وضعیت مالی دامداران ایران، بهتر از ایتالیاست

 وضعیت مالی دامداران ایران، بهتر از ایتالیاست
مشاور شرکت ایتالیایی تکنوزو گفت: مشکلاتی که دامداران با آن درگیر هستند، بر کسی پوشیده نیست، اما برخی کارشناسان معتقدند که مجموع سوددهی این کسب‌وکار در ایران، شرایط بهتری نسبت به بعضی از کشورهای اروپایی دارد.
مشکلاتی که دامداران با آن درگیر هستند، بر کسی پوشیده نیست، اما برخی کارشناسان معتقدند که مجموع سوددهی این کسب‌وکار در ایران، شرایط بهتری نسبت به بعضی از کشورهای اروپایی دارد.
مشاور شرکت ایتالیایی تکنوزو گفت: هرچند صدای اعتراض دامداران به دلیل پایین بودن قیمت خرید شیرخام در ایران بلند است، اما باید پذیرفت که در حال حاضر شرایط برای دامداران ایتالیایی به مراتب سخت‌تر است.
فرزین فرجی با اشاره به اینکه در اغلب موارد هزینه‌های خوراک در ایتالیا کمتر از ایران است، افزود: اما قیمت زمین در این کشور اروپایی، بسیار بیشتر از ایران بوده و همین امر بر قیمت خوراک تولید شده در اراضی می‌افزاید.
فرجی، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها نرخ ماشین‌آلات، دستگاه‌های مربوطه، حقوق کارگر و صد البته مالیات، در ایتالیا بسیار بالاست و همین عوامل، از سوددهی دامداران می‌کاهد.
به گفته وی، چند ماهی است که دامداران این کشور نیز با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند و از میزان تولید کاسته‌اند و حتی در برخی محصولات به واردات روی آورده‌اند. بنابراین هرچند برخی دام‌ها توانایی تولید ۷۰ لیتر در روز را دارند، اما متوسط تولید به ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم کاهش یافته است.
فرجی با بیان اینکه متوسط پروتئین شیر در ایتالیا ۳,۴درصد و میانگین چربی ۴درصد است، ادامه داد: اکنون قیمت شیرخام در این کشور بین ۳۰ تا ۴۰ سنت یورو است و هرچه کیفیت آن افزایش یابد، نرخ نیز به تناسب بالاتر خواهد رفت. بنابراین مبنای قیمت را چربی و پروتئین هر دو با هم تعیین می‌کنند. البته سلول‌های سوماتیک هم نباید از ۲۰۰ هزار تجاوز کند. این درحالی است که در ایران میزان این سلول‌ها به  ۵۰۰هزار نیز می‌رسد.
دخالت دولت ایتالیا در نرخ گذاری شیر همچون ایران
این دامپزشک معتقد است، اکنون دیگر کشورهای پیشرفته به فکر افزایش تولید نیستند، زیرا میزان تولید به اندازه کافی در سطح بالایی قرار دارد. اما در عوض، آنها افزایش کیفیت محصول را در دستور کار قرار داده‌اند و با تولید کمتر، کیفیت بهتر را دنبال می‌کنند.
فرجی، کشور ایتالیا را بی‌نیاز از تبلیغات برای افزایش مصرف شیر دانست و عنوان کرد: اکنون تنها بحث رقابت آزاد میان برندها در این کشور مطرح بوده و فرهنگ مصرف در میان مردم ایتالیا نهادینه شده است. بنابراین تقریبا در رسانه‌ها توصیف مزایای استفاده از لبنیات، جایی ندارد و مردم همگی در این زمینه مطلع هستند. هرچند در ایتالیا نیز مانند ایران، دولت در نرخ‌گذاری لبنیات نظارت کرده و در تعیین حداقل و حداکثر قیمت‌ها دخالت دارد.
حرکت انقلابی درایتالیا برای حذف آنتی‌بیوتیک
مشاور شرکت تکنوزو در ارتباط با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ایتالیا گفت: حرکت انقلابی برای حذف آنتی‌بیوتیک در واحدها انجام گرفته و تمام عوامل دست به دست هم داده‌اند تا رسیدن به این هدف، عملی شود. در این راستا فروش دارو بدون نسخه در هیچ داروخانه‌ای امکان‌پذیر نیست.
فرجی اضافه کرد: هر ویزیت دامپزشک، از ۴ برگ تشکیل می‌شود؛ یکی از آنها نزد دامپزشک می‌ماند و دیگری توسط داروخانه ضبط می‌شود. ۲ نسخه دیگر، هر کدام به سازمان‌های مربوط به دام و دامپزشکی رفته و در آنجا بایگانی خواهد شد. بنابراین آمار مصرف دارو حتی در کوچک‌ترین مقدارها ثبت می‌شود.
دامپزشکان ایتالیایی سریع دارو تجویز نمی کنند
به گفته وی، یکی از مشکلاتی که در برخی واحدهای پرورشی ایتالیا دیده می‌شود، ورم پستان است. اما برخلاف ایران، دامپزشکان به هیچ عنوان بلافاصله برای درمان، دارو تجویز نمی‌کنند. بلکه ابتدا روی مسائلی مانند نوع تغذیه، کفپوش واحدها و ضدعفونی دستگاه‌های شیردوش تحقیق کرده و مشکلات احتمالی را برطرف می‌کنند. همین مساله به مقدار زیاد از درصد دام‌های مبتلا می‌کاهد. حتی طوری برنامه‌ریزی می‌شود که دام بعد از خروج از سالن شیردوشی، برای خوردن خوراک آماده شود. بنابراین آلودگی به واسطه خوابیدن دام روی زمین، وارد پستان نخواهد شد. در نتیجه استفاده از آنتی‌بیوتیک، در مرحله آخر اتفاق می‌افتد.
این کارشناس در ارتباط با تب‌برفکی اظهار کرد: چندین سال است که این بیماری در کشورهای اروپایی ریشه‌کن شده و حتی واکسیناسیون هم انجام نمی‌گیرد. اما در صورت مشاهده کوچک‌ترین مورد مشکوک، تمام دام‌های منطقه به شعاع چند کیلومتر، معدوم شده و لاشه آنها سوزانده و دفع می‌شود.
وی در پایان تاکید کرد: بیماری‌های عفونی دام در ایتالیا کمتر گزارش شده و واحدها بیش از همه با بیماری‌های فیزیولوژیک درگیر هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com