کارخانه های لبنیات شیر تولیدی دامداران ایلامی را نمی خرند

کارخانه های لبنیات شیر تولیدی دامداران ایلامی را نمی خرند

دامداران به مدد تولید انواع فرآورده های خام دامی در زمره اقشاری هستند که با وجود دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف در چرخه تولید و اشتغال زایی نقش مهمی را در زندگی مردم ایفا می کنند.
یکی از این فرآورده های دامی که طعمی دلپذیر و گوارا دارد شیر است و این محصول با توجه به خواص مفید و مواد معدنی و ریزمغذی موجود در خود یکی از مهمترین موارد مصرف در سبد بیشتر خانواده ها است.
اما شیرخام به علت بارمیکروبی و احتمال اینکه منبعی برای بیماری های مشترک انسان و دام به شمار می رود قابلیت خام خوری ندارد و باید به صورت جوشیده یا پاستوریزه فرآوری و مصرف شود و یا مورد استفاده برای تولید سایر محصولات زیربخش خود همچون ماست، کره، دوغ قرار گیرد.
شیر که در واقع ماده اولیه و هسته مرکزی برای تولید این فرآورده های پر تقاضا است توسط کارخانه های فرآوری و تولید کنندگان محصولات لبنی از دامداران خریداری می شود.
دامداران نیز از همان ابتدای شروع فعالیت خود با این امید که شیر تولیدی خود را به کارخانه های تولیدکننده فرآورده های لبنی بفروشند اقدام به راه اندازی واحدهای پرورش گاو شیری و تولید این ماده مغذی می کنند.
اما در استان ایلام مدتی است دامداران تولیدگر شیر با مشکل فروش این محصول مواجه هستند چرا که آنها برغم وجود 2 کارخانه تولید فرآورده های لبنی در این استان، مکان و مرجع مشخص و معینی برای فروش شیرخام خود ندارند.
دولت نیز چندی پیش طرح حمایت از خرید شیر از دامداران کشور را مصوب کرد اما این مصوبه بدلایلی در استان ایلام قابلیت اجرایی ندارد و برای دامدران استان همان روال قبلی و مشکلات گذشته در حال گذر است.


ترجیح مسئولان و سهامداران کارخانه شیر ایلام استفاده از شیر تولیدکنندگان خارج از استان است
رئیس اتحادیه دامداران ایلام درباره مشکلات این حوزه گفت: تولیدکنندگان شیر در استان به علت اینکه هیچ کدام از کارخانه های لبنیات فرآورده آنها را خریداری نمی کند مجبور به فروش ارزان و فله ای محصول خود در بازار آزاد هستند.
غلامرضا قدم خیری اظهار کرد: استان ایلام دارای 2 کارخانه شیر است که یکی از این کارخانه ها در سرابله به علت اعلام ورشکستگی از مدار تولید و فعالیت خارج شده و کارخانه دیگر در ایلام نیز از خرید شیر دامداران خودداری می کند.
وی افزود: این کارخانه به علت اینکه عمده سهامداران آن متعلق به شرکت کالبر هستند و این واحد به نوعی کارخانه فرعی این شرکت تولید فرآورده های لبنی محسوب می شود، تنها شیرهای این شرکت را که مربوط به دامداران خارج از استان است را می پذیرد.
قدم خیری یادآور شد: دامداران استان ایلام در فروش شیرخام خود با مشکلات عدیده ای مواجه اند و مجبور هستند محصول تولیدی خود را با بهایی کمتر از قیمت تمام شده تولید و میانگین پنج هزار ریال ضرر برای هر کیلوگرم در بازار آزاد و برای تولید محصولات لبنی محلی بفروشند.
وی با بیان اینکه شیر تولید شده در استان ایلام در زمره شهرهای مرغوب کشور است، گفت: با این وجود دامداران ایلامی در فروش شیر خود با مشکلات متعددی مواجه هستند و همین امر موجب دلزدگی و دلسردی تولیدکنندگان شیر و تعطیلی بخش عمده ای از این واحدهای تولیدی شده است.
وی در خصوص طرح خرید تضمینی شیر از دامداران و پرداخت یارانه به کارخانه های تولید فرآورده های شیری که چندی پیش توسط دولت مصوب شد، اضافه کرد: این مصوبه شامل استان ایلام نمی شود و تنها هشت استان تولید کننده عمده شیر در کشور را زیر پوشش خود دارد.
وی درباره فروش شیر دامداران این استان به کارخانه های تولید لبنیات دیگر استان ها گفت: کارخانه های تولید فرآورده محصولات شیری کشور به صورت هماهنگ تنها اقدام به خرید شیر برخی تولید کنندگان مدنظر خود می کنند و سایر تولید کنندگان یا باید شیر را به قیمت ارزان در بازار آزاد بفروشند یا از چرخه تولید خارح و تعطیل شوند.
قدم خیری افزود: با وجود رایزنی های متعدد با سازمان جهادکشاورزی اما این نهاد هم با این عنوان که بخشنامه و دستوری برای خرید تضمینی شیر ندارد از خرید این محصول امتناع می کند ضمن اینکه نبود مرجعی مطمئن و دائمی برای خرید شیر، دامداران استان را متضرر و سردرگم کرده است.


نبود صنایع تبدیلی و بازار رقابت در این حوزه مشکل اصلی دامداران ایلامی است
معاون بهبودات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ما از اواخر سال گذشته تاکنون با مشکل خرید شیر دامداران مواجه هستیم و تنها اقدام مجاز سازمان رایزنی و گفتمان با مراجع خرید شیر همچون کارخانه های داخل و خارج استان است اما از نظر قانون نمی توانیم این واحدها را ملزم به خرید شیر کنیم.
مجتبی شیرخانی افزود: بخشی از شیر تولیدی استان ایلام به کارخانه های شیر کرمانشاه و شوش استان خوزستان ارسال می شود و مابقی این فرآورده هم به واحدهای ماست بندی محلی فروخته می شود.
وی مشکل عمده تولیدکنندگان شیر را نبود صنایع تبدیلی در این حوزه در استان اعلام کرد و یادآور شد: چندی پیش دولت برای کمک به تولیدکنندگان شیر طرحی را مصوب کرد که در قالب آن کارخانه های فرآوری که قادر به صدور محصولات خود به خارج از کشور هستند یارانه تعلق می گیرد.
وی افزود: این طرح در استان ایلام به علت نبود کارخانه های فعال فرآوری محصولات شیری قابلیت اجرا ندارد چون تنها کارخانه فعال استان به علت خصوصی بودن تمایل به همکاری با برندهای مطرح و معروف کشور را دارد.
شیرخانی گفت: بازار شیر و تولید فرآورده های لبنی رقابتی است و تولیدکنندگان شیرهای با کیفیت و خلوص بالا نیز برای کسب سود بیشتر محصولات خود را به واحدهایی که بهای بیشتری پرداخت می کنند، می فروشند.
وی اظهار کرد: در استان ایلام باید صنایع تبدیلی و کارخانه های فرآوری محصولات شیری ایجاد شود که ایجاد این گونه کارخانه ها از منظر قانون در دستورکار سازمان جهادکشاورزی قرار ندارد و سرمایه گذاران و متقاضیان بخش خصوصی با حمایت سازمان جهاد کشاورزی باید این واحدها را احداث کنند.
شیرخانی با اشاره به ذائقه مردم استان ایلام مبنی بر علاقه به مصرف انواع محصولات لبنی محلی افزود: واحدهای ماست بندی محلی با توجه به میزان تقاضا برای خرید شیر، بهای بیشتری نسبت به کارخانه ها به تولیدکنندگان شیر پرداخت می کنند.
دولت با حمایت از واحدهای دامداری صنعتی در واقع علاوه بر اینکه به تولید و خودکفایی کمک می کند به نوعی بسترها را برای اشتغال زایی افراد جویای شغل و کسب درآمد برای این واحدها فراهم می سازد.
تامین مشوق های مورد نظر بخش خصوصی به منظور ایجاد واحدها و صنایع تبدیلی و تکمیلی و پایین دستی می تواند بارقه های امید را در دل دامداران و شاغلان و فعالان این بخش روشن کند.
البته نکته مهم و قابل تامل از سوی دامداران و واحدهای پرورش گاو شیری این است که باید قبل از راه اندازی واحد خود از بازار مصرف و خرید محصول خود و سطح رقابت ها دراین حوزه مطلع باشند تا گرفتار مشکلات و چالش های این چنینی نشوند.
390 واحد گاوداری شیری در استان ایلام دارای مجوز فعالیت است که از این تعداد، 180 واحد تعطیل شده و سایر واحدها نیز فعال یا نیمه فعال هستند.
نزدیک به 40 هزار تن تولید شیر (از دام های سبک و سنگین) روزانه در استان ایلام تولید می شود. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com