شیر در بند!

شیر در بند!
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی گفت: در سال‌های اخیر قیمت تمام شده محصول برای دامدار با قیمت فروش همخوانی نداشته و تبدیل به زیان انباشته شده است.
‌سید سعید حسینی در خصوص راهکار خروج از مشکلات و معضلاتی در حوزه تولید شیر وجود دارد، اظهار کرد: برای خروج از بند مشکلات در بخش تولید و فروش شیر یا قیمت‌گذاری و جذب شیر به عنوان نماینده تولید معتقدیم که دولت دو کار را باید انجام دهد یا قیمت تمام شده یک کیلوگرم شیر را به صورت محسوس و قابل توجه پایین آورد تا دامدار به یک حاشیه سود معقول برسد یا اینکه یارانه‌ها را مثل سابق به مصرف‌کننده بپردازد.
وی ادامه داد: راه اول را بهتر از راه دوم می‌دانیم، چرا که راه دوم یک سری مسائل و مشکلات خاص خود را دارد که تجربه شده و خیلی نتیجه نداده است.
حسینی افزود: بهترین اقدام استفاده از راهکار اول است یعنی کاهش قیمت تمام شده بخصوص در بخشی که به تغذیه دام برمی‌گردد تا دامدار به سود معقول برسد، چراکه با این اقدام در نهایت قیمت شیر پایین می‌آید و با یک قیمت معقول به دست مصرف‌کننده می‌رسد و تولیدکننده نیز با یک قیمت معقول به حاشیه سود خود دسترسی پیدا می‌کند.
سنگینی هزینه‌های سربار
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی پیرامون قیمت نهاده‌ها بیان کرد: قیمت نهاده‌ها نسبت به سال قبل کاهش داشته است، اما فقط نهاده‌ها نیستند که در قیمت تمام شده شیر تاثیرگذارند، بلکه هزینه‌های سربار کارگری، بهداشتی، دارویی، استهلاک تاسیسات، زیان انباشته در سال‌های قبل و بهره‌های بانکی باعث شده که به حاشیه سود معقول نرسیم.
وی گفت: در سال‌های اخیر قیمت تمام‌شده محصول با فروش آن همخوانی نداشته و تبدیل به زیان انباشته برای دامدار شده است، بواسطه این عدم همخوانی قیمت تمام شده با قیمت فروش محصول، دامدار مجبور شده است برای اخذ تسهیلات بانکی و تامین نقدینگی دست به دامن بانک‌ها شود و مشکلاتی که در بازپرداخت تسهیلات بانکی داشته زیان انباشته به وجود آورده است و از آنجا که در زیر بخش دام سود معقولی حاصل نشده، دامداری نیز نتوانسته سیاست کاری خود را به روز و بهینه‌سازی کند.
زیان انباشته معضلی که گریبان دامداران را گرفته است
حسینی افزود: همه این عوامل دست به دست هم داده و باعث ایجاد زیان انباشته شده است، زیان انباشته یک معضل است و نمی‌دانیم برای رفع این زیان انباشته چطور باید چاره‌اندیشی کرد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی با بیان اینکه تعداد 160 دامداری صنعتی در استان داریم که حدود 60 درصد آنها فعال هستند، گفت: عدم وجود نقدینگی، ضرر و زیان‌هایی که دامداران در این سال‌ها متحمل شدند، عدم همخوانی قیمت تمام شده محصول با قیمت فروش محصول، نداشتن بازار برای فروش شیر خام، عدم بازپرداخت به موقع پول شیر خام دست به دست هم داده است که دامدار رو به دلسردی برود.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اتحادیه دامداران برای احیای دامداری‌های تعطیل و نیمه تعطیل چه برنامه‌ای دارد، تصریح کرد: تشکل با کمک دولت می‌تواند برنامه خاصی را برای تولید طراحی کند و دولت باید از منابع مالی و اعتباری که در اختیار دارد با کمک تشکل‌ها برای رفع معضلات و مشکلات در واحدهای دامداری چاره‌اندیشی کند.
تکمیل زنجیره تولید نیازمند زیرساخت و اعتبارات ارزان‌قیمت
حسینی گفت: دولت اعلام کرده است که یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات و مسائلی که در واحدهای تولیدی به وجود آمده‌، تکمیل زنجیره تولید است، اما تکمیل زنجیره تولید که می‌بایست توسط تشکل‌های صنفی انجام شود، نیازمند زیرساخت و امکانات مالی و اعتبارات ارزان‌قیمت است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی عنوان کرد: اگر این شرایط فراهم شود و دولت به میدان بیاید، منابع مالی را اولویت‌بندی کند، برنامه‌ بیشتری برای بهداشت و سلامت جامعه داشته باشد که یکی از پایه‌های آن تغذیه با مواد لبنی و فراورده‌های لبنی است، شاید بتوان کاری برای واحدهای دامداری‌ها انجام داد.
وی با بیان اینکه 50 تا 60 درصد شیر روزانه استان توسط دامداری‌های سنتی تولید می‌شود، گفت: حدود 60 درصد واحدهای دامداری در استان را دامداری‌های سنتی و 30 درصد را واحدهای دامداری صنعتی تشکیل می دهند.
خرید حمایتی شیر خام در استان مرکزی
حسینی در ادامه در خصوص خرید حمایتی شیر خام در استان مرکزی اظهار کرد: خرید حمایتی شیر خام در سال گذشته در یک سری از استان‌های کشور مثل خراسان رضوی، تهران، البرز، قزوین و اصفهان که محور تولید شیر هستند عملیاتی شده بود، بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی بواسطه سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر را برای استحصال شیر خشک و خامه خرید حمایتی می‌کند تا قیمت بازار متعادل شود.
وی با بیان اینکه امسال نیز خرید حمایتی شیر در هفت استان دیگر که در این زمینه سابقه داشته‌اند یا محور تولید شیر بوده‌اند عملیاتی شد، گفت: به همت مدیر تعاون روستایی استان، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل اتحادیه دامداران این اقدام در استان مرکزی نیز با وجود اینکه محور تولید شیر در کشور نیست، عملیاتی شد.
تولید روزانه 80 تا 850 تن شیر خام در استان مرکزی
حسینی ادامه داد: تولید روزانه شیرخام در این استان 800 الی 850 تن است و شیر تولیدی استان قابل مقایسه با استان اصفهان که روزانه 3200 تن شیرخام تولید می کند، نیست.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی تصریح کرد: اما ما هم خواستیم استان را در این زمینه برند کنیم و برخی مشکلات دامداری‌های استان مرکزی از جمله بهای شیر خام، مدت بازپرداخت و جذب شیر تولیدی مرتفع شود.
وی اظهار کرد: خرید حمایتی شیر خام از ابتدای خردادماه جاری در این استان عملیاتی شده است و روزانه 30 تن سهمیه به این استان تعلق گرفته است و بر اساس دستورالعمل وزارتخانه و سازمان مرکزی تعاون روستایی، کمیته استانی متشکل از نمایندگانی از سازمان جهاد کشاورزی، مدیرت تعاون روستایی و اتحادیه دامداران استان و کارخانه‌ای که قرار است این اقدام را اجرایی و عملیاتی کند، تشکیل شده است.
حسینی گفت: در وزارتخانه در خصوص چگونگی اجرای این طرح و عملیاتی کردن آن اختیار به این کمیته استانی تفویض شده است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه اجرای این طرح از ابتدای خردادماه در قالب چندین قرارداد شروع شده است، افزود: یک قرارداد بین اتحادیه دامداران و تعاون روستایی بسته شده است که اتحادیه دامداران عامل خرید است و خریدار تعاون روستایی است و تعاون روستایی پول دامدار را به صورت مستقیم به دامدار می‌پردازد.
وی عنوان کرد: خرید حمایتی شیر خام از طریق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مدیریت می‌شود و سهمیه شهرستانی به صورت ماهانه تعیین شده است تا مدیریت جهاد کشاورزی دامداران را تایید کند و برای آنها سهمیه ماهانه از محل سهمیه شهرستانی مشخص کند.
حسینی گفت: استحصال شیر خشک در کارخانه‌ای باید انجام می‌شد که برند صادراتی داشته باشد، در نتیجه این قرارداد با شرکت پاک‌نهاد شیر اراک بسته شده است، البته به شرط اینکه شیرخشک را خود کارخانه صادر کند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی افزود: نهایتا درآمد حاصل از محل فروش شیر خشک صادراتی و فروش خامه استحصال شده به علاوه منابعی که دولت به این طرح تخصیص می‌دهد مجموع پولی خواهد بود که به دامدار پرداخت می‌شود.
وی گفت: سقف قیمت‌گذاری شیر خام با چربی 3.2 دهم و بار میکروبی زیر صد هزار، به میزان هر کیلو شیر خام 1300 تومان است.
حسینی ضمن تشریح ویژگی‌های شیر خامی که به صورت حمایتی خریداری می‌شود، عنوان کرد: بار میکروبی شیری که قابل تحویل است باید بین 100 هزار تا یک میلیون باشد. شیر خام با بار میکروبی یک میلیون به بالا شامل این طرح نمی‌شود و چربی آن هم باید بین 2.8 تا 3.2 دهم باشد.
شیر خوب و ایده‌آل در لیست خرید حمایتی
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان مرکزی ضمن اشاره به اینکه در نهایت شیر خوب و ایده‌آل در لیست خرید این طرح قرار می‌گیرد، توضیح داد: شیرهایی که جمع‌آوری می‌شوند و بار میکروبی آنها بالاست شامل این طرح نمی‌شوند، اما در طرح نیامده است که شیر خام صرفا از دامداری‌های صنعتی خریداری شود بلکه شیر خامی که این مشخصات را داشته باشد، شامل این طرح می‌شود.
وی ادامه داد: بنابراین شیر در هر دامداری و به هر شکلی که مورد تایید جهاد کشاورزی باشد و با این مشخصات و در این دامنه تغییرات قرار داشته باشد، می‌تواند به این طرح وارد شود.
حسینی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر بازار، خود را پیدا کند و قیمت شیر معقول شود تا این طرح به اهداف خود برسد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com