گوسفند افشاری به کمک صنعتی کردن پرورش گوسفند می آید

گوسفند افشاری به کمک صنعتی کردن پرورش گوسفند می آید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با تثبیت ژن چند قلو زایی گوسفند افشاری، می توان از این شیوه علمی برای مقرون به صرفه کردن پرورش صنعتی گوسفند کمک گرفت.
حسین جعفری افزود: محققان و پژوهشگران زنجانی در دانشگاه زنجان و مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی این استان، موفق به تثبیت ژن چند قلو زایی در گوسفند افشاری شده اند و این نژاد توانایی تولید حداکثر چهار بره در هر دوره باروری را دارد.
چهار سال قبل، پژوهشگران دانشگاه زنجان با مشارکت مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان زنجان برای نخستین بار در ایران و دومین بار در جهان، موفق به تثبیت ژن چند قلو زایی در گوسفند افشاری شدند.
وی یادآورشد: پس از تثبیت این ژن، محققان این سازمان در تلاش برای ایجاد گله ای با ژن چند قلو زایی از گوسفندان افشاری برآمدند و هم اکنون یک گله از این گوسفند در ماهنشان و یک گله در زنجان در حال پرورش هستند.
در اردیبهشت سال 93، مرکزی در منطقه قره پشتلوی شهرستان زنجان برای پرورش گوسفند نژاد افشاری با هدف گسترش ژن چند قلوزایی در گله ها راه اندازی شد که در این مرکز نزدیک به 160 گوسفند افشاری دارای این ژن نگه داری می شد.
جعفری اظهارکرد: در صورتی که بتوان این ژن چند قلوزایی را به گله هایی دیگر منتقل کرد، می توان گامی مهم در مسیر صنعتی سازی پرورش گوسفند در زنجان و کشور برداشت.
گوسفند افشاری سرعت بالایی در رشد و توانایی قابل توجهی در برابر سرما و تنش های دمایی دارد و می تواند با حداقل میزان علوفه نیز به زندگی خود ادامه دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه پرورش صنعتی گوسفند با توان تولید یک بره در هر دوره باروری مقرون به صرفه نیست، گفت: شاید تولد چهار بره در هر دوره باروری برای دامداران سنتی مقرون به صرفه نباشد اما برای پرورش گوسفند در فضای بسته و به شکل صنعتی، به صرفه است.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر با توجه به کاهش روز افزون مراتع و عرصه هایی که بتوان در آن دام ها را به چرا برد، دامداران سنتی نمی توانند علوفه مورد نیاز گوسفند دارای توان چند قلوزایی را تامین کنند.
جعفری ادامه داد: گوسفند افشاری با توانایی چند قلوزایی، نژادی مناسب و مقرون به صرفه برای پرورش صنعتی گوسفند در محیطی بسته و با علوفه مورد نیاز در این واحدهای صنعتی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com