کاهش قیمت خرید دام زنده دامداران ناعادلانه است

کاهش قیمت خرید دام زنده دامداران ناعادلانه است
مدیر عامل اتحادیه گوسفندداران شهرستان اصفهان با اشاره به نابودی کامل مراتع شرق،گفت: کاهش قیمت رسمی خرید دام زنده سبک از دامداران درسال جاری ناعادلانه است.
علی زارعی درباره وضعیت فعلی مراتع استان، اظهار داشت: مراتع شرق اصفهان به دلیل خشکی زاینده رود به طور کامل نابود شده است به حدی که دامداران روستاها حتی آب اندکی هم برای خوراندن به دامهایشان ندارند.
وی افزود: تعداد دام در منطقه شرق به نسبت سال گذشته حدود 30 درصد کاهش داشته است.
این کارشناس دام سبک ادامه داد: سطح مراتع شهرستانهای شمالی هم به دلیل بارش های اندک سال گذشته 50 درصد کم شده اما نواحی غربی همانند فریدن به دلیل بارش های خوب مراتع پربارتری به نسبت قبل دارد.
زارعی با بیان اینکه نواحی غربی و جنوبی هماننند سمیرم محل چرای دام عشایر بوده است تصریح کرد: تا قبل از بروز خشکسالی و سایر مشکلات دامداری روستایی اصفهان از دامداری عشایری چیزی کم نداشت چرا که هر روستا حداقل دارای 500 گوسفند بود.
وی بیان داشت: هر ساله گوشت زیادی از تمام روستاها به کشور های عراق و عربستان صادر می شد اما امروزه گوشت قرمز زیادی از استانهایی همانند کردستان به اصفهان وارد می شود.
مدیر عامل اتحادیه گوسفندداران شهرستان اصفهان گفت: معتقدیم که هنوز افراد علاقه مند زیادی برای کار در این عرصه وجود دارند اما باید حمایت جدی صورت بگیرد.
زارعی افزود: معتقدم برای احداث کارخانجات در امر اشتغال باید ارقام میلیاردی هزینه کرد اما با اعطای 50 میلیون تومان وام کم بهره به یک دامدار حداقل هشت نفر مانند چوپانان به طور مستقیم و تعدادی نیز در چرخه غیر مستقیم همانند تامین علوفه و ... قرار خواهند گرفت.
وی تاکید کرد: حمایت دستگاهای دولتی ذی ربط با اعطای وام های کم بهره در ایجاد دامداری های جدید برای پرورش دام سبک استان یک ضرورت است.
افزایش هزینه های دامداران
مدیر عامل اتحادیه گوسفندداران شهرستان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مسئولان مرتبط با نرخ گذاری ها گفت: در سه ماهه اول سال جاری قیمت علوفه ای همانند یونجه از کیلویی 500 تومان به کیلویی 900 تومان رسیده است اما قیمت خرید دام زنده توسط قصابان از کیلویی 12 هزار تومان سال قبل به 9 هزار تومان کاهش یافته است!
زارعی با بیان اینکه این نرخ گذاری ناعادلانه است،گفت: باید از متولیان امر پرسید چرا دامدار با این همه افزایش قیمت ها باید دام زنده خود را کمتر از سال قبل بفروشد اما قصابان سال گذشته تاکنون گوشت را در مغازه های خود همان 30 هزار تومان می فروشند.
وی تاکید کرد: باید نهادهای مسئول در استان پیگیر رفع این مشکل برای قشر زحمتکش دامدار باشند.
این کارشناس صنعت دام سبک با انتقاد از بی توجهی به فعالان این عرصه گفت: متاسفانه دامداران علی رغم سختی کار در گرما و سرما هنوز بیمه نشده اند و این درحالی است که بیمه کشاورزان در سالهای اخیر اجرایی شده است.
کاهش دزدی احشام در شرق اصفهان
زارعی در ادامه سخنان خود از بهبود شرایط امنیتی در شرق اصفهان در خصوص دزدی احشام خبر داد و گفت: به دلیل توجه و حمایت فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان به خواست دامداران شرق تا حد قابل قبولی از میزان این سرقت ها به نسبت سال گذشته کاسته شده است.
وی یادآور شد: این موفقیت با افزایش گشت های امنیتی و برخوردهای به موقع مامورن پلیس انجام شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com