مازاد تولید مرغ صادر می‌شود

مازاد تولید مرغ صادر می‌شود
حسن رکنی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید مرغ گفت: در بازار مرغ رقابت بین تولید‌کنندگان ایجاد شده است و از طرفی شرایط بازار و نیاز و تقاضای مردم میزان عرضه مرغ در بازار را تعیین می‌کند. وی افزود: تولید مرغ در کشور سالانه 2 میلیون تن است و نزدیک به همین عدد هم تقاضا وجود دارد اما امسال با مازاد تولید مرغ مواجه شدیم به همین دلیل برنامه‌‌ریزی برای صادرات مرغ را آغاز کردیم.
رکنی به فرصت‌های صادراتی به کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: از مجموع تجارت مرغ در جهان 3 میلیون تن مربوط به بازار کشورهای همسایه است که این فرصت طلایی است برای تولید‌کنندگان که با ارتقای دانش فنی و شرایطی که برای آنان فراهم شده بتوانند تولیدات خود را صادر کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با تأکید بر اینکه باید تولیدات خود را در جهت صادرات محور شدن پیش ببریم خاطرنشان کرد: افزایش اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و ارز‌آوری از برنامه‌های معاونت تولیدات دامی است.
رکنی با اشاره به بازار کشورهای خاورمیانه برای صادرات مرغ گفت: این کشورها خواهان مرغ‌های کوچک و با وزن کمتر هستند اما بیشتر مرغ‌های تولیدی ما وزن بالا دارند که تلاش می‌کنیم تولید خود را برای مرغ‌های با وزن پایین سوق دهیم.
به گفته رکنی با شرایطی که در بازار تولید مرغ ایجاد شده می‌توانیم صادرات خود را به ماهانه 10هزار تن افزایش دهیم.
رکنی با بیان اینکه ایران تا سال گذشته وارد‌کننده مرغ بوده اما اکنون صادر‌کننده شده‌ایم تأکید کرد: امسال سازوکارهای لازم مانند سردخانه‌ها در اختیار شرکت‌های صادراتی برای صادرات مرغ قرار داده شده است.
رکنی میزان صادرات مرغ در 6 ماهه اول امسال را 40 هزار تن اعلام و پیش‌بینی کرد برای 6 ماهه دوم سال هم همین میزان صادرات مرغ را حفظ کنیم.
معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر مرغ و تخم مرغ را به 10 کشور همسایه صادر می‌کنیم. طوری که در 40 روز گذشته 12 هزار تن تخم مرغ به کشورهای همجوار صادر شده است.
وی با اشاره به کشور روسیه و درخواست این کشور برای واردات تولیدات دامی از ایران گفت: بازار روسیه اخیراً مطالباتی از ما داشته و ما نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم تا تولیدات دامی را به این کشور صادر کنیم و اکنون منتظر مجوزهای سازمان دامپزشکی هستیم اما در زمینه آبزیان صادرات ما به روسیه شروع شده است. وی مرغ تولیدی ایران را یکی از مرغ‌های با کیفیت و بهداشتی در منطقه اعلام کرد و گفت به همین دلیل روسیه به دنبال واردات مرغ از ایران است. رکنی همچنین با اشاره به نهاده‌های بخش دامی گفت: هیچ محدودیتی در تأمین نهاده‌های بخش دامی در کشور نداریم و رقابت خوبی در بخش خصوصی برای واردات نهاده‌های دامی است و تولید‌کنندگان با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی نهاده‌ها و خوراک دام دغدغه‌ای بابت تأمین نهاده‌ها ندارند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار مرغ و جلوگیری از ضرر تولید‌کنندگان با افزایش عرضه گفت: مادامی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد ترجیح می‌دهیم مازاد تولید توسط بخش خصوصی صادر شود و برای این کار برنامه‌های حمایتی خود را آغاز کرده‌ایم و به عنوان نمونه تلاش کردیم تا تشریفات گمرکی برای صادرات مرغ را کم کنیم.
وی افزود: علاوه بر صادرات اکنون شرکت پشتیبانی امور دام،  مرغ مازاد را بر اساس کیفیت و سایز کیلویی 6500 تا 7 هزار تومان از تولید‌کنندگان خریداری می‌کند.
رکنی آماده شدن زیرساخت‌های تولید و مجهز شدن تولید‌کنندگان به تکنولوژی روز را از جمله عواملی دانست که موجب افزایش میانگین تولیدات دامی در کشور شده است.
شیر تا آخر سال گران نمی‌شود
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به تولید شیر و قیمت آن در بازار گفت: قیمت شیر خام برای تحویل به کارخانه 1440 تومان تعیین شده اما کارخانه‌ها از خرید شیر با این قیمت اجتناب می‌کنند. وی تأکید کرد: با وجود مشکلات زیادی که دامداران برای تولید شیر دارند تا آخر سال قیمت شیر افزایش نمی‌یابد.
نیازی به دخالت دولت در بازار نیست
رکنی توجه به بخش خصوصی و فراهم آوردن شرایط این بخش برای تنظیم بازار را برنامه اصلی وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: اعتقاد داریم بخش زیادی از کار چرخه تولید باید توسط تشکل‌ها سازماندهی شود و تا زمانی که این سازماندهی را داریم نیازی به دخالت دولت در تنظیم بازار فرآورده‌های دامی نداریم. وی گفت:
صادرات مرغ و تخم مرغ و سایر محصولات کشاورزی را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم و دولت برای حمایت از این بخش و ثبات برنامه‌های صادراتی برنامه‌ریزی کرده است.
وی گفت: برای جلوگیری از مختل شدن صادرات حتی اگر نیاز به محصولی باشد آن را وارد می‌کنیم اما ثبات صادرات را حفظ می‌کنیم تا با قطع شدن ناگهانی صادرات اعتماد بازارهای جهانی را از دست ندهیم. وی تولید صادرات محور و حمایت از بخش خصوصی و تشکل‌ها برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی را سرلوحه کار وزارت جهاد کشاورزی نام برد و گفت: حمایت از تشکل‌ها برای انجام صادرات را عملیاتی کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم این روند به بهترین شکل ادامه یابد.

 
نظرات شما
  •  

    کامران گفت : ۹۳/۰۹/۲۳

    خواهشا به ما بگید کجا مرغ رو 7000 تومن پشتیبانی می خره که ما هم بريم بفروشیم....ّدارن تو روز روشن دوروغ می گن به ملت ....

    پاسخ...
  •  

    پارسا گفت : ۹۳/۰۹/۲۳

    با سلام من در هفته جاري بيش از 50تن مرغ رو به قيمت 3700 تومان به التماس و و خواهش فروش كردم چرا سودهايي كه به جيب دلالان ميرود رو به حساب توليد كنندگان بد بخت ميگذاريد اخر تا كي بايد توليد و توليد كننده اين قدر زبون و خار شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ...
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۰۹/۲۳

    6 ماه فقط حرف صادرات به روسيه است بابا با چه زبونى بگيم شما اين كاره نيستيد اينقدر اين توليد كننده هاى بيچاره را سر كار نگذاريد بي خيال بابا دست ورداريد

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    حمیدرضا زبهیده گفت : ۹۳/۰۹/۲۵

    دروغ روزوشب نداره اقای رکنی راست میگه 7000 تومن میخره ولی از اقای احمدوند و.....خوش به حال اقایون بد به حال مرغداراران

    پاسخ...
  •  

    مرغداری ازکرمانشاه گفت : ۹۳/۱۰/۰۲

    خودکرده راتدبیرنیست!!!!!!!!هرکی که بیکاربود.هرکی پول اضافی داشت و..........امدن مرغداری ساختن خوب معلومه چی میشه..!!!!!! الان هم مشکل بادست خودمان حل میشه ولاغیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com