لزوم اختصاص یارانه سلامت به شیر و لبنیات به جای درمان

 لزوم اختصاص یارانه سلامت به شیر و لبنیات به جای درمان
در حالی که دولت در سال جاری اعلام می‌کند که دیگر توان پرداخت یارانه شیر را ندارد که یارانه سلامت ۲۳هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری عمدتا به جای پیش‌گیری به درمان اختصاص یافته است و موضوع قیمتی فرآورده‌های لبنی در پیچ و خم سازمان حمایت، دامدران و صنایع لبنی  و مردم گیر کرده‌است ، مسئولان بهداشتی جامعه با بی تفاوتی خاصی موضوع افزایش قیمت فرآورده های لبنی را پذیرفته اند و واکنش های  منفعلانه نسبت به این تغیرات قیمتی نشان می دهند.
میزان مصرف شیر و فرآوردهای لبنی در کشور ما بسیار پایین است به طوری که با مقایسه مصرف سرانه مصرف 70 تا 90 کیلوگرم شیر با میزان 170 کیلوگرمی مصرف  متوسط جهانی عمق فاجعه مشخص می شود.
شایان ذکر است که متوسط سرانه 170 کیلو گرمی شیر در جهان با احتساب کشور‌های فقیری است که سرانه مصرف پایینی دارند. سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته بیش از 300 کیلو گرم در سال است.
افزایش قیمت لبنیات به معنی کاهش دوباره مصرف شیر
موافقت با افزایش قیمت لبنیات به معنی پذیرفتن کاهش مجدد سرانه مصرف شیر است به طوری که صنایع لبنی نیز که منافع آنها با قیمت این محصولات گره خورده است موافق افزایش قیمت لبنیات نیستند و تحقق این امر را در راستای کاهش مصرف لبنیات در جامعه دانسته و عنوان می‌کنند که جامعه کشش لازم را برای اعمال افزاش قیمت ندارد.
در این میان مسئولان بهداشتی کشور از افزایش قیمت لبنیات به سادگی عبور کرده و اعلام می کنند که دامدران در حال تحمل ضررو زیان هستند و افزایش قیمت از روی ناچاری است .
وزیر بهداشت نیز با تکرار صحبت های وزیر صنعت اعلام کرده است که دولت توان پرداخت یارانه دامدران را ندارند.
بنابراین گزارش یکی از مدیران کل وزارت بهداشت نیز شامگاه روز گذشته در حاشیه آیین یک انجمن صنایع غذایی در واکنش به گرانی لبنیات گفت که نرخ گذاری و افزایش قیمت این محصول ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت با افزایش قیمت لبنیات موافق است یا خیر، افزود: شما به دنبال بیزینس هستید؟
این مقام مسئول در ارتباط با اینکه افزایش قیمت و کاهش مصرف شیرو لبنیات چقدر برای وزارت بهداشت اهمیت دارد، نیز پاسخی ارائه نداد.
گفتنی است یارانه سلامت در سال جاری 23هزار و 100 میلیارد تومان بوده که این وزارتخانه به جای پیشگیری، عمده آن را به بخش درمان اختصاص داده است.
اخیرا و بعد از اعلام افزایش ده دصدی نرخ شیر خام، کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز بر اختصاص یارانه سلامت به شیر خام تاکید دارند به طوری که غلامرضا نوری غزلجه عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است که دولت درازای افزایش قیمت شیر، برای حداقل چند قلم کالا از جمله شیر پاستوریزه از محل بودجه سلامت، به مصرف کننده یارانه دهد.
عباس رجایی رئیس کیمسیون کشاورزی مجلس نیز درگذشته، پا را فراتر از اختصاص یارانه گذاشته واعلام کرده بود که شیر در پوشش یارانه سلامت، رایگان توزیع شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com