است که باید برای کمک به تولیدکنندگان اهمیت قائل باشد.
سلطانی اضافه کرد: گاهی اوقات بخش دولتی ما نه تنها کمکی به تولیدکنندگان نمی کند بلکه چوب لای چرخ آنها می گذارد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه خوشبختانه ما ظرفیت های خوبی در کشور داریم و در حال حاضر مشکلی در زمینه لبنیات نداریم، گفت: با توجه به اینکه مردم توانایی خرید کالای ما را با قیمت بالا ندارند نباید به دنبال گران کردن محصول باشیم و از سوی دیگر باید قیمت تمام شده را کاهش دهیم.
سلطانی اضافه کرد: برای کاهش قیمت تمام شده نیازمند ابزارهایی هستیم ، دولت باید با اجرای قوانین حمایتی به تولیدکنندگان اطمینان بدهد.
وی با اشاره به قوانینی که طی سالهای اخیر در جهت حمایت از تولید وضع شده است، اظهار داشت:  اگر مسئولان این قوانین را مدنظر قرار دهند و به تولیدکننده کمک کنند ما می توانیم به آنان قول دهیم که در کشور با هیچگونه کمبودی در زمینه شیر و گوشت قرمز مواجه نخواهیم بود.
سلطانی ادامه داد: در زمینه تولید شیر بیش از دوازده و نیم میلیون تن ظرفیت سازی شده که بین ۳۰ تا ۳۵ درصد این ظرفیت هم اکنون خالی است.
وی اضافه کرد: در زمینه گوشت قرمز نیز بیش ازیک میلیون و ۲۵۰ هزار تن ظرفیت سازی شده است و لیکن در حال حاضر کمتر از یک میلیون تن تولید داریم.
سلطانی با بیان اینکه ما چنین ظرفیت هایی را از  لحاظ کمی دارا هستیم، افزود: از لحاظ کیفی نیز اگر ما بتوانیم با برنامه ریزی و مدیریتی صحیح  وزن لاشه ها را به حد استاندارد برسانیم تا دام ها به شکل نارس کشتار نشوند بدین ترتیب ما  می توانیم از راه افزایش بهره وری میزان تولید رابیش از۱۰، ۱۵ درصد ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: نیاز ما که هم اکنون از خارج وارد می شود، نیز بیش از این میزان نیست.
سلطانی تاکید کرد: البته اجرایی شدن این مسائل حمایت دولت را می طلبد که دولت در این زمینه به تولیدکنندگان کمک کند تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد.
وی اضافه کرد: با وجود این ،حدود ۹ ماه است که وزارت صنعت،معدن و تجارت بعنوان بخشی دولتی به تعهدات خود در قبال دامداران عمل نکرده است.
سلطانی افزود: اگر دامداران شیر مورد نیاز کشور را تامین نمی کردند مانند بسیاری از کالاهای دیگر که نیازمند کشورهای خارجی هستیم باید از زیر سنگ هم که شده بود  پول پیدا می کردیم تا لبنیات مورد نیاز مردم را تامین کنیم .
وی اضافه کرد: ممانعت از هدر رفت آب ، استفاده بهینه از اراضی ، افزایش میزان برداشت در هکتار برای کشاورزی ، افزایش میزان تولید در واحد دامی و… از نمونه های مدیریتی قوی است .
سلطانی اظهار داشت: مثلا یک گاو می تواند ۲۰ کیلو شیر بدهد گاو دیگری  توان دادن ۴۰ کیلو شیر را دارد یا یک لاشه گوسفند می تواند ۱۵ یا ۲۵ کیلو باشد .
وی با بیان اینکه ما باید توان خود را به کار گیریم تا حداکثر تولید را از یک گاو داشته باشیم، تصریح کرد: همه این موارد احتیاج به مدیریت دارد، دولت باید تنها نقش حاکمیتی داشته باشد و کارهای اجرایی نیز بر عهده اتحادیه ها و شبکه های تعاونی باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com