خودکفایی کشور در تولید مواد ژنتیک گاوی و صادرات به کشورهای دیگر

خودکفایی کشور در تولید مواد ژنتیک گاوی و صادرات به کشورهای دیگر
مدیر عامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد با بیان اینکه کشور در تولید مواد ژنتیک گاوی به خودکفایی رسیده و برنامه صادرات به کشورهای دیگر دارد از برنامه افزایش تولید کره در کشور با اصلاح نژاد جرزی خبر داد.
حمید ورناصری امروز در جریان بازدید گروه خبرنگاران از مرکز تولید و اصلاح مواد ژنتیکی گاوهای شیری و گوشتی در کرج گفت: نژادهای جدید گاو به نام «جرزی» در کشور تولید می‌شود که درصد چربی آنها تا 6 درصد هم می‌رسد و می‌تواند در آینده به خود اتکایی کره در کشور کمک کند.
مدیر عامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد افزود: نژاد اصلی این گاوها از انگلیس وارد شده و ماده ژنتیک گاوهای ژنومیک در این مرکز استحصال و به قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.
با اینکه کشور طی سالهای گذشته در تولید انواع محصولات لبنی خودکفا شده و حتی صادر کننده است اما همچنان کشور وارد کننده عمده کره محسوب می‌شود، کارشناسان دلیل تولید کره در سطح پایین را درصد چربی کم شیر تولیدی می‌دانند و این مشکل تنها به دست محققان و اصلاح کنندگان ژنتیک برطرف می‌شود، میانگین چربی شیر تولیدی کشور کمتر از 3 درصد است در حالی که در کشورهای دیگر شیر با 6 درصد چربی عرضه می‌شود.
خودکفایی کشور در تولید مواد ژنتیک گاوی و صادرات به کشورهای دیگر
ورناصری همچنین با بیان اینکه  مرکز  تولید اصلاح مواد ژنتیکی گاو های شیری و گوشتی نخستین مرکز منطبق با معیارهای بین‌المللی در خاورمیانه است،‌گفت: در این مرکز سالانه بیش از 2 میلیون دز ماده ژنتیکی گاوی به دست می‌آید.
وی گفت:در آینده نزدیک با راه‌اندازی دو مرکز تولید مواد ژنتیکی دیگر در مشهد و تبریز میزان تولید ماده ژنتیکی کشور به 3.5 میلیون دز خواهد رسید که علاوه بر تامین نیاز داخل به کشور های دیگر هم صادر خواهد شد.
به گفته ورناصری در حال حاضر کشور سالانه به 3 میلیون دز ماده ژنتیکی برای اصلاح نژاد دام کشور نیاز دارد.
ورناصری تاکید کرد: ظرفیت‌ صادرات ماده ژنتیکی به کشورهای عراق، آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و کشورها دیگر وجود دارد اما به هر میزان تقاضا وجود داشته باشد به همان میزان ظرفیت تولید در کشور وجوددارد.
به گزارش فارس در این مرکز ماده ژنتیکی(اسپرم) گاوهای اصیل را که صفات و ویژگی مناسب در آنها تثبیت شده  را استحصال می‌کنند و بعد از طی فرایندهای آزمایشگاهی در اختیار دامداران قرار می‌دهند.
اینها یک روش علمی اصلاح نژادی در دنیا است.
طی سالهای گذشته با همین روش‌های اصلاح نژادی میزان تولید گاوهای شیری کشور از میانگین  8 تا 10 کیلوگرم به 38 کیلوگرم رسیده است.
مدیر عامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد در این بازدید تصریح کرد: کشوری که به فکر خودکفایی در محصولات پروتئینی است باید بخش اصلاح نژاد دام را تقویت کند.
حدود 100 دام برای تولید ماده ژنتیکی در این مرکز نگهداری می‌شود بخشی از این دامها بومی است اما عمده مواد ژنتیکی از گاوهای خارجی که معمولا از آمریکا و آلمان است استحصال می‌شود.
طی سه سال گذشته 34 گاو هلشتاین از آمریکا و 3 گاو سمینتال از آلمان وارد کشور شده است، از گاو هلشتاین برای تولید ماده ژنتیکی با هدف افزایش میانگین تولید گاوهای شیری و از گاو سمینتال برای افزایش میانگین تولید گوشت و شیر گاوها استفاده می‌شود.
به گفته مدیر عامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد اسپرم گاوها با قیمت گران وارد کشور می‌شد اما اکنون خود گاوها وارد شده و ماده ژنتیکی آنها استحصال می‌شود که این کار مانع از خروج سالانه 42 میلیاردتومان ارز از کشور شده است.
قبلا هر دز از این ماده ژنتیکی برای کشور 70 تا 80 هزار تومان تمام می‌شد اما اکنون این رقم به 13 هزار تومان رسیده است.
آغاز اصلاح نژاد گاوهای بومی در کشور
ورناصری در این بازدید از اصلاح نژادهای بومی هم در کشور خبر داد و گفت:نژادهای بومی حامل صفات ژنتیکی بسیار عالی از جمله مقاوم به بیماری،سازگاری با محیط  هستند و نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.
وی همچنین تاکید کرد استفاده از ماده ژنتیک وارداتی مانع از مبتلا شدن دامها به هم خونی می‌شود و بنابراین در علم ژنتیک ناگزیر از واردات ماده ژنتیکی یا دامهای وارداتی هستیم.
بر اساس گزارش فائو جمیعت دنیا تا 40 سال آینده دو برابر می‌شود و برای تامین نیاز غذایی این میزان جمعیت چاره‌ای جز تحقیقات و اصلاح ژنتیکی در بخش کشاورزی و دام نیست بر اساس اعلام این سازمادر 40 سال آینده 90 درصد نیاز غذایی دنیا متکی به تحقیقات و اصلاح نژاد خواهد بود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com