سکوت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت لبنیات

سکوت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت لبنیات
علیرغم اولتیماتوم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای بازگشت قیمت‌ محصولات لبنی و شیر به نرخ‌های قبل، نه تنها کارخانه‌های متخلف قیمت‌ فرآورده‌های‌شان را کاهش نداده‌اند بلکه کارخانه‌های دیگر هم به جمع آنها اضافه شدند و قیمت شیرکم چرب‌شان را 300 تومان افزایش دادند.
در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صنایع لبنی اخطار داده بود که تا نهم اسفند مهلت دارند قیمت‌های افزایش یافته محصولاتشان را به حالت قبل برگردانند، لبنیاتی‌ها از 10 روز پیش محصولات تولیدی خود را با همان قیمت‌های جدید و افزایش یافته روانه بازار می‌کنند و حتی از اوایل این هفته هم کارخانه‌های دیگری به جمع افزایش قیمت‌ها اضافه شدند و محصولات‌شان را گران کردند.
به طوری‌که هر لیتر شیر استریل که 2500 تومان در بازار مصرف عرضه می‌شد، از سه روز پیش 300 تومان افزایش یافت و 2800 تومان فروخته می‌شود.
ابتدای امسال قیمت شیر کم‌چرب بطری حدود 1600 تومان بود که با احتساب 15 درصد مجوز افزایش از دهم تیرماه قیمت هر بطری شیر کم‌چرب نهایتا باید 1840 تومان فروخته می‌شد اما کارخانه‌های لبنی در همان ابتدا به پیشواز افزایش قیمت شیر رفتند و هر بطری شیر کم‌چرب را به 2000 تومان افزایش دادند و حالا پس از گذشت هشت ماه کارخانه‌های لبنی مجددا قیمت شیر را در بسته‌بندی‌های مختلف افزایش دادند؛ به گونه‌ای که قیمت شیر کم‌چرب بطری‌ در اواخر هفته گذشته به 2500 تومان افزایش یافت.
در این میان دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید به بازار لبنیات ورود و با تولید‌کنندگان متخلف که قیمت محصولات‌شان را خودسرانه افزایش داده‌اند، برخورد کنند اما پیگیری‌های متعدد خبرنگار ایسنا از این سازمان تا زمان انتشار خبر بدون نتیجه باقی ماند. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان علیرغم اینکه خود به صنایع اخطار داده و اعلام کرده که با متخلفان برخورد خواهد کرد سکوت اختیار کرده است درحالی که فعالیت سودجویان در این آشفته بازار نابسامان رونق گرفته است.
در این زمینه محمد فربد، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی به ایسنا گفت: سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌تواند در صورت اثبات تخلف هر یک از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی، آن ها را فراخوانده و توضیحات لازم را از صاحبان این صنایع بشنود و اگر تخلف آن‌ها به اثبات رسیدف می تواند مطابق با مقررات با آن ها برخورد کند.
وی افزود: نباید به صنایع لبنی نگاه جزئی داشت و باید همه جوانب را در نظر گرفت، چرا که براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میزان افزایش قیمت صنایع لبنی در هفته اول اسفند امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 11 درصد بوده و این درحالی است که صنایع لبنی مجوز افزایش 15 درصدی را داشته اند.
این عضو انجمن صنفی صنایع لبنی تاکید کرد که اگر میزان افزایش صنعت لبنیات کمتر از نرخ تورم و مجوزی که به آن‌ها داده شده، باشد دستگاه های نظارتی مانند سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید اجازه دهند صنایع به کارشان ادامه دهند اما اگر کارخانه‌ای بیش از 15 درصد افزایش قیمت داشته باید با آن‌ها برخورد شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com