مذاکره دامداران با کارخانه‌داران با زبان اقتصادی/ درخواست تغییر نوع موضع‌گیری دولت مقابل صنایع لبنی

 مذاکره دامداران با کارخانه‌داران با زبان اقتصادی/ درخواست تغییر نوع موضع‌گیری دولت مقابل صنایع لبنی

هنوز جلسه‌ای بین دامداران و کارخانه‌ها درباره قیمت شیر برگزار نشده است، اما تلاش می‌کنیم با زبان اقتصادی با آنها صحبت کنیم و خواهان آن هستیم که قیمت شیر در فضایی آزاد و تابع عرضه و تقاضا تعیین شود.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور امروز با اعلام این خبر گفت: مشکل شیر باید هرچه سریع‌تر خاتمه پیدا کند، زیرا دامداران در شرایط نامناسبی قرار گرفته‌اند.
سیدموسی رهنمایی افزود: بهترین تصمیمی که دولت می‌تواند در این بخش اجازه آن را بدهد، آن است که آزادسازی قیمت شیر اتفاق بیفتد تا خود دامداران بتوانند بر تولید نظارت کنند که در این شرایط قیمت محصول تابع عرضه و تقاضا بوده و به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته قرار بود کارخانه‌ها قیمت محصولات را 26 درصد افزایش دهند که دولت با افزایش 15 درصدی آن موافقت کرد و بدین‌ترتیب ناهماهنگی‌هایی به‌وجود آمد و قیمت شیرخامی که مصوب شده بود هر کیلوگرم یک‌هزار و 440 تومان خریداری شود، بیش از یک‌هزار و 100 تا یک‌هزار و 250 تومان از دامداران خریداری نشد.
رهنمایی ادامه داد: دولت باید یک فضای آزاد اقتصادی به‌وجود آورد و یارانه را قطع کند تا در فضایی خاص فعالیت این قشر ادامه پیدا کند.
یارانه فقط به افراد مستضعف تعلق گیرد.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور تصریح کرد: یارانه فقط باید به فقرا و افراد مستضعف تعلق بگیرد، زیرا این مبلغ به اندازه‌ای نیست که بتواند پنج درصد حقوق دامداران را پاسخ دهد.
وی یادآور شد: اگر تولید ادامه پیدا کند، دامداران خود خواهند توانست بر مازاد تولید مدیریت داشته باشند و بدین‌ترتیب قانون عرضه و تقاضا خودبه‌خود اجرایی خواهد شد.
رهنمایی تأکید کرد: سازمان صنفی رایزنی‌هایی را با بخش‌های مختلف به انجام رسانده است و در برنامه داریم که با کارخانه‌ها در یک فضای عادلانه به گفتگو بنشینیم، زیرا تولید حلقه مبنا بوده و اگر شیرخامی تولید نشود، کارخانه‌ها نخواهند توانست تبدیل‌کننده باشند. بنابراین به‌زودی با زبان اقتصادی با کارخانه‌ها مذاکره و گفتگو خواهیم کرد.
وی درباره نقش دولت در این بین اظهار داشت: دولت به نوعی در مقابل کارخانه‌ها مغفول مانده است، زیرا قیمتی که به‌صورت دستوری باید اجرایی شود، در حال حاضر سرنوشت نامعلومی دارد که بنابراین باید در این بخش تلاش شود که در فضایی دیگر به گفتگو بپردازیم.
رهنمایی در پایان گفت: قیمت شیر می‌تواند 10 درصد دیگر افزایش پیدا کند تا بدین‌ترتیب مشکل خاصی به‌وجود نیاید و دولت نیز باید اجازه دهد تا افزایش قیمت شیرخام اتفاق بیفتد تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده منتفع شوند./

 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com