قرارداد آتی کنجاله سویا قدرت پیش بینی به صنعتگران طیور می‌دهد

قرارداد آتی کنجاله سویا قدرت پیش بینی به صنعتگران طیور می‌دهد
ایران به طور میانگین سالانه 2.5 میلیون تن کنجاله سویا وارد می‌کند که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد جیره دام و طیور کشور را تامین می‌کند و می‌توان گفت تقریبا کنجاله سویا مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود.
مدیرعامل یکی از کارگزاری‌ها با بیان اینکه قراردادهای آتی کنجاله سویا قدرت پیش بینی به فعالان بازار این کالا می‌دهد، خواستار دسترسی فعالان بازار کنجاله سویا به انبارهای استاندارد شد.
حسن رضایی پور، مدیر عامل یکی از کارگزاری‌ها اظهار داشت: ایران به طور میانگین سالانه2.5 میلیون تن کنجاله سویا وارد می‌کند که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد جیره دام و طیور کشور را تامین می‌کند و می‌توان گفت تقریبا کنجاله سویا مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کنجاله سویا جزء محصولات استراتژیک کشور به حساب می‌آید، افزود: به دلیل جایگاه این نهاده کشاورزی، نوسانات قیمت این کالا به دقت پیگیری می‌شود و برای تولید کنندگان و دولت مهم است؛ قراردادهای آتی کنجاله سویا در حقیقت ابزاری می‌تواند باشد که موجب مدیریت نوسانات قیمت کنجاله سویا و در نتیجه مدیریت ریسک تولیدکنندگان شود.
مدیرعامل این کارگزاری تصریح کرد: با راه اندازی قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالا، علاوه بر اینکه تولیدکنندگان می‌توانند ریسکشان را کاهش دهند، دولت نیز نوسانات قیمت را مدیریت می‌کند و از طریق آمارهای بورس کالای ایران می‌تواند برنامه‌های روشن‌تر و هدفمند تری اتخاذ کند.
رضایی‌پور تشریح کرد: تولیدکنندگان دام و طیور اساسا متناسب با نیازشان برنامه ریزی می‌کنند.
وی افزود: باتوجه به اینکه سرمایه در گردش برای این تولیدکنندگان کم است، از این رو، ناچارند که کنجاله سویا خود را به روز خریداری کنند. بنابراین قیمت تمام شده و پیش بینی برای صنعتگران دام و طیور مهم است.
وی با بیان اینکه راه اندازی قرارداد آتی کنجاله سویا در حقیقت قدرت پیش بینی را به تولیدکنندگان دام و طیور می‌دهد تصریح کرد: علاوه بر این، معامله در بورس کالا موجب شفافیت قیمت می‌شود. نتیجه این شفافیت کاهش نوسانات قیمت و در نتیجه جلوگیری از نوسانات غیر متعارف قیمت می‌شود.
مدیرعامل این کارگزاری با تاکید بر اینکه قرارداد آتی کنجاله سویا دارای تفاوت‌هایی نیز با دیگر قراردادهای آتی است، گفت: این تفاوت بیشتر در زمینه مکانیسم تحویل کالا است؛ از این منظر که انتخاب انبار‌ها و دسترسی فعالان بازار به انبار‌ها موضوعی است که نیاز به برنامه ریزی منسجمی دارد.
رضایی‌پور در پایان تصریح کرد: بنده معتقدم که اگر اولین تحویل با موفقیت انجام شود نه تنها به رونق معاملات قراردادهای آتی کنجاله سویا کمک می‌کند بلکه زمینه را برای رونق معاملات نقدی این محصول در بورس کالا نیز فراهم می‌آورد.
همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مقرر شده است که قرارداد آتی کنجاله سویا در پاییز سال جاری در بورس کالای ایران راه اندازی شود. این محصول از کالاهای مهم بورسی در دنیا به شمار می‌رود؛ به طوری که این محصول از دارایی‌های پایه قراردادهای آتی و اختیار معامله در بسیاری از بورس‌های بزرگ جهان است و کشف قیمت آن در این بورس‌ها صورت می‌گیرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com