مدیرعامل اتحادیه مرغداران فارس: افزایش بهای مرغ متاثر از عرضه و تقاضاست

مدیرعامل اتحادیه مرغداران فارس: افزایش بهای مرغ متاثر از عرضه و تقاضاست
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران استان فارس گفت: افزایش بهای مرغ زنده در کشور عمومیت دارد و تنها مختص این استان نیست و این امر به سبب بیشتر بودن تقاضا نسبت به میزان عرضه است.
بهنام عسکری افزود: مرغداران کشور که در بیشتر ایام سال، مرغ را به پایین تر از قیمت تمام شده تولید و عرضه می کنند، در ماه های گذشته به این نتیجه رسیدند که مدیریت قیمت با کنترل عرضه و تقاضاست از این رو در تصمیمی سراسری نسبت به کاهش جوجه ریزی اقدام کرده اند.
وی اظهار کرد: کاهش جوجه ریزی، کاهش تولید مرغ را در پی داشت و از سوی دیگر، همزمانی با فصل گرما افزایش تلفات مرغ تولیدی را به دنبال داشت و این موضوع باعث شد میزان عرضه به شدت کاهش یابد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران فارس گفت: آمار تولید مرغ زنده در هفته نخست مردادماه جاری در این استان حدود یک میلیون و 200 هزار قطعه بوده است.
به گفته عسکری، این آمار در هفته نخست ماه مبارک رمضان امسال در فارس یک میلیون و 450 هزار قطعه بود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران فارس بیان کرد: کاهش تولید مرغ در واقع یک برنامه کشوری است که از سوی مرغداران صورت گرفته و تنها مختص فارس نیست و قیمت مرغ هم بر اساس فرمول عرضه و تقاضا افزایش یافته است.
وی ادامه داد: با توجه به آمار جوجه ریزی در 45 روز گذشته، می توان پیش بینی کرد که قیمت کنونی مرغ در بازار همین وضعیت را در یک ماه آینده داشته باشد و رشد بیشتری نداشته باشد.
عسکری همچنین گفت: افزایش قیمت جوجه و دان مرغ و همچنین شرایط نگهداری در فصل گرما نیز در افزایش بهای مرغ تاثیرگذار بوده است.
وی اظهار کرد: جوجه ریزی برای مرغ گرمی که هم اینک در بازار عرضه می شود مربوط به دوره زمانی پانزدهم تا بیست و دوم خردادماه 95 است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران فارس ادامه داد: در این بازه زمانی، قیمت متوسط هر قطعه جوجه تحویلی به مرغداران 13 هزار ریال و قیمت دان ذرت کیلویی 9 هزار و 100ریال و دان سویا کیلویی 14 هزار و 550 ریال است و در نهایت، قیمت تمام شده یک کیلومرغ زنده بین 47 هزار ریال تا 50 هزار ریال می شود.
وی گفت: باید توجه داشت افت کشتار تقریبا 26 درصد است که شامل سر ،پا، خون امعا و احشاست، یعنی اگر یک کیلوگرم وزن داشته باشد، 260 گرم از وزن آن کاسته می شود.
عسکری اظهار کرد: انتظار ما از دستگاه های نظارتی این است که در صورت عرضه مرغ با بهایی بیشتر از قیمت های مصوب با فروشگاه های عرضه کننده برخورد کنند.
وی گفت: در سال 95 که به عنوان سال 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' نامگذاری شده است، باید حمایت از تولیدکنندگان در دستور کار قرار گیرد و در این صورت نباید راضی باشیم که مرغداران به عنوان یکی از بخش های فعال در عرصه تولید زیان ببینند.
قیمت مرغ در بازارهای شیراز به بالاترین حد در سال 95 رسیده است و مرغ گرم با قیمت تقریبی هر کیلو 88 هزار ریال تا 97 هزار ریال در اختیار خریداران قرار می گیرد و در حالیکه مصرف کنندگان 2 ماه قبل، هر کیلومرغ را حدود 60 هزار ریال خریداری می کردند اما پس از ماه مبارک رمضان، افزایش قیمت مرغ آغاز شد.
مسئول واحد طیور گوشتی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیست و هشتم تیرماه 95 اظهار کرد: قیمت مرغ به بهای واقعی رسیده است.
عبدالرحمن ابراهیمی افزود: انتظار می رود که در فروشگاه های توزیع کننده این مواد پروتیینی به بهای حدود 76 هزار ریال به دست مصرف کنندگان برسد اما بدون تردید ارائه مرغ به بهایی بیش از این رقم قابل پیگرد است.
مسئول واحد طیور گوشتی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: هم اینک قیمت مرغ به قیمت متعادلی در این استان رسیده است چرا که تا قبل از این، مرغداران با توجه به پایین بودن قیمت مرغ، ضرر می کردند و این وضعیت اعتراض و تعطیلی این واحدها را در فارس در پی داشت.
ابراهیمی گفت: با اجرای سامانه مدیریت جوجه ریزی، تولید مرغ زنده بر اساس تقاضای بازار برنامه ریزی می شود و با توجه به قیمت نهاده های دامی و با احتساب سود معقول 10 درصدی، قیمت هر کیلو مرغ زنده در کشتارگاه همان رقمی است که امروز از مرغداران خریداری می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مرغ منجمد از سوی پشتیبانی امور دام استان فارس در بازار عرضه می شود، انتظار می رود که قیمت مرغ از میزان کنونی بالاتر نرود. 
 
نظرات شما
  •  

    امیر گفت : ۹۵/۰۵/۰۶

    خدمت مدیر عامل اتحادیه باید عرض کنم، قربان اول یه تحقیقی بکنید بعد ابراز نظر .
    جوجه یک روزه الان 2 هزار تومان هست نه 1300 تومن،ذرت الان تحویل فوری 1080 تومان هست نه 910.
    واقعا تاسف اوره که مدیر عامل اتحادیه از بازار روز صنعت بی خبر هستن

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com