وجود 3.1 درصد دام سبک کشور در چهارمحال و بختیاری

وجود 3.1 درصد دام سبک کشور در چهارمحال و بختیاری
شهرام فرجی اظهار کرد: اکنون 2 میلیون و 807 هزار واحد دام سبک در استان چهارمحال و بختیاری وجود داشته که این میزان برابر 3.1 درصد جمعیت دام سبک کشور است.
وی گفت: از مجموع دام‌های سبک موجود در استان چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و 599 هزار واحد دامی گوسفند و بره و یک میلیون و 208 هزار واحد دامی بز و بزغاله هستند.
فرجی تأکید کرد: وجود این تعداد دام سبک در استان چهارمحال و بختیاری، تولید 3.5 درصد گوشت قرمز کشور را به دنبال داشته که در همین زمینه باعث قرار گرفتن این استان در جایگاه سیزدهم ایران شده است.
این مسئول افزود: وجود 3 میلیون و 200 هزار واحد دامی در مراتع استان چهارمحال و بختیاری در 10 سال قبل، اکنون به 2 میلیون و 807 هزار واحد دامی در این استان رسیده، اما با این حال در گذشته مراتع بسیار غنی‌تر بوده‌اند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: وجود این تعداد دام سبک در استان، تنها عامل تخریب و نابودی مراتع محسوب نمی‌شود، بلکه عوامل انسانی به عنوان یکی از علت‌های اصلی تخریب در طبیعت به شمار می‌روند.
فرجی یکی از شاخص‌های کوهستان را وجود گیاهان خاص مانند کرفس دانست و اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری با وجود کم بودن شاخه‌های این گیاه خاص، اما عوامل انسانی باعث تخریب آن شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از تخریب مراتع، منابع طبیعی و محیط زیست به دست عوامل انسانی نیازمند برنامه‌ریزی‌های علمی و همکاری تمامی مردم و مسئولان مربوطه محسوب می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری افزود: تعادل دام و مرتع هم می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های حفظ مراتع، محیط زیست و طبیعت مورد توجه باشد.
فرجی اظهار کرد: حفظ مراتع، حفاظت از محیط زیست و زنده نگهداشتن طبیعت با هدف استفاده نسل‌های آینده از آن، وظیفه تمامی مردم و مسئولان بوده و همگان باید در این رابطه کوشا، فعال و مسئولیت‌پذیر باشند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com