قیمت دام زنده در عربستان سقوط کرد/ رونق صادرات دام ایران در آینده نزدیک

قیمت دام زنده در عربستان سقوط کرد/ رونق صادرات دام ایران در آینده نزدیک
نماینده بخش خصوصی صادرات دام زنده گفت: از آنجا که قیمت محصولات دامی در عربستان سقوط کرده است، این موضوع می‌تواند در بلندمدت به نفع ایران باشد.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با اعلام این خبر گفت: بیش از یک هفته است که نرخ دام و محصولات مرتبط با آن در سراشیبی سقوط قرار گرفته که تأثیر آن بر بازارهای خاورمیانه بسیار محسوس خواهد بود.
منصور پوریان با اشاره به اینکه عربستان، در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای افزایش تولید گوشت قرمز انجام داده است، افزود: اما اکنون با بحران‌های به وجود آمده، دامداران آن کشور دام‌های خود را به حراج گذاشته‌اند و می‌توان گفت که به نوعی صف فروش برای این محصولات به‌ویژه دام سبک مولد ایجاد شده است.
به گفته وی، این موضوع اگرچه شاید در کوتاه‌مدت، به نفع ایران و صادرات دام از کشور نباشد، اما به‌طور حتم طی سه تا چهار ماه آینده و بعد از کاهش محسوس تعداد پرورش‌دهندگان، ورق به سود ایران برمی‌گردد و خود عربستان که در فصولی از سال، صادرکننده بود، به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تبدیل خواهد شد.
به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، از آنجا که شرایط برای تولیدکنندگان عربستانی بسیار سخت شده و با توجه به نزدیکی عید قربان، هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران به خاطر فرار از مشکلات به‌وجودآمده و شانه خالی کردن از دشواری‌های پرورش، مجبورند دام خود را به حراج بگذارند و به عبارتی دامداری‌های خود را جمع کنند.
پوریان خاطرنشان کرد: حتی بزرگ‌ترین شرکت تولید لبنیات خاورمیانه که در عربستان فعالیت داشت، اکنون شرایط مالی بسیار نگران‌کننده‌ای را طی می‌کند و کم‌کم به مرز ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شود.
وی معتقد است: یکی از دلایل اصلی این گرفتاری‌ها که دامن‌گیر عربستان شده، بروز جنگ با بحرین و کاهش حمایت‌های دولتی از دامداران است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که این کشور، علوفه مورد نیاز خود را از آرژانتین به‌صورت کشت فراسرزمینی وارد می‌کرد که اکنون حدود یک‌سال است چنین مراوده‌ای بین دو کشور به هم خورد و معضل تأمین خوراک دام نیز بار دیگری بر مشکلات دامداران عربستان افزود؛ بنابراین مجموعه این عوامل دست‌به‌دست هم داد تا تولید برای پرورش‌دهنده عربی به صرفه نباشد.
پوریان ادامه داد: تا قبل از این اتفاق، قیمت گوسفند معمولی و باکیفیت، در حوزه خلیج فارس، بین ۶۵ تا ۷۰ دینار بود، اما اکنون حتی به ۴۰ دینار هم رسیده است.
وی در پایان تصریح کرد: عربستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای حوزه خلیج فارس است که گوشت تولید می‌کند؛ بنابراین هر اتفاقی در آن سرزمین می‌تواند بر کل بازار خاورمیانه تاثیرگذار باشد. حال در چنین شرایطی، احتمالاً تمام کشورهای حوزه خلیج فارس، تا چند ماه دیگر دام زنده خود را از ایران تأمین خواهند کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com