تولید جوجه یکروزه بیش از نیاز کشور؛ سمی مهلک برای صنعت مرغداری

تولید جوجه یکروزه بیش از نیاز کشور؛ سمی مهلک برای صنعت مرغداری
 هفته گذشته کارگروه تنظیم بازار مرغ وزارت جهاد کشاورزی طی جلسه ای مصوباتی را در 7 بند تنظیم و ارائه نمود که در ظاهر به نفع تولیدکنندگاه می باشد و درصورت اجرایی شدن آنها می توان به بهبود وضعیت صنعت مرغ گوشتی کشور امیدوار بود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی گیلان که یکی ار حاضران در این جلسه بود، در گفتگو با خبرنگار ITPNews، گفت: تا زمانی که قیمت مرغ در سطح کشور توسط تولید کننده تعیین نشود وضعیت صنعت مرغداری کشور به همین شکل باقی خواهد ماند به همین دلیل هفته گذشته جلسه کمیته تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی با موضوع تنظیم بازار مرغ برگزار گردید.
حبیب اسداله نژاد افزود: در جلسه کمیته تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی مصوب شد که قیمت گذاری مرغ با استفاده از ابزارها و سازوکارهای حکومتی از دلالان و واسطه های میدان بهمن گرفته و به تشکل ها واگذار گردد، در صورتی که این مصوبه عملی شود می توان امیدوار بود که مرغداران بعد از سختی های بسیار نفسی راحت بکشند.
وی اظهار داشت: از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بازنگری و اصلاح عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام کشور که بر اساس آن مبالغ هنگفتی که در قالب یارانه صرف ذخیره سازی مرغ در شرکت پشتیبانی می شود در توسعه صادرات بکار گرفته شود تا با ورود دوباره مرغ های ذخیره شده شرکت پشتیبانی به بازار موجبات زیان مرغداران فراهم نشود.
اسداله نژاد با اشاره به نقش موثر کشتارگاه ها در تعیین قیمت مرغ، بیان داشت: تصمیم بر آن است که کشتارگاه های فعال در زمینه توسط سازمان دامپزشکی شناسایی و شناسنامه دار شوند تا فعالیت های آنها قابل رهگیری و پیگیری باشد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی گیلان همچنین خواستار تزریق نقدینگی با توجه شرایط ویژه به صنعت مرغداری کشور شد و گفت: برای ساماندهی صنعت مرغداری کشور در کوتاه مدت دولت باید همراه با اعطای تسهیلات تنفس 3 ساله بدون سود در نظر بگیرد تا مرغدارن بتوانند زیان های چند سال اخیر را جبران نمایند.
وی با انتقاد از رویکرد جدید معاونت امور دام نسبت به زنجیره های تولید، تصریح کرد: به تازگی نگاه وزارت جهاد کشاورزی صرفا به تعداد معدودی از زنجیره های تولید می باشد و تسهیلات خوبی نیز برای این زنجیره های به جهت خرید غرفه در نظر گرفته شده است در حالی که این نگاه هیچ کمکی به صنعت نخواهد کرد زیرا بخش اعظمی از مرغ های که بازار تزریق می شود توسط همین زنجیره ها می باشد.
به گفته اسداله نژاد این تصمیم وزارت جهاد مانند این است که برای درست کردن مشکلات یک مجموع بزرگ از آخر به اول اقدام شود در حالی که کنترل تولید مرغ باید از کارخانه های جوجه کشی شروع شود.
 وی تاکید کرد: لازم است که کمیته ویژه ای تشکیل شود تا با استفاده از ابزار قانونی و حکومتی جوجه یکروزه بر اساس مقدار نیاز کشور تنظیم نماید، همچنین ابزار حکومتی و قانونی برای کنترل قیمت تمام شده، فروش جوجه، شکل تولید و میزان تولید به شکل عادلانه در اختیار این کمیته قرار گیرد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی گیلان تولید جوجه بیش از نیاز کشور را سمی مهلک برای صنعت مرغ گوشتی کشورخواند و گفت: هم اکنون در سطح کشور تا چندین برابر نیاز جوجه یکروزه تولید می شود که این اتفاق مانند سمی مهلک است که به صنعت تزریق می شود در واقع تولید و عرضه زیاد جوجه برای صنعت کشنده است.

تصویر صورت جلسه تنظیم بازار مرغ با افراد حاضر در جلسه



 
نظرات شما
  •  

    مرغدار گفت : ۹۵/۰۲/۰۷

    کارگروه اگه مصوبه در هفتاد بند هم تصویب کنه مطمین باشید حتی یک بند آن به نفع مرغدار نخواهد بود اراده ای در کشور وجود دارد که مرغ زیر فیمت تولید به دست مردم برسد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com