رشد 20 درصدی صادرات تخم مرغ طی 6 ماه

رشد 20 درصدی صادرات تخم مرغ طی 6 ماه
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از افزایش 20 درصد صادرات تخم مرغ طی 6 ماهه سال جاری خبر داد و گفت: طبق هدف گذاری وزارت جهادکشاورزی قرار است سرانه مصرف تخم مرغ تا پایان برنامه ششم توسعه به 13 کلیوگرم برسد در حالی که هم اکنون سرانه مصرف حدود 11 کیلوگرم است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، حسن رکنی روز سه شنبه در حاشیه همایش شصتمین سالگرد صنعت مرغ تخم گذار کشور در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: در حال حاضر ایران در بین 211 کشور تولیدکننده جهان رتبه های 12 تا 13 را به خود اختصاص داده به طوری که هم اکنون سرانه تولید تخم مرغ در ایران 11.5 کیلو گرم است. سرانه تولید تخم مرغ در دنیا در حال حاضر 9.5 کیلوگرم است.
معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: سال گذشته 71 هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف از جمله عراق، افغانستان، ترکمنستان و گرجستان و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.
وی با تاکید بر اینکه وزارت جهادکشاورزی برنامه استمرار تولید محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ را در دستور کار خود دارد، گفت: طی 6 ماهه ابتدایی امسال 43 هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش صادرات نشان می دهد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: براساس بررسی های صورت گرفته سالانه 10 تا 12 میلیون تن تجارت مرغ انجام می شود که 3 میلیون تن مرغ و 300 هزار تن تخم مرغ در کشورهای اطراف ایران داد و ستد می شود که سهم ایران از این میزان صادرات70 هزار تن است.
رکنی تصریح کرد: توانایی ایران در تولید و صادرات محصولات پروتئینی به ویژه تخم مرغ باید هدف گذاری صدور 100 هزار تن تخم مرغ تا پایان سال جاری است.
وی اضافه کرد: همچنین ایران توان تجارت تخم مرغ تازه خوری، پاستوریزه و پودر تخم مرغ را به کشورهای هدف دارد اما متاسفانه آنچه تاکنون صورت گرفته صدور تخم مرغ به صورت تازه خوری بوده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در حال حاضر 75 درصد صادرات تخم مرغ ایران به عراق و بین 15 تا 20 درصد آن به افغانستان و کشورهای خلیج فارس صورت می گیرد.
رکنی درباره صادرات محصولات پروتینی به روسیه نیز گفت: صادرات به روسیه یکی از اهداف ماست که در بازار محصولات پروتینی این کشور وارد پیدا کنیم به طوری که تاکنون در بحث آبزیان و لبنیات محصولات ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفته و نظر طرف روسی در این زمینه نیز مثبت بوده است.
به گفته وی بازدید از واحدهای تولیدی مرغ ایران نیز توسط ناظران بهداشتی روسیه انجام شده که رعایت پروتکل های بهداشتی در ایران مورد تاکید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: برای حضور در بازار روسیه باید در رقابت سنگین با کشورهای مختلف بتوانیم حضور خود را پایدار کنیم.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی یکی از مشکلات صادرات به روسیه را تعرفه گذاری محصولات پروتئینی اعلام کرد و گفت: طبق قوانین روسیه برای کشورهای مختلف برای صادرات کشورهای مختلف تعرفه گذاری صورت می گیرد که براین اساس تعرفه صادرات محصولات پروتئینی ایران 25 درصد است، این در حالی است که برای آذربایجان هیچ تعرفه ای در نظر نگرفته اند.
رکنی اضافه کرد: تراز بازرگانی مواد پروتینی ما در بعضی از اقلام همچون تخم مرغ روند افزایشی داشته است.
وی افزود: به طوری در صادرات دام سبک سال گذشته مجموع صادرات نزدیک 600 هزار راس بوده که خوشبختانه در 6 ماه ابتدای سال جاری این رقم به 650 هزار راس رسیده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص برنامه های تولید و صادرات برنامه ششم توسعه این وزارتخانه گفت : طبق هدف گذاری معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قرار است مجموع صادرات محصولات پروتینی 10 درصد افزایش پیدا کند به طور مثال صادرات گوشت مرغ به 200 هزار تن برسد.
به گفته رکنی همچنین در نظر داریم طبق این برنامه سرانه مصرف تخم مرغ را از 11 کیلوگرم فعلی به 13 کلیوگرم تا پایان برنامه ششم توسعه برسانیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com