مرغ مرغداران روی دستشان مانده است

مرغ مرغداران روی دستشان مانده است
رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان با هشدار نسبت به وضعیت مرغداری‌های استان اصفهان گفت: ظرفیت سردخانه‌های کشور تکمیل‌شده و مرغ مرغداران روی دستشان مانده ‌است.
استان اصفهان یکی از تولید‌کنندگان بزرگ مرغ‌گوشتی در کشور بوده و رتبه اول کشور را در تولید مرغ به خود اختصاص داده است.
کمبود نهاده‌های دامی، عدم تعادل در سیستم عرضه و تقاضا و اتخاذ سیاست‌های نادرست صنعت مرغداری را در سال‌های گذشته با چالش‌های متعدد روبه‌رو کرده که به تبع آن نیز مصرف‌کننده متضرر شده ‌است.
صنعت مرغداری کشور این روزها با بحرانی به نام مازاد تولید مرغ مواجه است که تداوم وضع موجود به طور جدی به تولید مرغ گوشتی در کشور آسیب خواهد زد.
رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان در اصفهان در این باره اظهار کرد: در سال جاری شرکت پشتیبانی امور دام قیمت‌های جدید برای خرید مرغ اعلام کرد که بر این اساس مرغ‌های یک تا یک و نیم کیلوگرمی آماده طبخ را 7 هزار تومان و مرغ‌های بین 1.5 تا یک کیلو و 800 گرم آماده طبخ را 6 هزار و 850 از مرغداران خریداری کند.
بهرام پاکزاد با اشاره به اینکه سردخانه‌های کل کشور در حال حاضر پر هستند، گفت: دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا هرچه زودتر این سردخانه‌ها خالی و جا برای خرید مرغ‌های تولیدشده باز شود.
وی گفت: درخواست‌های مکرری از رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیدا کردن راه حل فوری برای حل این مشکل داشته‌ایم.
رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان یکی از این راه‌کارها را ارائه سبد کالا به مردم برای خالی کردن ظرفیت سردخانه‌ها عنوان کرد و افزود: دولت می‌تواند بخشی از کمک‌های خود را در قالب ارسال مرغ به آنان انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه مرغداران در حال حاضر متحمل خسارات سنگین شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر مرغ زنده درب مرغداری‌های استان اصفهان حدود چهار هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت تمام ‌شده آن برای مرغداران 4هزار و 800 تومان است.
پاکزاد گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین آمارها 130 هزار تُن مرغ در کل کشور جمع‌آوری شده که برای مصرف و ارائه آنان به بازار باید راهکاری اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: یکی از راهکا‌رهای دیگر برای خروج از این وضعیت معدوم‌سازی مرغ‌های مازاد موجود در سردخانه‌های کشور است.
رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان از دولت و مجلس خواست تا در این باره تصمیم‌گیری عاقلانه‌ای داشته باشند.
مرغداران جوجه‌ریزی‌های خود را کاهش دهند
وی با اشاره به وضعیت موجود و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر به مرغداران از همکاران خود در سراسر کشور خواست تا فاصله زمانی میان جوجه‌ریزی‌ها را افزایش و تولید را کاهش دهند.
پاکزاد با اشاره به اشتباه مسئولان دولت قبل در ارائه مجوزهای احداث مرغداری بدون توجه به آینده آنان گفت: شرایط امروز نتیجه تصمیمات غلطی است که درباره تولید گرفته‌ شده است.
وی توان جوجه‌ریزی استان اصفهان در هر ماه را 12 میلیون قطعه جوجه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 60 درصد از مرغداری‌های استان فعال هستند که با فاصله زمانی طولانی اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند.
رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان تصریح کرد: در اصفهان مرغداران در دوره 100 روزه اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند در حالی که در برخی از استان‌ها فاصله جوجه‌ریزی بسیار کم است.
پاکزاد تأکید کرد: این اقدام اشتباه سبب شده که مرغ‌های تولیدی استان‌های دیگر در سردخانه‌های استان اصفهان ذخیره شود.
وی نسبت به آینده صنعت مرغداری هشدار داد و افزود: تداوم روند موجود سبب ورشکستگی تولید‌کننده، کاهش تولید و در نهایت افزایش قیمت مرغ در ایران خواهد شد.
رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تصمیم نهاد تنظیم بازار دولت برای تزریق مرغ 5هزار و 500 تومانی به بازار اشاره کرد و گفت: این سیاست، سیاست صحیحی نبوده و به تولیدکننده آسیب می‌رساند.
وی هشدار داد: در صورت تداوم وضع موجود تولید مرغ در ایام پس از عید نوروز با مشکل مواجه خواهد شد.
 
نظرات شما
  •  

    امیر بهمن گفت : ۹۳/۰۸/۰۶

    مرغداران محترم هیچکس دلش به حال ما نسوخته بیایید دست به دست هم تولید را کاهش دهیم بجای چهار دوره در سال و تولید با ضرر سه مرتبه مرغ تولید کنیم حتما انوقت مردم و مسوولین قدر مرغ و مرغدار را بهتر می فهمندو انوقت به جای اینکه ما به همه التماس کنیم مثل دو سال پیش مسوولان راهی جاهای مختلف میشوند و میگویند جه کنیم مرغدار بیشتر تولید کند وجدانا بیایید خودمان به خودمان کمک کنیم از این ارزان بودن مرغ همه بهره میبرند فقط مرغدار روز به روز بیچاره تر میشود لطفا فقط سه دوره نه بیشترقول میدهم انوقت سود دارد

    پاسخ...
  •  

    محمد علی گفت : ۹۳/۰۸/۰۷

    سلام وقتی حجاج ایرانی از خوردن مزغ خارجی لذت میبردند وقتی دهها کامیون تخم مرغ بخاطر سیستم بروکراسی گمرکات روزهای متوالی درمرزمتوف شدند تامجوزخروج بکیرندترکیه وبرزیل و ...بازارمصرف همسایه های ایران را قبضه کردندووقتی سیاست برپایه حمایت از مصرف کتتده وواردکننده باشد مگر میتوان غیر از این انتظار داشت یادمانرفته چندی قبل بدلیل گران شدن اندکی قیمت مرغ خوردن آن مباح شدباورودتعزیرات قیمت کنترل شدآنزمان افزایش صددرصدی خودرو، ذرت سویاوجوجه ومواداولیه تولیدراداشتیم آیاصدای معترضی بلندشدبه امیدفردای بهتر

    پاسخ...
  •  

    یک مرغدار گفت : ۹۳/۰۸/۰۷

    بهترین راه حل این است که مرغداریها 50 درصد ظرفیتشان جوجه بریزند همه جیز درست می شود اما متاسفانه مرغدارها دو برابر ظرفیتشان جوجه ریزی میکنند به قول معرف از ماست که بر ماست و این وضعیت نتیجه عملکرد خودماست انوقت چه توقع از دیگران داریم

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۳/۰۸/۰۷

    از‏ ‏همین‏ ‏الان‏ ‏تمام‏ ‏مرغداران‏ ‏کشور‏ ‏تا‏ ‏یک‏ ‏سال‏ ‏اقدام‏ ‏به‏ ‏جوجه‏ ‏ریزی‏ ‏نکند‏ ‏تولید‏ ‏بیش‏ ‏از‏ ‏حد‏ ‏مرغ‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏هشت‏ ‏ماه‏ ‏سال‏ ‏در‏ ‏سردخانها‏ ‏مانده‏ ‏وانبار‏ ‏شده‏ ‏تا‏ ‏دو‏ ‏سال‏ ‏دیگر‏ ‏وضعیت‏ ‏مرغداری‏ ‏همین‏ ‏میباشد‏ ‏مرغدار‏=‏ضرر

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    محمد گفت : ۹۳/۰۸/۰۷

    چرا همه چیز گرون میشه غیر از مرغ!
    چرا روی هیچ چیز کنترل ندارن غیر مرغ!
    چرا ما تو شبه صنعتی هستیم به اسم مرغ!
    چرا خدا افریده موجود پر دردسری به اسم مرغ!
    میبخشید دست خودم نیست دیوانه شدم از این وضع!!!!

    پاسخ...
  •  

    مرغداراهوازی گفت : ۹۳/۰۸/۰۷

    باسلام تازمانیکه ماخودمان جلوضرروزیان خودرانگیریم آش همان آش است وکاسه همان کاسه وقتی مادست ازتولیدنمیکشم وهردوره بامید جبران زیان دوره قبل جوجه ریزی میکنیم وباعث افزایش قیمت جوجه ودارووسایرنهاده هامسشویم وباافزایش تولیدتوازن بین عرضه وتقاضارابهم میزنیم طبیعیست که کشتارگاههاوالبته باحمایت وچراغ سبزمسولین مرغ راارزان بخرندودولت هم ازجیب تولیدکنندگان یارانه بمصرف کنندگان بدهدوادعاکند که کاهش تورم داشته بنده بامیدجبران زیان 35میلیون تومانی دوره قبل بافاصله120تولیدو25میلیون زیان کردم اکنون تعطیل است

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    دکتر قاسم زاده گفت : ۹۳/۰۸/۰۸

    پیشنهاد دوستمون خیلی خوبه ولی سه دوره جوجه ریزی بجای 4 دوره از نظر کارگری که 12 ماه سال حقوق میگیره و بخصوص در سالنهایی که اجاره هستند اصلا بصرفه نیست. بهترین کار اینه که حجم تولید همزمان از سرچشمه و انتها کم بشه: 1-واحدهای مرغ مادر بزرگ کشور که تعداشون بیست تا بیشتر نیست یکهفته نیمی از جوجه تولیدیشونو معدوم کنند و سه ماه ده درصد از تخم مرغشونو خوراکی بفروشن.2-فارمهای گوشتی مرغ رو در وزن 1600 تا 2000 بار کنند تا حجم کل عرضه مرغ کم بشه. 3-مرغداران استانهای مرزی نهایت سعیشونو برای صادرات بکنند.

    پاسخ...
  •  

    حسن ازمشهد گفت : ۹۳/۰۸/۰۹

    با سلام خدمت قشر زحمت کش و سخت کوش مرغدار
    سردخونه ها پر باشن ولی عراق از اکراین و ترکیه مرغ وتخم مرغ وارد کنه
    سردخونه ها پر باشن و افغانستان از شرق اسیا مرغ وارد کنه
    سردخونه ها پرباشن و عربستان از امریکا مرغ وارد کنه
    مرغداران خراسانی بعضی هاشون الان تولد در تاجیکستان رو به ایران ترجیح میدن.

    پاسخ...
  •  

    هادی گفت : ۹۳/۰۸/۰۹

    قابل توجه اقای وزیر که به فکر تولید مرغ و واردات ان به بهانه قیمت پایین در اون ور دنیا (برزیل )هستش ولی به فکر ضرر مرغدارها در کشور خودمون نیست

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    کارشناس مرغدار گفت : ۹۳/۰۸/۱۲

    جناب آقای دکتر قاسم زاده عزیز.کار از اجاره وکارگری گذشته.وضعیت خرابتر ازاین حرفاست وتا شهریور94 وصعیت همینه.مگر اینکه مرغدار گوشتی با کاهش جوحه ریزی باعث شود تابخشی از جوجه های تولیدی به چاه برود.در غیر اینصورت وصعیت تا ماهها همین است.

    پاسخ...
  •  

    رضا گفت : ۹۳/۰۹/۲۵

    متاسفم برای این دیدگاه نادرست.ببخشید اگر شما یک دوره ام در سال بریزید که به اصطلاح قیمت مرغ درست بشه فقط کمک کردی به دلالان وارد کننده اینا همینو میخوان فکر کردید دلشون واسه تولید میسوزه،نه بابا از خداشونه مرغ تولید نشه که وارداتو راحتتر انجام بدن.به هر حال انقدر مرغ توسردخونه ها دپو هست که حالا حالاها مرغدار باید ضرر بده .کار مرغداری ها تمومه.مسئولینی که جرات نه گفتن به آقایان وارد کننده ندارن که اگر نه بگن دیگه مسِئول نیستن،مسئول این تنش بوجود آمده هستن.تبریک به مسئولین.با تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com