دستور حجتی برای شکستن انحصار بازار نهاده

دستور حجتی برای شکستن انحصار بازار نهاده
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: با توجه به این که بازار حدود 9 میلیون تنی نهاده‌های دامی در انحصار برخی قرار دارد، با دستور وزیر جهاد کشاورزی و هماهنگی‌های انجام شده درصدد هستیم با واردات حدود یک میلیون تنی نهاده‌های دامی از طریق تشکل‌های ملی، انحصار بازار این محصولات اساسی را بشکنیم.
حسین صفایی امروز - یکشنبه - در نشست خبری اظهار کرد:‌ بازار نهاده‌ها که حدود 70 درصد در هزینه تولید محصولات و فرآورده‌های دام و طیور نقش دارند در انحصار است که امسال درصدد هستیم با هماهنگی‌های انجام شده از طریق وزیر جهاد کشاورزی و تسهیل‌گری برای تشکل‌های ملی بتوانیم حدود یک میلیون تن نهاده را از طریق این تشکل‌ها وارد کنیم.
وی ادامه داد: در راستای توانمندسازی تشکل‌های بخش خصوصی برای شکستن انحصار بازار نهاده‌های دامی، برنامه‌های مختلفی پیش رو داریم که می‌توان به اجرای قوانین و مقررات ضد دمپینگ و ضد انحصاری به همراه تسهیل‌گری و آموزش تشکل‌ها برای تامین نیاز اعضای خود از طریق مباشرین حرفه‌ای اشاره کرد.
غفلت دولت گذشته در زمینه بذرهای گواهی شده
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: در هشت سال گذشته تولید بذرهای گواهی شده در کشور آسیب جدی دیده بود و دولت برنامه‌ای برای آن نداشت به گونه‌ای که حدود 30 درصد از کشاورزان ایرانی از بذرهای اصلاح شده استفاده می‌کنند و این در شرایطی که مشکلاتی بسیاری برای تامین آب و محدودیتی برای دیگر منابع پایه کشاورزی وجود دارد می تواند برای بخش کشاورزی مخاطره آمیز باشد.
صفایی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که از امسال آغاز شده تولید بذرهای اصلاح شده برای چهار محصول کلیدی گندم، جو، یونجه و سیب زمینی است که درصدد هستییم از طریق شرکت‌های سهامی زراعی آن را اجرایی کرده و از مشارکت و همکاری سه نفر از کارشناسان خبره خارجی نیز استفاده خواهیم کرد.
وی گفت: غنی سازی خاک یکی دیگر از مسائل مهمی است که در اولویت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دارد که درصددیم آن را از طریق شرکت‌های سهامی زراعی،‌تعاونی‌های تولید و تعاونی روستایی در دستور کار قرار دهیم.
30 محصول کشاورزی در فهرست خرید تضمینی
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار کرد:‌ خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی دیگر از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که براساس قانون 30 محصول در فهرست خرید تضمینی قرار دارند که هر ساله برای آن‌ها قیمت مشخصی اعلام می‌شود.
صفایی افزود: در سال‌های اخیر تولید گندم دچار آسیب شده بود به گونه‌ای که در سال 91 حدود دو میلیون تن گندم خریداری شده و میزان خرید این محصول در سال 92 به 4.8 میلیون تن رسید در حالی که ایران سابقه خرید تضمینی بیش از 11 میلیون تن گندم در سال‌های 83 و 84 را نیز در کارنامه خود دارد.
وی ادامه داد: طی سال اخیر با توجه به افزایش 31 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم که البته برخلاف سال‌های گذشته به موقع نیز اعلام شد خرید تضمینی این محصول تاکنون از مرز شش میلیون و 650 هزار تن گذشته است که با توجه به ادامه داشتن خرید تضمینی گندم تا مهر ماه انتظار داریم میزان خرید تضمینی این محصول به هفت میلیون تن افزایش یابد که ارزش گندم خریداری شده بالغ بر 7000 میلیارد تومان بوده و تاکنون 6600 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان این‌که مابقی مطالبات کشاورزان نیز در آینده نزدیک پرداخت می‌شود، گفت: همچنین دیگر محصولات کشاورزی که نرخ خرید تضمینی برای آن ها تعیین شده نیز در دستور کار قرار دارد به گونه‌ای که با توجه به پایان یافتن برداشت کلزا از نیمه مرداد تاکنون حدود 100 هزار تن از این محصول خریداری شده است و سایر محصولات از جمله حبوبات نیز در حال برداشت و خرید تضمینی است.
صفایی افزود: همچنین علیرغم این که طی سال‌های گذشته خرید تضمینی خرما توسط دولت انجام نمی‌شد امسال حدود 7000 تن خرما از استان بوشهر که با مشکل جدی مواجه بود خریداری کردیم این درحالی بود که طی سال‌های دور همواره حدود 50 تا 60 هزار تن خرید تضمینی خرما صورت می گرفت.
وی با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح سازمان تعاون روستایی در هفته دولت خاطرنشان کرد:‌ از سال‌های گذشته مشکلات بسیاری برای ایجاد شرایط عرضه مستقیم میوه و محصولات تازه خوری وجود داشته است که معمولا اراده واسطه‌ها و دلالان بر قیمت عرضه این محصولات تسلط داشته است.

 
نظرات شما
  •  

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۳/۰۶/۰۴

    اینایی که فرمودید جوک روز سیزدهه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com