شاخص قیمت تولید کننده محصولات گاوداری های صنعتی کاهش یافت

شاخص قیمت تولید کننده محصولات گاوداری های صنعتی کاهش یافت
مرکز آمار ایران اعلام کرد:شاخص قیمت تولید کننده محصولات گاوداری های صنعتی در بهار 95 به عدد 215.45 رسید که 2.06 درصد کاهش نسبت به فصل قبل (زمستان 94 ) و 0.55درصد کاهش را نسبت به فصل مشابه سال قبل ( بهار 94 ) نشان می دهد.
براساس شاخص قیمت تولید کننده محصولات گاوداری های صنعتی کشور که از سوی مرکز آمار ایران بر اساس سال پایه 1390 انتشار یافته، در فصل مورد بررسی شاخص قلم گاو نر داشتی با 3.19 درصد افزایش نسبت به فصل قبل با بیشترین افزایش روبرو بود.
برابر این گزارش، شاخص قلم گاو تلیسه 3.86 درصد کاهش نسبت به فصل قبل ( زمستان 94 ) داشت.
همچنین در فصل مورد بررسی شاخص قیمت کل در اغلب استان ها، کاهشی بود و در این میان استان خوزستان با 5.5 درصد افزایش در شاخص کل نسبت به فصل قبل بیشترین افزایش و استان خراسان شمالی با 7.48 درصد کاهش در شاخص کل نسبت به فصل قبل با بیشترین کاهش روبرو شد.
شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می شود. از این رو، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران دارد.
هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه گیری تغییر قیمت هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت: این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می گیرد.
این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از نظر قیمت عمده فروشی کالاها یا قیمت های تولیدکننده محاسبه می شود؛ به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com