سالانه 56 میلیون قطعه مرغ در کردستان تولید می شود

سالانه 56 میلیون قطعه مرغ در کردستان تولید می شود
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: این استان یکی از قطب های تولید گوشت مرغ در غرب کشور است و سالانه 56 میلیون قطعه مرغ در کردستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.
خالد جعفری  در جلسه کارگروه تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی کردستان که با حضور نماینده واحدهای مرغداری و کشتارگاه های مرغ و اصناف سنندج برگزار شد افزود: در مجموع 716 واحد مرغداری گوشتی دارای فعالیت پروانه بهره برداری در استان کردستان فعال هستند و در هر دوره بیش از 14 میلیون قطعه مرغ را تولید می کنند.
وی اضافه کرد: این مرغداری ها به صورت میانگین سالانه می توانند در چهار نوبت جوجه ریزی کرده و در مجموع بیش از 56 میلیون قطعه مرغ گوشتی را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می کنند.
وی اظهار کرد: واحدهای مرغداری استان کردستان در سال 1394 در مجموع بیش از 70 هزار و 600 تُن گوشت مرغ تولید کردند و پیش بینی می شود با توجه به تقاضای بازار امسال این مقدار به بیش از 73 هزار تُن افزایش پیدا کند.
جعفری افزود: سال گذشته در مجموع بیش از 70 هزار تن گوشت مرغ تولید شده از این استان به اقلیم کردستان عراق صادره شده بود.
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: گوشت مرغ در این استان به دو صورت منجمد و کشتار روز (گرم) توزیع می شود و میزان افزایش قیمت آن تابع عرضه و تقاضای بازار است.
وی اضافه کرد: با توجه افزایش قیمت مرغ گرم در بازار، کارگروه تنظیم بازار، برای حمایت از مصرف کنندگان مرغ منجمد شده را با قیمت یارانه ای در استان توزیع می کند.
جعفری گفت: هم اکنون علاوه بر فروشگاه های معتبر مانند تعاونی های مصرف، اتکا و رفاه در چهار منطقه دیگر سنندج توزیع مرغ منجمد با قیمت یارانه ای هر کیلوگرم 52 هزار ریال آغاز شده است.
وی اظهار کرد: به مناسبت ماه مبارک رمضان توزیع مرغ منجمد با قیمت یارانه ای در 10 منطقه حاشیه ای شهر سنندج به زودی آغاز می شود و هیچ گونه محدودی در عرضه مرغ منجمد در استان کردستان وجود ندارد.
وی اضافه کرد: قیمت تمام شده مرغ منجمد بیشتر از مبلغی است که در بازار عرضه می شود و جهاد کشاورزی با در اختیار قرار دادن نهاده ها و سوخت به واحدهای مرغداری این کسری قیمت را برای تولید کنندگان جبران می کند.
در ادامه این نشست نمایندگان اصناف مختلف استان نیز نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تنظیم قیمت، محل های عرضه مرغ منجمد و مشکلات پیرامون توزیع مرغ را بیان کردند.
هم اکنون گوشت مرغ گرم کیلویی 71 هزار ریال و مرغ منجمد نیز کیلویی 52 هزار در بازار سنندج توزیع می شود.
به دنبال کاهش قیمت گوشت مرغ در اواخر سال گذشته در کشور، برخی از واحدهای مرغداری به خاطر زیان دهی جوجه ریزی دوباره را در اوایل سال جاری انجام ندادند و به همین دلیل قیمت گوشت مرغ در سطح کشور افزایش یافت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com