کارد به استخوان گاوداران رسید

کارد به استخوان گاوداران رسید
به‌دلیل عدم پرداخت مطالبات دامداران و عدم تمکین صنایع لبنی به نرخ جدید شیرخام، دامداران شب گذشته جلسه اضطراری در محل کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران تشکیل دادند.
عصر روز گذشته جمعی از گاوداران مناطق مختلف کشور برای بیان مسائل و مشکلات خود در کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران گردهم آمدند.
در این نشست، رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه دامداران علاوه بر مشکلاتی که در مقطع فعلی برای نرخ فروش شیرخام دارند، گفت: در سال 91 و در دولت گذشته، شرکت پشتیبانی امور دام متعهد شد که در ازای تحویل شیرخام به نرخ مصوب وقت، علوفه را به نرخ مصوب در اختیار دامداران قرار دهد، اما این دین دامداران، هنوز به‌طور کامل به پرداخت نشده است.
احمد مقدسی با اشاره به اینکه در سال 92 نیز علوفه دامداران در فاصله زمانی تیرماه تا آبان‌ماه پرداخت نشده افزود: در دولت یازدهم مقرر شد که برای جبران زیان دامداران، دولت یارانه 190 تومانی را برای هر کیلو شیرخام پرداخت کند، اما تا به امروز تنها 60 تا 70 درصد مطالبات دامداران پرداخت شده است.
وی با گلایه از توزیع نامتعادل یارانه در استان‌های مختلف خاطرنشان کرد: متأسفانه در بعضی از استان‌ها دامدارانی که اصلاً تولید نداشته‌اند یارانه دریافت کرده‌اند؛ این در حالی است که در برخی مناطق کشور دامداران یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند.
رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران ادامه داد: از اوایل تیرماه سال جاری دولت یازدهم برای نخستین‌بار نرخ فروش شیر را به قیمت واقعی و بر اساس هزینه تمام‌شده اعلام کرد، اما صنایع لبنی از خرید شیر به نرخ یک‌هزار و 440 تومان سر باز می‌زنند.
مقدسی تصریح کرد: عدم خرید شیرخام به نرخ مصوب توسط صنایع لبنی با سکوت معنادار سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده روبه‌رو شده و در مقابل تخلف صنایع لبنی، واکنشی نشان داده نمی دهد.
وی یادآور شد: نرخ جدید شیرخام از ابتدای تیرماه سال جاری یک‌هزار و 440 تومان است که برای تداوم تولید دامداران باید این نرخ عملیاتی شود.
مراجعه فراوان دامداران استان اصفهان به اتحادیه برای احقاق مطالبات
در این جلسه، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور نیز با بیان اینکه وضعیت فعلی تولید شیرخام در شأن دامداران نیست، گفت: در هشت سال گذشته دامداران اجازه عرضه شیرخام به نرخ واقعی را نداشته‌اند، در مقطع فعلی نیز که دولت نرخ منطقی برای شیرخام در نظر گرفته، صنایع به این نرخ تمکین نمی‌کنند.
موسی رهنمایی افزود: برای ایجاد یک تعامل دو سویه بین دامدار و صنایع باید نرخ شیرخام آزاد شود.
رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان خاطرنشان کرد: در استان اصفهان کارد به استخوان دامداران رسیده است، به طوری که دامداران استان برای احقاق مطالبات خود به دفتر این اتحادیه مراجعه بسیار زیادی داشته‌اند.
گفتنی است، در این جلسه راهکارهای مختلفی برای کنترل نرخ شیر خام نظیر کاهش سطح میزان تولید، افزایش تولیدشیرخشک‌، حذف تدریجی گاوهای شیری، عدم تحویل یک یا چندروزه شیرخام به صنایع لبنی و... مطرح شد. کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران به‌زودی نظرات اعضای خود را در قالب یک قطعنامه ارائه می کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com