دامداران کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند

دامداران کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند
افزایش قیمت نهاده های دامی به عنوان یکی از علل اصلی ورشکستگی دامداری های کشور اعلام شد.
سلطانی رئیس اتحادیه دامداران در باره خطر ورشکستگی دامداران کشور گفت: با افزایش قیمت نهاده های دامی دامدار ما مجبور است گاوهای خود را بفروشد تا بتواند خرج بقیه گاوها را بدهد.
وی افزود: این شرایط به حدی سخت شده که بسیاری از دامداران در فکر تغییر کاربری فضای دامداری خود هستند.
سیروس روستا دامدار استان فارس هم در این باره گفت: ما متولی نداریم و با افزایش قیمت نهاده های دامی فلج شده ایم و کار ما رو به افت و کاهش است و دیگر انگیزه کار نداریم.
وی افزود: تورم 16 درصدی در کنار افزایش قیمت حامل های انرژی و نهاده های دامی و از طرف دیگر کاهش قیمت شیر باعث شده کار دامداری خفت بار و زجرآور شود.
سیداحمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: از پارسال تاکنون قیمت ذرت از 130 به 250 تومان، یونجه از 700 به 1050 تومان و کاه و کلش از 270 به 700 تومان رسیده است.
وی افزود: با این شرایط صنعت گاوداری در آستانه ورشکستگی است و اصطلاحاً زانو زده است.
محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به این انتقادات گفت: در سال گذشته قیمت علوفه افزایش یافت و متناسب با آن باید قیمت شیرخام هم افزایش می یافت که مصوبه دولت برای خرید شیر خام به مبلغ هزار و 440 تومان بر همین اساس بود تا این افزایش هزینه را پوشش دهد.
وی افزود: اما خرید بر مبنای قیمت مصوب دولت از تغییر کارخانه های شیر انجام نشد و دامدار متضرر شد.
ملاصالحی با بیان اینکه قیمت ذرت، سویا و جو در دو سه ماهه اخیر کاهش چشمگیری داشته است، گفت: در برخی از این اقلام بیش از 100 تا 150 تومان در هر کیلو کاهش قیمت داشته ایم.
وی افزود: اما درباره افزایش قیمت یونجه، ذرت و کاه و کلش هنوز برای قضاوت زود است زیرا دامدار ما باید علوفه خود را در زمان برداشت در فصل قبل خریداری کرده باشد و هم اینک از این محصول خریداری شده در انبار استفاده کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com