تولید سالیانه 59 هزار تن گوشت مرغ در استان کرمانشاه

تولید سالیانه 59 هزار تن گوشت مرغ در استان کرمانشاه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در جلسه ای که با هدف بررسی مسائل پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار برگزار شد، گفت: تا پایان سال 1392 تولید گوشت مرغ در استان 58 هزار و 858 تن بوده است.
علی اشرف منصوری در جلسه کارگروه توسعه کشاورزی استان که به ریاست میرزایی، معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه، برگزار شد، افزود: تولید گوشت مرغ در استان 58 هزار و 858 تن بوده، ولی؛ میزان نیاز استان 52 هزار و 400 تن است که این اضافه تولید نیازمند همکاری تمام دستگاه ها برای صادرات به خارج کشور است.
وی با بیان اینکه سرانه تولید در استان کرمانشاه 29.4 کیلوگرم و سرانه مصرف 26.4 است خاطرنشان کرد: تا انتهای سال 1392 در استان کرمانشاه 525 واحد مرغداری صنعتی با ظرفیت 7 میلیون و 477 هزار قطعه و تولید سالیانه بیش از53 میلیون و 834 هزار کیلوگرم و همچنین 288 مرغداری سنتی با ظرفیت یک میلیون و 397 هزار قطعه و تولید سالیانه 5 میلیون و 32 هزار کیلوگرم گوشت مرغ فعالیت داشته و دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه تعداد کشتارگاه های طیور در استان را 9 واحد با ظرفیت 22 هزار قطعه در ساعت اعلام کرد که از تعداد 5 واحد فعال است.
منصوری استفاده از گیاهان دارویی در مرغداری ها به منظور جایگزینی و حذف آنتی بیوتیک در تولید گوشت مرغ سالم در سطح مزارع تحقیقاتی و چند مزرعه مردمی را از دیگر برنامه های جهادکشاورزی استان کرمانشاه اعلام کرد.
وی ثبت دو واحد زنجیره تولید گوشت مرغ در راستای افزایش بهره وری و تولید مرغ با وزن استاندارد، استفاده از کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و سازمان نظام مهندسی در طرح بهبود مدیریت واحدهای تولیدی، پیشنهاد تأمین تسهیلات بانکی به صورت متمرکز برای دو زنجیره مذکور،حمایت و کمک به منظور اجرای طرح ساماندهی صنعت طیور توسط اتحادیه مرغ گوشتی استان در جهت اجرای مدیریت یکپارچه و راه اندازی شرکت های تعاونی مرغداران شهرستانهای ثلاث، سنقر و روانسر را از دیگر اقدامات این سازمان بیان کرد.
وی در ادامه به مشکلات صنعت طیور گوشتی اشاره کرد و افزود: کمبود تسهیلات سرمایه در گردش برای ادامه فعالیت واحدهای مرغ گوشتی، مجهز نبودن تمام کشتارگاه های طیور به تونل انجماد و سردخانه، نداشتن کشتارگاه با خط 02 (به منظور کشتار و بسته بندی برای صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور)، پایین بودن قیمت خرید مرغ منجمد درب سردخانه، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی (سرمایه ای و سرمایه در گردش) به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در این صنعت و همچنین نوسانات شدید قیمت فروش گوشت مرغ در بازار اعلام کرد.
وی عدم امکان پرداخت تسهیلات بانکی سرمایه در گردش به اتحادیه های مرغداری، عدم اجرای کامل ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی در قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی خصوصاً محصولات دامپروری، تسهیل نبودن روند صادرات گوشت مرغ، داشتن بدهی معوق تعدادی از مرغداران به بانک های عامل به دلیل نوسانات قیمت و گرانی نهاده های تولید، عدم تناسب بین هزینه های تولید گوشت مرغ در مقابل غرامت پرداختی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی و کمبود تسهیلات ابلاغی استانی به منظور بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای پرورش طیور را از دیگر مشکلات صنعت طیور استان بیان کرد.
منصوری در ادامه با اشاره به صنعت پرورش مرغ تخمگذار افزود: در استان کرمانشاه 22 واحد مرغ تخم گذار موجود بوده که 11 واحد آن فعال و 11 واحد غیر فعال است.
منصوری با اشاره به وضعیت تولید تخم مرغ استان افزود: تولید فعلی تخم مرغ در استان 9460 تن در سال است که کسری استان برای تولید این محصول با در نظر گرفتن مصرف سرانه ی فعلی، حدود 9 هزار تن است.
وی با توجه به ظرفیت تولید تخم مرغ در استان از سرمایه گذاران و متقاضیان در خواست کرد که برای سرمایه گذاری در صنعت پرورش مرغ تخمگذار استان کرمانشاه پیشقدم شده و سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه نیز آمادگی هرگونه حمایت مالی، تسهیلاتی و فنی را دارد.
در پایان این جلسه اصغر میرزایی معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه ضمن تشکر از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی، رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان صنعت مرغ و تخم مرغ را خواستار شده و اعلام نمود استانداری کرمانشاه از تمامی سرمایه گذاران در این بخش های تولیدی حمایت می کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com