گرانی لبنیات به سود کارخانه‌داران است نه دامداران

گرانی لبنیات به سود کارخانه‌داران است نه دامداران
 عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت فراورده های لبنی فقط به سود کارخانه داران است و در این بین چیزی نصیب دامداران نمی شود، گفت: پرداخت یارانه لبنیات سرمایه گذاری برای سلامت مردم است و این اقدام باید همچنان تداوم داشته باشد.
بهرام بیرانوند در واکنش به برنامه دولت برای افزایش 10 درصدی قیمت برخی محصولات و فرآورده های لبنی بعد از ماه مبارک رمضان گفت: باید مردم بدانند سود این اقدام و افزایش قیمت ها به دامدار و تولید کننده نمی رسد و تنها فایده آن به نفع کارخانه داران است.
یارانه دولت به بخش لبنیات و شیر عملا سرمایه گذاری برای سلامت مردم است
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: درحالی که قیمت مصوب خرید شیر 1440 تومان است به دامداران 1000 تومان هم پرداخت نمی شود و باید توجه داشت این افزایش قیمت بیشتر به سود کارخانه ها و کارگاه های تولیدی محصولات لبنی است و چیزی نصیب دامداران نمی شود.
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس در خصوص اظهارت برخی از مسئولان در مورد حذف یارانه لبنیات نیز،گفت:یارانه ای که دولت برای بخش لبنیات و شیر پرداخت می کند،عملا سرمایه گذاری برای سلامت مردم است.
این نماینده مردم درمجلس نهم ادامه داد:باید در نظر داشت درک گوینده و پیشنهاد دهنده موضوع حذف یارانه لبنیات از شرایط و وضعیت فعلی صنعت دامداری و دامداران چیست و آیا طرح این مسئله کارشناسانه بوده است.
ضرورت سرمایه گذاری دو چندان در حوزه سلامت در صورت کاهش یا خذف یارانه لبنیات
بیرانوند تاکید کرد: دولت اگر یارانه بخش هایی مثل حوزه شیر و لبنیات را کاهش داده و یا نسبت به حذف آن اقدام کند ؛ناچار است در حوزه هایی مانند طرح تحول سلامت،اعتبارات بیشتری را هزینه کند.
عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس در پایان یادآور شد:سرمایه گذاری در حوزه شیر و لبنیات از آن دسته سرمایه گذاری‌هایی است که سود آن به عموم مردم جامعه می رسد و از سوی دیگر نکته مهم این است که امکان قاچاق این خدمت وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور در توضیح خبر افزایش قیمت لبنیات اعلام کرد، تاکنون بررسی نرخ محصولات لبنی در هیچ یک از جلسات هیات دولت مطرح نشده و تصمیم‌گیری درباره تغییر قیمت لبنیات به بعد از ماه رمضان موکول شد.
اتخاذ تصمیم راجع به تغییر نرخ محصولات لبنی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است
روابط عمومی معاونت اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کرده است،درخواست خرید شیر خام با قیمت 1440 تومان از دامداران که ارتباط مستقیمی با نرخ محصولات لبنی دارد در یکی از جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح و اتخاذ تصمیم راجع به تغییر نرخ محصولات لبنی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.
پیشتر محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گفته بود: جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و به‌ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور بدون حضور صنف مربوطه برگزار و افزایش 10 درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر مصوب شد.
غلامرضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز گفته بود: افزایش 10درصدی قیمت فراورده‌های لبنی مشروط به افزایش نرخ خرید شیر خام دامدارن به هر کیلو گرم 1440 تومان توسط صنایع لبنی است.
همچنین دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: ما توان فروش فراورده‌‌های لبنی را با قیمت‌های بالاتر از میزان کنونی نداریم، چرا که مردم توان خرید ندارند.
رضا باکری با بیان اینکه تاکنون هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر افزایش ۱۰درصدی قیمت فراورده‌های لبنی به دست ما نرسیده است، اظهارداشت: فعلا تمام مباحث مطرح شده در حد حرف است و چیزی روی کاغذ وجود ندارد.
صنایع لبنی قادر به فروش  فراورده‌های لبنی با قیمت‌های بالاتر از نرخ‌های کنونی نیستند
وی تصریح کرد: همانطور که قبلا نیز اعلام کرده‌ایم، ما توان فروختن فراورده‌های لبنی را با قیمت‌های بالاتر از نرخ‌های کنونی نداریم.
باکری در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکلات فعلی،  پیشنهاد صنایع این است که دولت به دامداران یارانه بدهد؟ گفت: بله، چرا که طبق قانون مابه‌التفاوت قیمت دستوری و قیمت تعادلی در بازار باید توسط دولت پرداخت شود.
وی در پایان تاکید کرد: وقتی مردم پولی برای خرید ندارند، چگونه ما می‌توانیم آنان را مجبور به خرید کالای خود کنیم؟
البته محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز قبل گفته بود:هم اکنون در ستاد تنظیم بازار پیشنهادی مطرح است که سه قلم محصول لبنی شامل شیر، پنیر و لبنیات بتواند افزایش ۱۰درصدی قیمت را تجربه کند، چرا که دولت نمی‌تواند به تولید یارانه بدهد، ضمن اینکه بقیه محصولات لبنی با قیمت آزاد هم اکنون در بازار عرضه می‌شوند و دولت دخالتی در قیمت‌گذاری آن ندارد./
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com