هر 3 درصد گرانی لبنیات یک درصد مصرف را کم می‌کند

هر 3 درصد گرانی لبنیات یک درصد مصرف را کم می‌کند
یک کارشناس صنایع لبنی گرانی لبنیات را سبب کاهش بیشتر مصرف این کالا دانست.
حسین چمنی، کارشناس فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با نسیم اظهار داشت: از مهم‌ترین پیامدهای گران بودن لبنیات بدون شک کاهش مصرف سرانه لبنیات و شیر است. در چند ساله گذشته آمار نیز نشان داده که هر 3 درصد افزایش قیمت یک درصد کاهش مصرف را به دنبال داشته است.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی نیز در این رابطه سال گذشته آماری را اعلام کرد که در آن بیان شده بود که بعد از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها، حدود 42 درصد، شیر کاهش مصرف داشته است.
چمنی بیان داشت: در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین شرایط بین 70 تا 80 کیلوگرم سرانه مصرف داریم، که این سرانه مصرف یک سوم حداقل مصرف سرانه‌ای است که توسط متخصصین تغذیه، توصیه شده است.
مصرف لبنیات در کشور ما یک پنجم مصرف این کالا در کشوری مانند هلند هم نیست.
وی اضافه کرد: ما حتی به مصرف نرمال شیر هم نرسیدیم، در کشورهای توسعه یافته عموما مصرفشان 300 کیلو به بالاست و کشورهایی مانند نروژ، هلند و دانمارک مصرف فرآورده‌های شیر چیزی معادل 500 کیلو شیر است.
وی با اشاره به این مطلب که شیر و فرآورده‌های شیری منبع کلسیم برای بدن هستند که جایگزینی هم ندارند، افزود: حدود 90 درصد مردم ما کمبود کلسیم دارند، و از هر سه خانم زیر 50 سال یک خانم دچار عارضه پوکی استخوان می‌باشند و حدود 34 درصد جمعیت بالای 50 سال کشورمان دچار این عارضه می‌باشند.
این کارشناس صنایع لبنی ادامه داد: اعلام شده که سالانه فقط 51 هزار مورد شکستگی استخوان گردن و ران وجود دارد، که 20 تا 50 درصد از این آمار بعد از این شکستگی جان خود را از دست می‌دهند و مابقی نیز زمین‌گیر می‌شوند.
چمنی تصریح کرد: دولتمردان ما از یاد نبرند و توجه داشته باشند که اگر بابت افزایش مصرف سرانه شیر یک ریال مصرف نکنند، فردا مجبور هستند برای درمان بیماری‌های ناشی از این کاهش مصرف 20 تا 100 برابر هزینه کنند. علی‌رغم اهمیت این موضوع متاسفانه تمام سیاست‌ها علیه این موضوع یعنی افزایش مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن دست به دست هم داده‌اند.
وی گفت: هیچ کس به فکر متوقف کردن بیماری‌ها نیست در صورتی که باید روند بیمارمحوری ما به سلامت محور تبدیل شود، و کاری کنیم که میزان این بیماری‌ها کاهش یابد، اما متاسفانه حاضرند برای بحث درمان هزینه بپردازند اما حاضر نیستند برای پیشگیری از ایجاد این بیماری‌ها سیاست‌های مناسبی را اتخاذ کنند.
چمنی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه سالمندان ما به دلیل سبک تغذیه نادرست 20 سال زودتر از سالمندان کشورهای توسعه یافته زمین‌گیر می‌شوند، ما 35 سال آینده 26 میلیون سالمند خواهیم داشت، حالا تصور کنید در آن زمان با همین سبک تغذیه و پیامدهای آن چه اتفاقی برای جامعه خواهد افتاد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com