خرید 1440 تومانی شیر خام در انتظار افزایش 13 درصدی نرخ لبنیات

 خرید 1440 تومانی شیر خام در انتظار افزایش 13 درصدی نرخ لبنیات
رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران گفت: درحال حاضر اجرای مصوبه خرید1440 تومانی شیرخام در انتظار ابلاغ مصویه افزایش 13 درصدی نرخ فرآورده های لبنی از سوی دولت است تا بخشی از مشکل دامداران برطرف شود.
سیداحمد مقدسی افزود: طبق نظر سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بایستی 13 درصد به نرخ لبنیات اضافه شود که این مصوبه تاکنون ابلاغ نشده است.
وی اظهار داشت: همچنین در نشست مشترک انجمن صنفی گاوداران و صنایع لبنی پیشنهاد شد؛ در صورت افزایش 13 درصدی نرخ لبنیات و اجرای مصوبه خرید 1440 تومانی شیرخام، دامداران با صنایع لبنی همکاری و تعامل کنند.
وی گفت: در صورت ابلاغ افزایش نرخ لبنیات از سوی دولت، اگر بازار کشش افزایش قیمت ها را نداشت این رشد قیمت به صورت پلکانی انجام خواهد شد.
وی افزود: این بدان معناست برای تعامل مصرف کنندگان و صنایع لبنی، قیمت ها به صورت مقطعی در دو مرحله برای دامداران و صنایع لبنی افزایش یابد.
به گفته مقدسی؛ قرار بود نتیجه نشست دامداران و صنایع لبنی توسط کارخانجات بررسی و اعلام شود که پس از گذشت حدود 10 روز هنوز پاسخی از سوی صنایع لبنی در زمینه افزایش قیمت لبنیات دریافت نکرده ایم.
وی با تاکید بر آنکه دامداران طی 1.5 سال گذشته ماهانه 16 درصد ضرر و زیان می پردازند، گفت: صنایع لبنی طی یک سال گذشته در سه مرحله نرخ محصولات خود را افزایش داده اند بنابراین انگیزه ای برای افزایش مجدد قیمت فرآورده های خود را ندارند زیرا سود آنان تضمین شده است.
رئیس انجمن صنفی گاوداران اظهار داشت: دولت به دنبال ثبات قیمت فرآورده های لبنی است اما باید این مهم در نظر گرفته شود که تولیدکنندگان شیرخام نباید به مصرف کنندگان یارانه بپردازند بلکه اگر قرار است قیمت ها ثابت بماند باید یارانه اش از سوی دولت به دامداران پرداخت شود.
وی اضافه کرد: طی 1.5 سال گذشته با اجرایی نشدن مصوبه خرید 1440 تومانی شیرخام، علاوه برتعطیلی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با حجم تولیدی روزانه 5 تن شیرخام در روز و حتی کاهش حجم تولید واحدهای بزرگ، سقف بدهی واحدهای دامی به بانک ها و اشخاص بیش از پیش افزایش یافته است.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر دامداران برای امرار معاش و پرداخت بدهی های خود خانه، ماشین و دام های خود را در گرو بانک ها و اشخاص گذاشته اند که بیانگر وضعیت تاسف بار صنعت دامی کشور است.
مقدسی گفت: درهمین راستا امروز به طور مجدد نامه ای به دفتر رئیس جمهوری ارسال کرده ایم تا به وضعیت تولیدکنندگان شیر خام رسیدگی شود.
سال گذشته 8 میلیون و 800 هزارتن شیرخام در کشور تولید شد که طبق هدف گذاری دولت باید حجم تولید این محصول در سالجاری به 9 میلیون 100 هزارتن برسد.
این درحالیست که طی 1.5 سال گذشته به دلیل اجرایی نشدن مصوبه خرید تضمینی 1440 تومانی شیرخام ستاد تنظیم بازار، کماکان تولید کنندگان صنعت دامی کشور متضرر هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com