دامداران و کارخانه های لبنی خراسان رضوی مدعی ضرر در دریافت یارانه شیر هستند

دامداران و کارخانه های لبنی خراسان رضوی مدعی ضرر در دریافت یارانه شیر هستند
مدیرعامل اتحادیه کارخانه های لبنی خراسان رضوی مدعی شد: عدم پرداخت کامل یارانه نقدی شیر خام تولیدی مربوط به چهار ماه پایانی سال 92 باعث ضرر 80 میلیارد ریالی کارخانه داران و دامداران در این استان شده است.
این در حالی است که دستگاههای ذیربط دولتی تاکید دارند مصوبه پارسال دولت مبنی بر تثبیت قیمت محصولات لبنی تا پایان آن سال و پرداخت مابه التفاوت قیمت خرید شیر خام به دامداران و کارخانه های لبنی، در خراسان رضوی بطور کامل اجرا شده است.
مدیرعامل اتحادیه کارخانه های لبنی خراسان رضوی به عنوان نماینده دامداران و کارخانه داران روز پنجشنبه گفت: 50 میلیارد ریال از کل یارانه نقدی شیر خام تحویلی دامداران در چهار ماه پایانی سال 92، به کارخانه های لبنی استان پرداخت نشده است.
'حمیدرضا فرزانه' افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران در آذر ماه سال 92 در خصوص تثبیت قیمت محصولات لبنی تا پایان پارسال و پرداخت مابه التفاوت قیمت خرید شیر خام به دامداران، سازمان صنعت و معدن موظف به محاسبه این مابه التفاوت و پرداخت آن به دامداران بوده است.
به گفته وی: همه استانهای کشور مابه التفاوت قیمت خرید شیر خام را محاسبه و تا پایان اسفند ماه پارسال به دامداران پرداخت کردند اما سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی این یارانه را کمتر از میزان واقعی آن محاسبه کرده است.
مدیرعامل اتحادیه کارخانه های لبنی خراسان رضوی افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت باید هر کیلوگرم شیر خام به نرخ هزار و 900 ریال محاسبه و به کارخانه های لبنی و در نهایت به دامداران پرداخت می شد اما در خراسان رضوی نرخ خرید هر کیلوگرم شیر هزار و 680 ریال محاسبه شده است.
وی گفت: 190 هزار تن شیر خام در چهار ماه پایانی سال 92 در خراسان رضوی به کارخانه ها تحویل شد.
فرزانه افزود: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یارانه 175 هزار تن از این میزان را تایید کرد و مجوز پرداخت یارانه نقدی آن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت داد.
وی ادامه داد: از این میان 30 میلیارد ریال یارانه نقدی 15 تن شیر خام تایید نشد که سازمان جهاد کشاورزی علت آن را نداشتن شناسنامه دامدارایهای تولیدکننده عنوان می کند که بخاطر شیوه سنتی فعالیتشان، آنها در سرشماری عمومی کشاورزی شمارش نشده اند.
مدیرعامل اتحادیه کارخانه های لبنی خراسان رضوی در این خصوص چنین استدلال می کند: این در حالی است که دامداران فاقد شناسنامه دامداری، شیر خام خود را تحویل کارخانه داده و اکنون سهمی در یارانه نقدی دارند.
وی گفت: مبلغ یارانه نقدی برای 175 هزار تن شیر خام تولیدی تایید شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی 330 میلیارد ریال است اما سازمان صنعت، معدن و تجارت طی دو مرحله در اردیبهشت و آبان امسال 280 میلیارد ریال پرداخت کرده است.
فرزانه افزود: در این میان سازمان جهاد کشاورزی یارانه نقدی 15 هزار تن شیر خام را تایید نکرده و نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت 50 میلیارد ریال یارانه نقدی شیرخام را پرداخت نکرده است.
وی معتقد است: در مجموع از 360 میلیارد ریال یارانه نقدی 190 هزار تن شیر خام تولیدی خراسان رضوی که در چهار ماهه پایانی سال 92 از سوی دامداران به کارخانه های استان تحویل شد، کارخانه داران و دامداران خراسان رضوی 80 میلیارد ریال ضرر کرده اند.
مدیرعامل اتحادیه کارخانه های لبنی خراسان رضوی همچنین اظهارداشت: شرایط نامطلوب اقتصادی، کمبود نقدینگی و سهل انگاری مسوولان در رسیدگی به امور کارخانه ها باعث شده که طی چند سال اخیر 38 کارخانه لبنی در این استان تعطیل شوند و اکنون 100 کارخانه لبنی با مشکلات فراوان فعالیت دارند.
این اظهارات در حالی است که رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می گوید این سازمان کف قیمت هر کیلوگرم شیرخام را در پرداخت یارانه نقدی شیر خام تولیدی مربوط به چهار ماه پایانی سال 92 محاسبه کرده لذا اقدامی بر خلاف مصوبه دولت در این استان انجام نشده است.
'حمیدرضا رجوعی' به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به مصوبه هیات وزیران در خصوص تثبیت قیمت محصولات لبنی تا پایان سال 92 و پرداخت مابه التفاوت قیمت خرید شیر خام، 281 میلیارد و 964 میلیون ریال مابه التفاوت چهار ماهه پایانی سال 92 به کارخانه های لبنی جهت مطالبات دامداران پرداخت شد.
وی افزود: این مبلغ در دو مرحله امسال پیرو هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و تشکلهای دامداران و گاوداران پرداخت شده است.
رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در مرحله نخست 211 میلیارد و 206 میلیون ریال به 43 کارخانه لبنی و در مرحله دوم 70 میلیارد و 758 میلیون ریال به 52 کارخانه لبنی خراسان رضوی پرداخت شد.
وی گفت: بر این اساس در چهار ماهه پایانی سال 92 بطور متوسط معادل روزانه یک میلیون و 460 هزار و 715 کیلوگرم شیر خام، یارانه پرداخت شده که حجم تقریبی 75 درصد از تولید روزانه شیر خام را در خراسان رضوی شامل می شود.
رجوعی افزود: نحوه عملکرد سازمان صنعت و معدن در پرداخت یارانه بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان جهاد کشاورزی به نحوی طراحی شده که همه دامداران به نسبت مساوی امکان دریافت مابه التفاوت را داشته باشند.
وی درباره علت تاخیر در پرداخت یارانه شیرخام به دامداران خراسان رضوی نیز گفت: سیر مراحل تخصیص منابع و پرداخت آن به دامداران زمان بر است لذا گذراندن این روند تا حدی به طول انجامید.
رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: تخصیص منابع از وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال طی دو مرحله انجام شد لذا پرداخت آن نیز طی دو مرحله صورت گرفت.
وی گفت: بر اساس مصوبه دولت حداکثر قیمت هر کیلوگرم شیر خام هزار و 900 ریال و نرخ حداقل آن هزار و 680 ریال بوده لذا به دلیل کمبود اعتبارات هر کیلوگرم شیر خام از دامداران در خراسان رضوی به مبلغ هزار و 680 ریال خریداری شده است.
رجوعی تاکید کرد: به دلیل محدودیت در اعتبارات استانی تخصیص یافته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خراسان رضوی، این سازمان کف قیمت هر کیلوگرم شیرخام را محاسبه کرده لذا هیچ کار غیرقانونی انجام نشده است.
خراسان رضوی به عنوان قطب تولید محصولات پروتئینی و لبنی در کشور روزانه 2200 تن و سالانه به میزان 806 هزار تن تولید شیر دارد. این استان دارای رتبه سوم کشور در تولید شیر است.
روزانه 400 تن شیر از خراسان رضوی به استانهای تهران، گلستان، مازندران و فارس صادر می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com