پرواز قیمت مرغ در دومین استان پرورش دهنده طیور

 پرواز قیمت مرغ در دومین استان پرورش دهنده طیور
قیمت گوشت مرغ که برای مدتی در شرایطی متعادل قرار داشت از حدود یک ماه قبل مجددا در نقاط مختلف کشور و از جمله گلستان روند صعودی گرفته و تا 75هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است و هر روز نیز از دسترس مردم دورتر می شود.
روند افزایش قیمت گوشت مرغ در حالی همچنان ادامه دارد که مردم هر روز برای خرید و مصرف این ماده پروتئینی باید هزینه بیشتری صرف کنند.
مردم گلستان درحالی شاهد روند صعودی قیمت ها هستند که این استان با تولید سالانه 150 تا 160 هزار تن گوشت مرغ، به عنوان دومین تولید کننده مرغ در کشور (بعداز مازندران) بوده و این افزایش نرخ ها در نزد مصرف کنندگان داخل استان قابل باور نیست.
در این زمینه کارشناسان امور اقتصادی می گویند که با توجه به بهبود شرایط اقتصادی کشور و ثبات قیمت ها، دلیلی بر افزایش نرخ ها وجود نداشته و روند صعودی قیمت مرغ طی یک ماه گذشته به نظر غیرمنطقی است.
قیمت گوشت مرغ در روز سه شنبه در گرگان مرکز استان گلستان 75 هزار ریال در هر کیلوگرم بوده که نسبت به یک ماه گذشته که میانگین هر کیلوگرم کمتر از 60 هزار ریال بود، حدود 25 درصد افزایش یافته است.
معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت اصلی صعود قیمت گوشت مرغ را افزایش تقاضا اعلام کرد و گفت: طی یک تا دو ماه گذشته بدلیل مطرح شدن شایعه شیوع بیماری 'آنفولانزای مرغی'، تقاضا برای این ماده پروتئینی به شدت کاهش پیدا کرد.
رحمت اله سمیعی، افزود: با برطرف شدن این شایعه، هم اکنون تقاضا برای گوشت مرغ در حال افزایش بوده و این امر مهمترین عامل در افزایش قیمت مرغ در یک ماه اخیر است.
وی، قیمت 70هزار ریال را برای هر کیلوگرم مرغ منطقی و متعادل دانست و گفت: با این نرخ، تولید کنندگان صنعت پرورش طیور نیز از یک سود حداقلی بهره مند می شوند.
سمیعی اضافه کرد: برای کنترل قیمت و کاهش آن به نرخ منطقی، شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی خود را برای عرضه مرغ منجمد به بازار به اصناف استان گلستان اعلام کرده و دراین زمینه هیچ محدودیتی در میزان توزیع وجود ندارد.
به گفته وی، هم اکنون بطور میانگین ماهانه حدود 7 میلیون قطعه جوجه ریزی در سطح مرغداری های گلستان صورت می گیرد و نیاز این استان تنها یک تا 1،5میلیون قطعه است که بقیه تولیدات به دیگر استان ها و خارج از کشور صادر می شود.
رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: قیمت گوشت مرغ هر روز براساس نرخ مرغ زنده و محاسبه برخی هزینه ها مثل کشتارگاه، کسر 25 درصد افت وزن مرغ پس از کشتار، کرایه حمل و نقل و 13 درصد سود عمده و خرده فروشی به اتحادیه مرغ فروشان جهت اجرا ابلاغ می شود.
علی اصغر اصغری افزود: قیمت مرغ زنده روز گذشته هر کیلوگرم 45 هزارو 500 ریال بود و قیمت تمام شده مرغ کشتار روز برای مصرف کننده نیز 72 هزارو 350 ریال تعیین شده بود.
وی با بیان اینکه تمامی واحدهای فروش گوشت مرغ درسطح گلستان و نیز شهر گرگان موظف به رعایت قیمت های تعیین شده ،هستند، گفت: در صورت مشاهده فروش بیش از قیمت اعلام شده با متخلف برخورد می شود.
اصغری، درج قیمت از سوی فروشندگان را ضروری دانست و از مردم خواست در صورت مشاهده عدم درج قیمت یا فروش مرغ بیش از نرخ تعیین شده، مراتب را به شماره 124 اداره نظارت و بازرسی گزارش دهند.
وی در خصوص علت گرانی مرغ نیز گفت: بالابودن قیمت ها بدلیل افزایش قیمت مرغ زنده بوده که متولیان جهاد کشاورزی باید پاسخ دهند چرا قیمت مرغ زنده به یکباره افزایش داشته است.
رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، اضافه کرد: جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار است و بایستی در این شرایط با توزیع مرغ منجمد که پیش از این ذخیره کرده است، برای کاهش قیمت گوشت مرغ اقدام کند.
اصغری افزود: تامین مرغ منجمد مورد نیاز مصرف کنندگان عمده این ماده پروتئینی از جمله در بخش های دولتی، مددجویان نهادهای حمایتی، بیمارستان ها، اداره زندان و مراکز نظامی توسط شرکت پشتیبانی امور دام نقش مهمی درکاهش قیمت مرغ کشتار روز خواهد داشت. استان مرزی و شمالی گلستان افزون بریک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و یکهزار و هشت روستا زندگی می کنند. در این استان 900واحد پرورش طیور با ظرفیت 23میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره فعالیت دارد.
 
نظرات شما
  •  

    اميد يوسفي گفت : ۹۴/۰۶/۱۰

    شرايط متعادل قيمت مرغ؟؟؟!!!
    كسي كه اين خبر رو تهيه كرده و بصورت خيلي دل سوزانه به نگارش در اورده، چه اطلاعي از مرغ و بازارش داره. خانم يا آقاي خبرنگار ننويس وقتي حاليت نيست، حداقل تحقيق كن قبلش.

    پاسخ...
  •  

    اميد يوسفي گفت : ۹۴/۰۶/۱۰

    متعادل؟

    پاسخ...
  •  

    محمد رضا گفت : ۹۴/۰۶/۱۰

    باسلام. واقعا قیمت 4500 تومان برای مرغ زنده زیاد است. این چه منطقی است که شما یا مسولین دارند. وقتی تولید کننده بیچاره مرغ را کیلویی 3400 و کمتر می فروختن کجا بودند.و چه کسی جواب گوی ضرر آنها بود والله مسولین بایستی یک کمی وجدان داشته باشند البته به این کارنشناسان مسوول ایرادی نیست چون اصلا الفبای تولید را نمی دانند و آگاهی لازم به شرایط سخت تولید کنندگان ندارند.

    پاسخ...
  •  

    مرغداراهوازی گفت : ۹۴/۰۶/۱۱

    متاسفانه اسم کارشناس راهم یدک میکشندولی کارشناسی آنها باپاس کردن واحدهای دانشگاهی واخذنمره التماسی ازاستادبوده است درغیراینصورت ایگونه بیاناتی راایرادنمیکردندخودشان اظهارمیکنند7000تومان سودحداقلی داردپس سودمنطقی را بایددرنظرگرفت که تولیدکننده انگیزه داشته باشدنه اینکه وقتش راتلف کندوفقط پولش عوض کندوسودبدیگران برساندوکارشناس دیگربازهم تهدیدبه تزریق مرغ منجمدجهت مقابله باتولیدکننده متضررمیکندانصفا"این وضع تاکی ادامه داردالملک ویبقی مع الکفرولایبقی مع الظلم ان الله مع الصابرین

    پاسخ...
  •  

    Hamed vafae گفت : ۹۴/۰۶/۱۱

    سلام خسته نباشید چرا وقتی مرغ ارزان میشه صدای کسی در نمیاد ولی اگه صد تومان گران بشه باید مرغ منجمد وارد بازار بشه همه ای مرغدار ها توایران ورشکست شدن به فکر این باشین نه گران شدن مرغ

    پاسخ...
  •  

    محمد مرغدار گفت : ۹۴/۰۶/۱۱

    قبلا گفته بودم که در این مملکت بخاطر داشتن مسئولین ...... ناتوان و ضعیف نفس کار تولید بیهوده است. اینها فقط به دنبال حفظ میز خودند حتی به قیمت نابودی اقتصاد کشور. همه میدانند که برای تولید اقتصادی در بخش گوشت مرغ، الزاما باید قیمت درحد 7500 تومان باشد. تازه هنوز به این قیمت نرسیده صدای میز نشیان و مردم خواهان بلند شد. یک سال است (به جزیک مدت کوتاه عید) تولیدکنندگان با نابودی دست و پنجه نرم میکردند،و عده زیادی نابودشدند،مملکت صاحب نداشت،ولی چند روزه قیمت به دامنه متوسط آن رسید،مملکت صاحب پیداکرد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com