ماهیگیری سودجویان از آب گل‌آلود ارزانی طیور مازندران

ماهیگیری سودجویان از آب گل‌آلود ارزانی طیور مازندران
بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تنها در مرغ‌های بومی گزارش شده است و این امر باعث ارزانی بیش از حد انواع طیور، اردک و غاز شده که عده‌ای سودجو از فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و ندانسته پرندگان ناقل را به سایر استان‌ها حمل می‌کنند.
رئیس هیئت‌مدیره جامعه دامپزشکان ایران امروز در گفتگو با ایانا مسئله نبود بنیه قوی فرهنگی را باعث اشاعه بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت مرغ، اردک و سایر ماکیان در استان مازندران به‌دلیل شیوع بیماری بسیار پایین است و عده‌ای سودجو از این موقعیت استفاده کرده و این ماکیان را خریداری می‌کنند و برای پرورش به سایر استان‌ها حمل می‌کنند؛ در حالی که بی‌خبر از آن هستند که عده‌ای از این ماکیان می‌توانند به‌عنوان ناقل عمل کرده و ویروس را اشاعه دهند.
ناصر نبی‌پور افزود: اردک، غاز و پرندگان مهاجر به‌عنوان ناقلان این بیماری هستند که علائم را بروز نداده و بیماری در آنها به‌صورت نهان است، اما می‌توانند ویروس را حتی با فضولات خود به سایر طیور منتقل کنند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون تنها مرغ‌های بومی در استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی و فیروزکوه استان تهران درگیر بیماری هستند و علت آن است که این طیور در مکان خاصی نگهداری نمی‌شود و آزادانه در فضا می‌چرخند. بنابراین هرگونه عامل بیماری‌زا می‌تواند باعث مرگ آنها شود.
نبی‌پور ادامه داد: باید جلوی افراد سودجو که از راه خرید و فروش مرغ‌های بیمار کاسبی می‌کنند را گرفت تا مرغداری‌های صنعتی به این ویروس مبتلا نشوند.
وی تصریح کرد: مردم نیز باید به‌عنوان پلیس بومی انجام وظیفه کنند و هر زمانی که مرگ مشکوکی در طیور خود مشاهده کردند، به بیمه و مسئولان دامپزشکی سریعاً اطلاع‌رسانی کنند، زیرا حتی کفش، شانه تخم‌مرغ، دان مرغ و ماشین حمل‌کننده‌ای که آلوده به ویروس باشد می‌تواند آن را به منطقه‌ای دیگر جابه‌جا کند.
دامپزشکی غرامت پرداخت می‌کند، روستاییان پنهان‌کاری نکنند
رئیس هیئت‌مدیره جامعه دامپزشکان ایران یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه بسیار مؤثر عمل کرده و مرغ‌های بیمار را به محض اطلاع، پس از پرداخت غرامت معدوم کرده است.
نبی‌پور تأکید کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان درجه حرارت بالای 36 درجه را نمی‌تواند تحمل کند، اما در زمستان زنده می‌ماند و اگر این بیماری تا پاییز و زمستان تداوم داشته باشد، جلوگیری از شیوع آن بسیار سخت خواهد بود.
وی اظهار داشت: قدرت حمل ویروس نیز توسط باد و سایر عوامل تا 80 متر بیشتر نیست، بنابراین باید ماشین‌ها، انسان‌ها و حتی غذا و شانه‌های تخم‌مرغی که از استان‌های آلوده به سایر استان‌ها حرکت می‌کنند، ضدعفونی شوند، زیرا می‌تواند عاملی برای شیوع باشد.
نبی‌پور صمیمانه از روستاییان و مردم تقاضای همکاری کرد و گفت: هر مرغدار و فردی که مورد مشکوکی از مرگ طیور را دید، به جای مخفی‌کاری، باید به دامپزشکی اطلاع‌رسانی کند تا بدین‌ترتیب صنعت طیور کشور از واقعه‌ای أسفناک مصون بماند.
وی همچنین افزود: همان‌گونه که در سال 1389 مطابق تعرفه‌ای که بین بیمه و واحدهای طیور منعقد شده بود، غرامت لازم به آنها پرداخت شد، بنابراین جای نگرانی در این بخش وجود ندارد.
لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیحی برای روستاییان درباره آنفلوآنزا
رئیس هیئت‌مدیره جامعه دامپزشکان ایران از سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت نیز درخواست کرد که با برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیه روستاییان، در این بخش کمک کنند تا از گسترش این ویروس جلوگیری شود.
نبی‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها تعدادی معدودی از مرغ‌های بومی دچار بیماری شدند، اما صنعت میلیاردها تومان از این بخش صدمه دیده است؛ بنابراین باید با همکاری یکدیگر اجازه ندهیم که صنعت مرغ تخم‌گذار و گوشتی کشور در ورطه نابودی قرار گیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هر روستایی به‌عنوان پلیس برای جانداران زنده خود عمل کرده و برای جلوگیری از نشر بیماری به محض دیدن مورد مشکوک، اطلاع‌رسانی‌های لازم را به سازمان دامپزشکی انجام دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com