تاثیر نامطلوب خشکسالی بر پرورش طیور صنعتی

تاثیر نامطلوب خشکسالی بر پرورش طیور صنعتی
رییس اداره بهداشت طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تاثیر نامطلوب خشکسالی بر روی طیور صنعتی به دلیل استفاده از محیط بسته و کنترل شده برای پرورش بسیار کمتر از دام و آبزیان است.
دکتر فرزین حسینی افزود: از جمله تاثیرات نامطلوب خشکسالی بر پرورش طیور صنعتی می‌توان به تاثیر مستقیم کاهش محصولات کشاورزی در تامین مواد اولیه دان مرغی و افزایش بهای آن اشاره کرد.
وی ادامه داد: جیره غذایی نامناسب به طور مستقیم بر میزان رشد و وزن گیری و توانایی سیستم ایمنی در مقابله با عوامل میکروبی، تاثیر نامطلوب می‌گذارد و می‌تواند موجب بروز بیماری‌های تغذیه‌ای و عفونی شود و همچنین افزایش دمای محیط در صورت عدم مدیریت مناسب سالن مرغداری موجب استرس گرمایی و در نتیجه کاهش رشد، کاهش قابلیت استفاده بیولوژیکی مواد مغذی و حساسیت بیشتر نسبت به بیماری‌ها و انگل‌ها می‌شود.
حسینی اظهار کرد: کاهش پوشش گیاهی طبیعت و تخلیه سریع رطوبت خاک موجب افزایش گرد و غبار هوا می‌شود و احتمال افزایش مشکلات تنفسی و بیماری‌های فرصت طلب میکروبی را در طیور صنعتی افزایش می‌دهد، بنابراین برای پیشگیری از چنین عوارضی توصیه می‌شود مدیریت تغذیه و بالانس جیره غذایی توسط مرغدار رعایت شود. باید دما، رطوبت و استفاده از دستگاه‌های مه پاش حاوی مواد ضدعفونی کننده مناسب سالن‌های پرورش و تهویه سالن‌ها مدیریت شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: حصار و درختکاری در جهت وزش باد به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به محوطه مرغداری تا حد امکان، اجرای برنامه واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی به ویژه در برابر بیماری‌هایی که سیستم تنفسی طیور را درگیر می‌کنند، کاهش تراکم جوجه ریزی در مزرعه و مدیریت آب آشامیدنی طیور باید انجام شود. آب خنک با دمای 10-15درجه سانتی گراد باید به طور مداوم توزیع شود.
وی گفت: افزودن مکمل معدنی و ویتامینی به جیره نیمچه‌های گوشتی تحت شرایط استرس حرارتی سبب بهتر شدن ضریب تبدیل غذایی و مقابله با بیماری‌ها می‌شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com