مرغ و گوشت ایرانی در مراحل نهایی صادرات به روسیه

مرغ و گوشت ایرانی در مراحل نهایی صادرات به روسیه
معاون سازمان دامپزشکی کشور از نهایی شدن پروتکل مشترک بهداشتی بین روسیه و ایران برای صادرات گوشت، مرغ و تخم‌مرغ به این کشور خبر داد و گفت: این محصولات از نظر استانداردهای بهداشتی و بیماری‌ها، هیچ مشکلی برای صادرات به روسیه ندارند.
مسعود هاشم‌زاده در زمینه موانع صادرات گوشت، مرغ و تخم‌مرغ به روسیه اظهار کرد: صادرات گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ به روسیه مشکلی از نظر بهداشتی و بیماری ندارد اما مستلزم رقابت‌پذیری با دیگر رقیبان بین‌المللی و اثبات ادعای سالم بودن این محصولات از سوی ایران است.
وی افزود: پروتکل بهداشتی در زمینه صادرات این محصولات پروتئینی بین دو کشور ایران و روسیه تدوین و نهایی شده و در حال ارسال برای نهایی کردن صادرات آنها به این کشور است اما صادرات مرغ، گوشت و تخم‌مرغ ایرانی به روسیه مستلزم این است که قیمت آنها به گونه‌ای باشد که توانایی رقابت با دیگر محصولات کشورهای رقیب در بازار روسیه را داشته باشد که در حیطه وظایف سازمان دامپزشکی نیست.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در زمینه صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است، اثبات ادعای سالم بودن این محصولات به روسیه است که در حال اقدام از سوی سازمان دامپزشکی است.
انتخاب دامپزشکان برتر در قالب شیوه‌نامه جدید
هاشم‌زاده اظهار کرد: شیوه‌نامه جدید سازمان دامپزشکی در زمینه شناسایی و همکاری دامپزشکان معین در واقع انتخاب دامپزشکان برتر و خوشنام در هر استان برای ارزیابی وضعیت سلامت و بهداشت در حوزه‌های مختلف دامپزشکی در استان‌های کشور است که به بهبود روش‌های تشخیصی و درمانی و ارتقای سطح مطالعات فارمی دارو، واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی و همچنین ساماندهی شبکه تشخیص و درمان دامپزشکی کمک می‌کند.
وی افزود: بر اساس این شیوه نامه در هر استان 10 دامپزشک برتر (داوطلب) که دارای ویژگی‌هایی مانند سابقه بیش از پنج سال فعالیت در امور تشخیص بالینی و درمانی دامپزشکی، خوشنامی و فعالیت‌های اجتماعی مستمر با حرفه دامپزشکی باشند از سوی شش نفر عضو کمیته انتخاب این دامپزشکان که شامل نماینده شورای نظام دامپزشکی، نماینده تشکل و تعاونی‌های مربوطه با حوزه دامپروری، رییس شبکه دامپزشکی و دیگر مسئولان دامپزشکی استان انتخاب می‌شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه نحوه انتخاب و امتیازدهی برای انتخاب دامپزشکان معین از سوی کمیته‌های استانی در شیوه‌نامه ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور تشریح شده است، گفت: بر اساس این شیوه‌نامه ابلاغی و پس از انتخاب دامپزشکان معین می‌توان سازماندهی مناسبی در استان‌ها برای ارزیابی‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط با دامپزشکی داشت که به عنوان مثال می‌توان به بررسی عملکرد یک دارو و تاثیر آن برای از بین بردن بیماری خاص، برگزاری جلسات کارآموزی برای فارغ‌التحصیلان جدید دامپزشکی و روانه کردن آنها به بازار کار و ... اشاره کرد.
کمبود 4000 نفری نیروی انسانی در سازمان دامپزشکی
هاشم‌زاده تصریح کرد:‌ در حال حاضر سازمان دامپزشکی برای اجرای وظایف حاکمیتی خود در زمینه تامین بهداشت عمومی، تضمین سلامت مواد غذایی با منشأ دامی، رفاه دام و ... که قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند به حدود 10 هزار نفر نیروی انسانی متخصص نیازمند است که در حال حاضر 6000 نفر نیرو در سراسر کشور در این سازمان فعالیت می‌کنند و با کمبود بیش از 4000 نفری نیرو مواجهیم که باید مسئولان و دستگاه‌های مختلف به این مساله توجه داشته باشند.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات در این زمینه نادیده گرفتن جایگاه واقعی سازمان دامپزشکی در تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه است، چرا که به عنوان مثال سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان اعتبار سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص پیدا کرد که از این مبلغ تقریبا هیچ اعتباری به سازمان دامپزشکی اختصاص نیافت حال آنکه سازمان دامپزشکی حدود 50 درصد در تامین سلامت بهداشت عمومی جامعه نقش دارد.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: در کشور 350 کشتارگاه دام و 230 کشتارگاه طیور وجود دارد که سازمان دامپزشکی با توجه به وظیفه حاکمیتی خود مبنی بر نظارت بر بهداشت گوشت تولید شده در این کشتارگاه‌ها باید ناظران خود را در این کشتارگاه‌ها مستقر کند در حالیکه چنین شرایطی در کشور وجود ندارد و رابطه دستمزد دامپزشک با مالک کشتارگاه سبب بروز مشکلاتی در حفظ و تامین سلامت این فرآورده‌های پروتئینی ایجاد کرده است اما باید تدبیری اندیشیده شود تا با اصلاح این رابطه بین دامپزشک و مالک کشتارگاه، نظارت بر بهداشت تولیدات دام و طیور در کشور بیش از پیش جدی گرفته شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com