تسهیل واردات دستگاه ها و تجهیزات دامپزشکی در پساتحریم

تسهیل واردات دستگاه ها و تجهیزات دامپزشکی در پساتحریم
اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی پیش بینی کرد: با ایجاد برنامه جامع اقدام مشترک و رفع تحریم ها، دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز بخش تولید، دارو و واکسن دامپزشکی بدون هیچ محدودیتی از کشورهای پیشرفته خریداری و وارد شود.
محسن مشکوه افزود: در زمان اعمال تشدید تحریم ها علیه ایران، با وجود آنکه در تامین مواد اولیه دارو و واکسن استثناء وجود داشت و محدودیتی اعمال نشده بود اما در نقل و انتقالات مالی، واردات تکنولوژی نوین، دستگاه ها و تجهیزات و خدمات پس از فروش آنان با مشکلاتی جدی مواجه بودیم.
وی اظهار داشت: با وجودی که تا پیش از این مواد اولیه دارو، واکسن، دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی به راحتی وارد کشور نمی شد و بایستی دستگاه های دسته چندم را با قیمت های بالا و از واسطه ها خریداری و وارد می کردیم، اما امید می رود این مشکل برطرف شود.
وی ادامه داد: به طور مثال اخیرا در واردات برخی دستگاههای مربوط به تولید دارو واکسن از چین نیز با مشکلاتی مواجه شدیم به طوری که از چین نیز نمی توانستیم دستگاه های مورد نیاز این بخش را وارد کنیم، زیرا بخش عمده این دستگاه ها مربوط به کمپانی های امریکایی و اروپایی بود که امکان واردات آنها وجود نداشت.
مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور یکی دیگر از مشکلات سازمان دامپزشکی در اعمال تحریم ها را نبود ارایه خدمات پس از فروش دانست و گفت: در حالی که چندی پیش تعدادی دستگاه رباتیک پی.سی.آر وارد کشور شد اما به دلیل نبود حضور برخی نمایندگی ها در کشور و نداشتن توان فنی لازم، امکان راه اندازی این دستگاه ها در کشور فراهم نشد.
مشکاه با بیان آنکه بیش از 90 درصد محصول نهایی انواع داروهای دام و طیور در داخل تولید و همزمان بخشی از محصول نهایی صادر می شود، افزود: ایران وابستگی زیادی به واردات محصول نهایی نظیر دارو و واکسن ندارد اما 80 تا 90 درصد مواد اولیه دارویی این بخش از طریق واردات تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد مواد اولیه واکسن مورد نیاز کشور وارداتی است، اضافه کرد: به طور تقریبی 90 درصد واکسن دامی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و تنها در برخی واکسن ها همچون تب برفکی با کمبود مواجه هستیم.
وی درباره واکسن طیور گفت: در حال حاضر دارو و واکسن های مربوط به بیماری های نیوکاسل، برونشیت و آنفلوانزا از تولیدات داخلی تامین می شود و وابستگی به واردات نداریم.
مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در واقع پساتحریم ها و تلاش های اخیر سازمان دامپزشکی کشور علاوه بر تسهیل نقل و انتقالات مالی، منجر به سهولت در واردات تکنولوژی و دستگاه های مورد نیاز بخش دامپزشکی از کشورهای پیشرفته دنیا و حذف واسطه ها و کاهش قیمت ها خواهد شد.
به گفته وی، رفع تحریم ها در تشخیص و کنترل بیماری های دام و طیور و همچنین تولید محصول کیفی تاثیر بسزایی خواهد داشت به طوری که اندک وابستگی کشور به واردات دارو و واکسن های دامی نیز برطرف شود و به سوی خود کفایی در این زمینه گام برداریم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com