حمایت جدی دولت یازدهم از تولیدکنندگان دام و طیور بخش کشاورزی

حمایت جدی دولت یازدهم از تولیدکنندگان دام و طیور بخش کشاورزی
معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: دولت یازدهم طی 2 سال گذشته با حمایت جدی از تولیدکنندگان بخش دام و طیور توانست علاوه بر کاهش قیمت نهاده های تولید و ارایه یارانه به این بخش در خودکفایی تولید گوشت مرغ نقش بسزایی داشته باشد.
«حسن رکنی» روند تولیدات بخش کشاورزی طی 2 سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در همین راستا دولت یازدهم طی 2 سال گذشته برنامه های حمایتی در زمینه قیمت گذاری مناسب نهاده ها و تامین بخشی از یارانه مورد نیاز بخش دام و طیور داشته؛ گرچه اعتقاد داریم که تخصیص یارانه به این بخش لازم بوده اما متاسفانه میزان اعتبارات آن کافی نبوده به طوری که نیاز بخش را تامین نکرده است.
رکنی در زمینه تولید مرغ و تخم مرغ گفت: خوشبختانه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم خودکفایی کشور در تولید گوشت مرغ بوده به طوری که علاوه بر تامین نیاز داخل، سال گذشته بیش از 150 هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شد که این اتفاق در تاریخ صنعت دام و طیور کشور بی سابقه بوده است. چرا که تا سال 92 بخش اندکی از گوشت مرغ مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد و هنوز ما به خودکفایی در این صنعت نرسیده بودیم.
معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: سال گذشته 2 میلیون و 40 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که امسال پیش بینی می شود این رقم به 2 میلیون و 100 هزار تن برسد.
وی با بیان آنکه تولید تخم مرغ در سال 92 حدود 870 هزار تن بوده است، اضافه کرد: سال گذشته تولید تخم مرغ به 925 هزار تن رسید که پیش بینی می شود امسال این رقم به 950 هزار تن برسد.
رکنی تصریح کرد: این درحالی است که پیش بینی می شود امسال زمینه صادرات 100 هزار تن گوشت مرغ و 100 هزار تن تخم مرغ به کشورهای همسایه نیز فراهم شود که این رقم می تواند در توازن صادرات و واردات بخش دامپروری نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.
وی یکی از مخاطبان بزرگ بخش دام و طیور را تولیدکنندگان شیرخام برشمرد و اظهار داشت: در سال 92، حدود 8 میلیون و 260 هزار تن شیرخام در کشور تولید شده بود.
معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: درحالی که برای سال 93 تولید هشت میلیون و 600 هزارتن شیرخام پیش بینی شده بود اما با حمایت های موثر دولت یازدهم و همکاری تولیدکنندگان این میزان به 8 میلیون و 800 هزارتن تولید در همان سال رسید.
رکنی تصریح کرد: امیدواریم در سال جاری با استمرار حمایت ها میزان تولید شیر خام کشور به 9 میلیون و 100 هزار تن برسد.
وی علت تاکید دولت یازدهم و وزارت جهادکشاورزی بر ضرورت افزایش میزان تولید شیرخام را رشد مصرف شیر در سبد خانوار دانست و گفت: شیر به عنوان یک ماده غذایی کامل و سلامت بخش جامعه در تمام دنیا در سبد خانوار قرار دارد بنابراین انتظار می رود با حمایت های دولت این محصول بیش از پیش مورد مصرف مردم ما نیز قرار گیرد تا جامعه سالمی داشته باشیم و به جای هزینه برای درمان بتوانیم از افزایش بیماری ها پیشگیری کنیم.
رکنی افزود: در همین راستا دولت برای حمایت از تولیدکنندگان شیرخام طی دو سال گذشته افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول را مورد تاکید قرار داده به طوری که سال 93 نرخ هر کیلوگرم شیرخام با توجه به هزینه های تمام شده تولید 1440 تومان تعیین شد اما متاسفانه کارخانجات لبنی از این مصوبه تمکین نکردند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر نیز آنچه مورد تاکید دولت یازدهم و وزارت جهادکشاورزی قرار دارد اجرای مصوبه 1440 تومانی شیرخام برای سالجاری است که طبق آخرین نشست ستاد تنظیم بازار طی هفته گذشته سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به اجرای مصوبه شیر خام با قیمت 1440 تومان ملزم شد.
وی جایگاه مصرف محصولات پروتئینی و لبنی را در سبد خانوار پراهمیت دانست و گفت: دولت یازدهم به هر شکل ممکن تاکید دارد که این اتفاق در جهت کمک به دامداران کشور عملیاتی شود و این مهم به طور حتم رخ خواهد داد.
معاون وزیر جهادکشاورزی در زمینه تولید گوشت قرمز، افزود: همواره دولت یازدهم به دنبال روند افزایش تولید داخلی گوشت قرمز و کاهش واردات بوده که این امر حاصل نمی شد مگر آنکه بازده تولید در دام سبک افزایش پیدا می کرد.
وی اظهار داشت: در همین راستا طی دو سال گذشته نزدیک به 1000 راس دام سبک اصلاح نژاد شده وارد کشور شد که همین امر باعث بهبود راندمان لاشه و تعداد بره زایی شده است.
رکنی گفت: طی 2 سال اخیر در زمینه افزایش تولید دام سنگین نیز برنامه تغییر ژنتیکی را در اولویت برنامه های خود داشته ایم به طوری که علاوه بر دام هلشتاین که به شکل صنعتی در سراسر کشور نگهداری می شود تاکنون یک گله 1000 راسی دام سمینتال نیز به کشور وارد شده که اتفاق مثبتی در دولت یازدهم به شمار می رود.
وی ادامه داد: طی سال های قبل از 92، حدود 90 درصد گوشت قرمز کشور در داخل و بیش از 10 درصد از طریق واردات تامین می شد درحالی که با توجه به اقدامات صورت گرفته طی دوسال اخیر در دولت یازدهم بیش از 90 درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تامین و حدود 6 درصد از طریق واردات تامین می شود که درنظر داریم میزان واردات گوشت قرمز روند کاهشی را طی کند.
رکنی اضافه کرد: به طوری که در سال 93، حدود 785 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید شد که امسال پیش بینی می شود رقم تولید این محصول به 801 هزار تن برسد ضمن آنکه امیدواریم در آینده نزدیک در تولید گوشت قرمز به خودکفایی برسیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی، شناسنامه دار شدن و هویت گذاری دام های سبک و سنگین را یکی دیگر از اقدامات موثر دولت یازدهم ذکر کرد و گفت: البته این طرح در دولت قبل پایه گذاری شده بود اما دولت یازدهم اقدام عملیاتی وسیعی را در این خصوص انجام داد به طوری که در برخی استان ها 100 درصد دام ها شناسنامه دار شده اند به طور مثال در سیستان و بلوچستان با شناسنامه دارشدن دام ها به طور کامل دام های داخلی از دام های وارداتی تفکیک شده اند.
وی تاکید کرد: به نحوی که در سه ماهه اول سالجاری در مجموع اقلام صادراتی حوزه دام و طیور حدود 30 درصد بهبود تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم که امیداریم با حمایت دولت از برنامه های دام و طیور در کلان کشور بتوانیم این عدد را تا پایان سالجاری افزایش دهیم.
وی با اشاره به این که ایران رتبه هشتم تولید عسل جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: در سال 92 حدود 74 هزارتن عسل در کشور تولید شد که خوشبختانه با وجود تغییرات آب و هوایی و خشکسالی ها این میزان در سال 93 به 78 هزارتن رسید و پیش بینی می شود امسال نیز به رقم تولید سال گذشته دست پیدا کنیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی درباره بهبود ضریب تبدیل غذایی بخش طیور افزود: طی دو سال گذشته با توجه به تاکید وزارت جهاد کشاورزی برعملیاتی شدن و توسعه زنجیره های تولید، خوشبختانه ضریب تبدیل غذایی این بخش حدود 0.2 بهبود پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: در دولت یازدهم توسعه زنجیره تولید در اولویت برنامه های این معاونت قرار گرفت که هم اکنون نیز نهادینه شده است به طوری که در مراسم افتتاح پروژه های استانی حداقل یک مورد زنجیره تولید راه اندازی می شود.
به گفته رکنی، در زمان حاضر حدود 48 شرکت زنجیره ای طیور در کشور موجود است که تاکنون 10 شرکت از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجوز فعالیت رسمی دریافت کرده اند که درنظر داریم این تعداد شرکت ها در کشور افزایش یابد تا تولید برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی اضافه کرد: در بخش طیور حدود 3 میلیون تن تولید و بیش از 6 میلیون تن نهاده مصرف می شود بنابراین به اندازه هر دهمی که ضریب تبدیل غذایی بهبود یابد، به میزان چند 100 هزارتن شرایط مصرف دان کشور نیز کاهش می یابد که این اتفاق مثبتی در بخش طیور خواهد بود.
وی با بیان این که بهبود ضریب تبدیل غذایی در 10 درصد از جمعیت کشور اعمال شده است، گفت: در سال 92 ضریب تبدیل غذایی 2.1 بوده که با اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر بر توسعه زنجیره تولید کشور هم اکنون این رقم به 1.9 رسیده است که البته اندکی با ضریب تبدیل واقعی که 1.6 است فاصله داریم.
معاون وزیر جهادکشاورزی ابراز امیداری کرد که با حمایت های دولت یازدهم افزایش تولید محصولات پروتئینی و لبنی کشور استمرار یابد به طوری که در تمام محصولات مذکور به خودکفایی تولید برسیم و دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم.
 
نظرات شما
  •  

    محمد مرغدار گفت : ۹۴/۰۶/۰۷

    حمایت های دولت از بخش تولید مرغ در دوسال گذشته به خصوص یک سال قبل، یک شوخی بی مزه ای بیش نیست. تو جیب ما رو نزن، حمایت پیش کش

    پاسخ...
  •  

    محمد رضا خدائی(الماس ) گفت : ۹۴/۰۶/۰۷

    حمایت دوستان از کدام منظر است ما که در تولید این صنعت هستیم نمی دانیم شما دوستان که در این صنعت امار نویس وپیشکسوت هستید حمایت خود را طوری تقسیم بفرمایید که فعالیت کنندگان این صنعت نیز بی نصیب نشوند.راست است که کشور از نظر تولید خود کفا است این حمایت شما نیست بلکه حماقت تولید کنندگان است که از جیب خودشان به نفع وسفره مردم این مرزوبوم اسلامی خرج کرده اند.

    پاسخ...
  •  

    reza گفت : ۹۴/۰۶/۰۷

    اانشااله از این خواب خوش نپری

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغدار بدبخت گفت : ۹۴/۰۶/۰۷

    جدی نگیر داره شوخی می کنه

    پاسخ...
  •  

    morghdar. گفت : ۹۴/۰۶/۰۷

    Chon hemayat kardin morghdara daran varshekast mishan dg.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۴/۰۶/۰۷

    جناب معاون، ما هم خدایی داریم

    پاسخ...
  •  

    دراوی پور گفت : ۹۴/۰۶/۰۸

    قابل توجه دوستان وهمکاران عزیز ،،واژه حمایت واژه ایی هستش که تعبیرش از نظر این اقا مشخص شده ودر تعبیر واژگان چند مدتیه ثبت شده ،حمایت یعنی توسری ،، حمایت یعنی ولش کن ،یا بعبارتی عامیانه گور باباشون

    پاسخ...
  •  

    بهنام حکیمی گفت : ۹۴/۰۶/۱۰

    کدام حمایت حمایت دولت از دلالان و واسطه های صنعت طیور است.نه تولید کننده ومرغدار.دولت از جیب مرغدار در جهت حمایت از مصرف کننده ودلالها کمک میکنه.متاسفانه وصد افسوس

    پاسخ...
  •  

    ودشکسته گفت : ۹۴/۰۶/۱۱

    این یارانه ای که به مرغداران گوشتی داده اید می شود نام ببرید وتاریخ آن رانیز بگوییدیک مسلمان اینهمه دروغ

    پاسخ...
  •  

    غریبه گفت : ۹۴/۰۶/۱۴

    به احتمال زیاد مثل ذرت وسویارو به کشتارگاه میدادن این کمک راهم به اونا دادن تولید کننده ضرر نکرده مرغ فروخته پولش رو گرفته این کار ها به نام مرغدار بدبخت به کام کشتارگاه

    پاسخ...
  •  

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۴/۰۶/۱۴

    الگی میگه

    پاسخ...
  •  

    مرغدار به فنا رفته گفت : ۹۴/۰۸/۱۸

    تو یه شونه ای به موهات بزنی بهتره تا از حمایت ما بدبختان حرف بزنی
    اخه خدا نشناس کدوم حمایت ؟؟؟؟
    چقد اخه دورویی چقد فریب چقدر ریا
    خدا ازتون نگذره

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com