پیش بینی صادرات یک میلیون تنی خوراک دام/بهبود شرایط کشاورزان با حذف ارز مبادله ای جو

پیش بینی صادرات یک میلیون تنی خوراک دام/بهبود شرایط کشاورزان با حذف ارز مبادله ای جو

رئیس انجمن خوراک دام و طیور آبزیان گفت: سال گذشته 230 هزارتن خوراک دام به 11 کشور دنیا صادر شد و امسال با توجه به رکود در بازار و عدم نقدینگی تلاش میکنیم همین حجم از صادرات حفظ شود.
مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران ، واردات برخی اقلام نهاده های دامی همچون ذرت، کنجاله سویا، جو به کشور صورت می گیرد که به سبب تعرفه بالا و مازاد تولید توجیه اقتصادی ندارد.
وی با اشاره به ارزش واردات این محصولات گفت: در سه ماه ابتدای سال 95 میانگین ارزش واردات ذرت دامی، کنجاله سویا، جو دامی و دانه سویا به ترتیب  239 ، 85، 71 و 110 میلیون دلار بود و میانگین درصد تغییرات ارزش ذرت دامی، جو دامی و دانه سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 31 ، 19 و 11 درصد کاهش و کنجاله سویا 18 درصد افزایش داشته است.
قدیری با اشاره به قیمت نهاده های دامی بیان کرد: : متوسط قیمت اقلام نهاده های دامی ذرت 216 دلار، جو 220 دلار،کنجاله سویا413 دلار، دانه سویا 412 دلار بوده که در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته ذرت با کاهش 7 درصدی،کنجاله سویا 16.5 درصد، جو 15.5 درصد و دانه سویا 11 درصدهمراه بوده است.
رئیس انجمن کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با اشاره به میانگین ارزش اقلام عمده واردات نهاده های دامی عنوان کرد: میانگین درصد سهم ارزش ذرت دامی، کنجاله سویا، جو دامی و دانه سویا از کل واردات در سه ماه ابتدای سال 95 به ترتیب 3.1 ، 2.2 ، 2.1 و 3.4 درصد بوده است.

صادرات یک میلیون تنی خوراک دام در آینده ای نزدیک
وی با اشاره به صادرات انواع خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: سال گذشته 230 هزارتن خوراک دام به 11 کشور دنیا صادر شد و امسال با توجه به رکود در بازار و عدم نقدینگی تلاش میکنیم همین حجم از صادرات حفظ شود، گرچه در برنامه ششم توسعه، صادرات یک میلیون تنی خوراک دام جهت صادرات به بیست کشور دنیا پیش بینی شده اما  باید گفت که افزایش صادرات و به دست آوردن سهم بیشتر در بازارهای بین المللی تنها با شعار و وعده مسئولین محقق نخواهد شد.
ارجحیت نهاده های وارداتی به داخلی
موافق قدیری در پاسخ به این سوال که دامداران نظراتی مبنی بر برتری کیفیت نهاده های وارداتی نسبت به داخلی دارند، بیان کرد: کیفیت نهاده های داخلی بسته به نوع استان، مدیریت مزرعه، تکنولوژی های روز دنیا، ماشین الات برداشت، حمل و نقل، انبار و محل نگهداری طولانی مدت نهاده دامی، متفاوت است و به سبب افزایش نظارت های بهداشتی و فنی اقلام وارداتی در مبادی ورودی و همچنین کشور مبدا،  کیفیت بالاتر و ضایعات کمتری در مقایسه با اقلام داخلی دارند.
وی ادامه داد: طبیعی است پرورش دهندگان دام، طیور و آبزیان و کارخانجات تولیدکننده خوراک دام به سبب قیمت مناسب تر نهاده وارداتی در اکثر فصول سال و در دسترس بودن و یکنواختی اقلام، آن را به مواد اولیه داخلی ترجیح می دهند.
حذف ارز مبادله ای جو شرایط کشاورزان را بهبود بخشید
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان نهاده های دامی بیان کرد: با توجه به تعرفه واردات 20 درصدی برخی اقلام همچون جو دامی و حذف ارز مبادله ای در ماه گذشته، کشاورزان وضعیت مساعدتری را پیش رو خواهند داشت.
قدیری در ادامه یادآور شد: برای واردات کنجاله سویا و افزایش فعالیت کارخانه های روغن کشی فرمولی خاص در نظر گرفته شده به طوریکه در ازای واردات دانه سویا بایستی حجم خاصی از کنجاله سویا وارد شود.
وی با بیان اینکه دولت برای رشد تجارت خارجی باید استراتژی مناسب تری در نظر بگیرد، گفت: حال و هوای امروز تجارت نشان از جهانی‌شدن آن دارد، فرآیندی که منجر به حضور و رقابت تنگاتنگ ظرفیت‌های مختلف تجاری شده است.
توسعه صادرات یکی از گام های تحقق اقتصاد مقاومتی
قدیری با بیان اینکه در کشورمان علی ‌رغم اقداماتی که در جهت رشد تجارت خارجی و حضور بیشتر در بازارهای جهانی صورت گرفته است، گفت: اما متاسفانه به سبب اتکای بیش از حد به سیستم سنتی، هنوز تحولاتی که متناسب با شأن و جایگاه ایران در صحنه تجارت بین‌المللی باشد به وجود نیامده است.
رئیس انجمن خوراک دام و طیور با اشاره به برنامه های انجمن در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی یادآور شد:  توسعه صادرات و خود کفایی تولید خوراک دام از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است که برای تحقق آن لازم است که گام های بلندی برداشته شود.
عرضه جو در بورس به نفع دامداران تمام شد
قدیری در پاسخ به این سوال که عرضه جو در بورس کالا به ضرر دامداران است یا خیر، اظهار داشت: سابقه بورس در دنیا به 500 سال قبل باز میگردد اما سابقه بورس کالای ایران به 8 سال قبل بازمیگردد و با شرایط فعلی اقتصاد،  انتظار نداریم که همسطح بورس های مطرح جهان فعالیت نماییم.
این فعال اقتصادی در ادامه افزود: دولت امسال به جای خرید تضمینی بحث قیمت تضمینی را اجرایی خواهد کرد چرا که این امر دیگر خیال کشاورز را از باب اینکه محصول روی دستش باقی نمی ماند آسوده می کند.
وی با اشاره به گلایه مندی های دامداران مبنی بر بالا بودن قیمت نهاده های دامی در بورس کالا بیان کرد: دامداران به سبب بالا بودن قیمت نهاده های دامی و تاثیر گذاری آن در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی گلایه مند هستند که با آزاد سازی واقعی اقتصاد، خصوصی سازی و ثبات نرخ ارز نگرانی و دغدغه دامداران مرتفع خواهد شد ضمن آنکه بدون هیچ گونه چالشی در یک فضای رقابتی به تولید خود ادامه می دهند.
رئیس انجمن خوراک دام و طیور آبزیان ادامه داد: با در نظر گرفتن استاندارد محصولات و انجام کار کارشناسی، در دراز مدت با اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، کیفیت و قیمت تولیدات کشاورزی کشور بهبود پیدا کرده و از آمادگی بهتری برای عرضه به بازارهای بین المللی برخوردار می شوند.
قدیری با اشاره به عواملی که قیمت تمام شده محصولات پروتئینی را افزایش می دهد، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر 60 درصد تولید خوراک دام کشور در مرغداری ها و دامداری ها و مراکز غیرمجاز تولید خوراک دام و به روش کاملا سنتی تولید می شود که این موضوع درنهایت باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی، کاهش بهره وری و افزایش ضایعات می شود.
کاهش ضایعات نهاده های دامی خود کفایی را به همراه دارد
وی با اشاره به تاثیر کاهش ضایعات در واردات نهاده های دامی گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی حداقل 25 درصد مواد اولیه محصولات از مزرعه تا سفره به هدر می رود که با کاهش ضایعات  حجم بسیار بالایی از واردات نهاده های دامی کاهش و از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.
موافق قدیری در ادامه بیان کرد: کاهش ضایعات نهاده های دامی، افزایش کیفیت محصولات پروتئینی و کنترل و بازرسی راحت تر از نظر مسائل بهداشتی دامپزشکی و فنی با استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالقوه ای که در کارخانه های تولید خوراک دام صنعتی فراهم شده، میسر و انجام پذیر است.
وی تصریح کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی همت نماید و با حمایت عملیاتی و اجرایی باعث شود تا امسال 10 درصد به ظرفیت تولید کارخانه های خوراک دام، طیور و آبزیان بیفزاییم می توان امیدوار بود که این امر به صرفه جویی ارزی، رونق اقتصاد دامپروری، کاهش قیمت تمام شده پروتئین حیوانی، افزایش سرانه مصرف این محصولات و در نهایت سلامت جامعه منجر شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com