هشدار وزارت جهادکشاورزی به عاملان اختلال در بازار مرغ

هشدار وزارت جهادکشاورزی به عاملان اختلال در بازار مرغ
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه سازمان‌های نظارتی باید با کشتارگاه‌ایی که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کشتار کرده‌اند، برخورد کند، گفت: قیمت گوشت مرغ در میادین تره بار ۶ هزار و ۹۸۰ تومان است.
حسن رکنی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در بهمن و اسفند سال گذشته بخش زیادی از مرغی را که توسط تولیدکنندگان عرضه می شد، جمع آوری می کردیم اما امسال شرایط جدیدی را تجربه کردیم و کشش بازار مصرفی ما از هفته دوم بهمن ماه سال‌جاری به شکل جهشی افزایش یافت.
وی با بیان اینکه ورود مرغ گرم به بازار نسبت به ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در ۱۰ ماهه امسال عرضه مرغ گرم به میدان بهمن روزانه حدود ۳۰۵ تن بوده که این میزان در بهمن ماه ۱۰ درصد و در برخی از روزهای اسفندماه ۱۰۰ درصد افزایش یافته به طوری که در برخی روزها ۵۷۰ تن مرغ گرم به این میدان عرضه شده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه شبکه توزیع گاهی نارسایی‌هایی دارد که از اختیار ما خارج است، افزود: قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار ۶ هزار و ۹۸۰ تومان است، ضمن اینکه ما در یک ماه گذشته در برخی روزها بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد برای متعادل کردن قیمت به بازار عرضه کردیم.
رکنی با بیان اینکه ذخایر فعلی مرغ منجمد بیش از ۱۰۰ هزار تن است، تصریح کرد: به تناسب نیاز جامعه و کشش بازار عرضه این مرغ را افزایش می دهیم. روز گذشته ۲ هزار و ۵۴۰ تن مرغ سرد به بازار عرضه شده، ضمن اینکه بیش از ۴۳۰ تن مرغ گرم وارد میدان بهمن شده است.
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی در مورد برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه مردم گرایشی به مصرف مرغ منجمد ندارند، اضافه کرد: ما تا قبل از بهمن ماه امسال به طور مرتب مازاد تولید را جمع آوری می کردیم و از ابتدای سال تا بهمن ماه مرغی که در بازار مصرف وجود داشت، مرغ گرم بود، بنابراین مرغ منجمد از چرخه مصرف حذف شد و سبب شد مردم با فرهنگ مصرف مرغ گرم عجین شوند.
وی اظهارداشت: به همین دلیل ما شروع عرضه مرغ منجمد را با زیر ۱۰۰ تن آغاز کردیم، چرا که هیچ کششی در بازار وجود نداشت اما به تدریج این نوع مرغ جای خود را در بازار مصرف پیدا کرد و امروز ۲ هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد به صورت روزانه در کشور توزیع می شود که این مسئله نشان دهنده تغییر ذائقه مصرف کنندگان طی این دو ماه است.
رکنی با اشاره به کیفیت بالای مرغ منجمد، اظهار داشت: دولت در عرضه هر کیلوگرم مرغ منجمد بیش از ۲ هزار تومان یارانه پرداخت می کند.
معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: کارگروهی را تعیین کرده ایم که برای سال آینده خرید و ذخیره سازی مرغ به شکل کامل نباشد و این خرید به شکل قطعات تفکیک شده انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه بخشی از عدم تعادل قیمت از طریق شبکه های توزیع انجام می شود، افزود: این شبکه ها بیشترین سود را نصیب خود می کنند، ضمن اینکه ما از غرفه های منتخب خواسته ایم در ایام تعطیلی میدان بهمن در روزهای نوروز گوشت مرغ منجمد عرضه کنند که در طول عید این نوع گوشت به طور مستمر در تهران توزیع شود.
رکنی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها نباید خودسرانه تغییر قیمت در نرخ کشتار انجام می دادند، تصریح کرد: بنده اطلاع یافته ام که چنین اقدامی انجام شده و این مسئله باید توسط دستگاه‌های نظارتی کنترل و با متخلفان برخورد جدی شود.

اقدامات انجام شده در زمینه دام و طیور در سال ۹۳
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه صادرات محصولات پروتئینی یک مزیت بزرگ برای کشور ما است و کشورهای همسایه ایران از واردکنندگان بزرگ این نوع محصولات هستند، گفت: ما امسال حدود ۷۰ هزار تن صادرات مرغ داشتیم که این صادرات در کشور بی سابقه بوده است، همچنین برای اولین بار صادرات تخم مرغ از کشور به حدود ۶۵ هزار تن رسید.
وی با بیان اینکه صادرات مرغ نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد و صادرات تخم مرغ بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته است، گفت: ما در سال ۹۲ صادرات دام سبک نداشتیم اما امسال بیش از ۵۹۰ هزار راس دام سبک حدود ۱۰ هزار راس دام سنگین و ۱۵ هزار نفر شتر از کشور صادر شده، ضمن اینکه صادرات عسل بیش از ۵ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
رکنی، تولید عسل را طی سال جاری بیش از ۷۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی کشور برای کمک به عشایر و دامداران محروم، ۱۵۰ هزار تن علوفه ویژه تخصیص دادیم که این علوفه در ۱۲ استان کشور از جمله استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد و ... توزیع شد.
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه امسال حدود ۲۲۵ میلیارد تومان یارانه شیر به بیش از ۱۰۰ هزار نفر دامدار اختصاص پیدا کرد، اظهار داشت: بخش اعظم این یارانه (بیش از ۶۰ درصد) پرداخت شده است، ضمن اینکه بالای ۸۰ درصد آن تا پایان سال جاری پرداخت و همچنین تا پایان فروردین ماه پرونده آن بسته خواهد شد.
وی افزود: امسال برای اولین بار دولت ۵۰۰ میلیارد ریال مشوق صادراتی برای صادرات مرغ و تخم مرغ اختصاص داد، همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی امسال بیش از ۷۰ هزار تن شیر مازاد دامداران را خریداری و تبدیل به شیر خشک کرد که این شیرخشک نیز در حال حاضر آماده صادرات است.
رکنی در مورد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار نیز اظهار داشت: طی دو سال گذشته قیمت گوشت قرمز ثابت بود و ما با افزایش قیمت در عرضه دام زنده روبرو نبودیم اما طی ۳-۲ ماه گذشته قیمت دام زنده حدود یکهزار تومان (۱۰ درصد) افزایش یافت، ضمن اینکه با یک افزایش قیمت کاذب در دو ماه گذشته در شبکه های توزیع مواجه بودیم که قیمت در مراکز عمده فروشی به ۲۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد اما حدود ۱۰ روز پیش قیمت گوشت قرمز با کاهش ۲ هزار تومانی به ۲۲ هزار تومان رسید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com