قبض انبار به عنوان اوراق بهادار شناخته شود/ نیاز کارت اعتباری نهاده به 70 میلیارد ریال اعتبار

قبض انبار به عنوان اوراق بهادار شناخته شود/ نیاز کارت اعتباری نهاده به 70 میلیارد ریال اعتبار
قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران صدور کارت اعتباری نهاده را نیازمند 70 میلیارد ریال اعتبار دانست و گفت: اکنون 95 هزار تن جو به قیمت تضمینی خریداری شده و در انبارهای تعاونی روستایی موجود است اما امکان استفاده از قبوض انبار به عنوان اوراق بهادار وجود ندارد.
«سیدمهدی کلاته رحمانی» در نشست خبری افزود: بورس یک بازار ساختاریافته است اما اکنون تعاونی ها نمی توانند اوراقی منتشر کنند که کشاورزان بتوانند با آن در بورس حضور پیدا کنند.
به گفته وی، اگر دلال از روی تابلو بورس جو بخرد، می تواند یک ماه دیگر با رقمی بالاتر آن را در بازار بفروشد.
کلاته رحمانی پیشنهاد کرد قبض انبار به عنوان اوراق بهادار شناسایی شود.

نیاز کارت اعتباری نهاده های کشاورزی به 70 میلیارد ریال اعتبار
قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد صدور کارت اعتباری نهاده های کشاورزی امکان خرید اقساطی نهاده های مورد نیاز تولید مانند بذر و کود را به کشاورز می دهد.
کلاته رحمانی افزود: در صورت صدور کارت اعتباری، کشاورز در طول سال مایحتاج خود را از تعاونی دریافت می کند و پس از آنکه دولت پول کشاورز را داد، بدهی خود را از طریق همین کارت ها تسویه می کند.
وی صدور کارت اعتباری نهاده را راهکاری برای کاهش تورم برشمرد و ادامه داد: با این کارت ها تهاتر کالا بین کشاورز و تعاون روستایی اتفاق می افتد و برای جابجایی دهها هزار میلیارد ریال نقدینگی که تورم زاست، نگرانی وجود ندارد.
کلاته رحمانی گفت: اکنون گاهی مجبور می شویم برای پول کشاورزان حتی به بانک های دولتی سود بدهیم.
وی پیشنهاد داد: با ابلاغ مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در اواخر ماه گذشته برای اعطای تسهیلات 18 درصدی، کارت های اعتباری 100، 300 و 500 میلیون ریالی (10، 30 تا 50 میلیون تومان) به این سازمان اختصاص داده شود.
به گفته وی، در سال 1385 مدیرکل نظام پرداخت بانک مرکزی دستور صدور کارت های اعتباری بر مبنای قرض الحسنه را ابلاغ کرد و از آنجا که قرض الحسنه منفعتی برای بانک ها ندارد، این طرح با توفیقی روبرو نشد. در سال 1390 نیز کارت اعتباری با نام طرح «کام» دوباره در دستور کار قرار گرفت که آن هم به جایی نرسید.
به گفته قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با توجه به وضعیت موجود در بخش کشاورزی، حداقل باید 25 درصد منابع مالی کارت های اعتباری در بخش کشاورزی هزینه شود و دستکم به 70 هزار میلیارد ریال (هفت تا هشت هزار میلیارد تومان) اعتبار برای کارت های اعتباری در بخش کشاورزی نیازمند است.
وی اضافه کرد: بانک ها برای پرداخت کارت اعتباری نیازمند تضامینی هستند که از عهده کشاورز خارج است، به عنوان مثال وقتی کشاورز محصول خود را به انبار تعاون روستایی تحویل می دهد، در ازای آن قبض انبار دریافت می کند که بانک آن را به عنوان وثیقه نمی پذیرد.
کلاته رحمانی گفت: همچنین براساس قانون اعتبارات اسناد، سازمان تعاون روستایی برای تامین نهاده ها برگ زرد در اختیار کشاورزان قرار می دهد اما به دلیل نبود اعتبارات کشاورز در نهایت ناچار به خرید بذر بی کیفیت می شود که حاصل آن چیزی به جز کاهش عملکرد در هکتار نیست.
به گفته وی، اکنون یک هزار و 200 واحد اعتباری در تعاونی های روستایی سراسر کشور فعالند که وظیفه آنها صدور برگ زرد و تخصیص وام به روستاییان است.
تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در مردادماه امسال شاهد معامله 659 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش بیش از هفت هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با تیرماه به ترتیب از رشد 272 و 151 درصدی حجم و ارزش معاملات برخوردار شد.
جو دامی نیز دیگر کالایی بود که با معامله 493 هزار تن رکورد افزایش حجم 500 درصدی را در این ماه تجربه کرد.
از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می توان به داد و سند یک هزار تن روغن خام، 33 هزار تن ذرت ، 200 تن مرغ منجمد، 4 هزار تن گندم، 885 تن کنجاله و دو هزار تن برنج اشاره کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com