دام‌هایی که بی سرو صدا از مرزها خارج می‌شوند

دام‌هایی که بی سرو صدا از مرزها خارج می‌شوند
صحبت از قاچاق بحث تازه ای نیست و دامنه آن آنقدر وسیع شده که قاچاقچیان از حیوانات هم غافل نشده و پا به این عرصه پر سود گذاشتند، این در حالیست که دامداران کشور با توجه به بالا بودن هزینه ها، روزگار کسادی سپری می کنند اما آزاد بودن دست دلالان در این عرصه زمینه قاچاق بی حساب و کتاب را برای آنها فراهم کرده است.
بدیهی است که باز هم دامداران فراموش شدند چرا که این بار قرار بود چارچوب های قانونی حامیشان باشد نه تنها تبصره ای در دل قانون و اما آمارها هم بیانگر آن است که این امر مرهمی بر زخم دامدار نبوده است.
در این بین نباید فراموش کرد که قاچاق دام موجب برهم خوردن تعادل در این صنعت شده و این بار هم دست دامداران از سود در این حوزه خالی مانده و مسئولان هم که یک سر دارند و هزار سودا وعده هایشان روی کاغذ در مرحله اجرایی کارایی لازم را نداشته است.
در این میان دامداران از اصلاح نژاد دامی صحبت کردند که صادرات اش به دنیا انجام می شود اما از سویی نبود حمایت و خرید تضمینی از سوی متولیان امر شرایطی ایجاد کرده که قاچاقچیان با سو استفاده از فرصت ها سودهای هنگفتی را در بازارهای هدف به دست آوردند.

قاچاق دام چه بر سر دامداران خواهند آورد
سعید سلطانی یکی از فعالان عرصه دامپروری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به قاچاق گوساله ها به ترکیه گفت: در واقع اگر از قاچاق گوساله های نارس به ترکیه جلوگیری شود، می تواند زمینه را برای اشتغال و کاهش واردات گوشت و دام خارجی به کشورفراهم کند.
وی افزود: در واقع اگر واردات گوشت و دام خارجی کنترل نشود به سبب اینکه تولیدکنندگان امکان رقابت را نخواهند داشت، این واردات بی حساب و کتاب می تواند مشکلاتی برای دامداران ایجاد کند از همین رو فروش گوساله ها به نفع دامداران است زیرا در غیر اینصورت دام هایشان روی دستشان باقی خواهد ماند.

اظهارات ضد و نقیض مسئولان در خروج دام از کشور
بر اساس این گزارش هرچند در این میان خبرهایی از صادرات رسمی گوساله های نارس به کشور ترکیه به گوش می رسد علیرضا عزیز اللهی مدیرعامل اتحادیه مرکزی ایران گفت: در واقع با منع صادرات دام با قاچاق آن مواجه خواهیم شد اما گفتنی است که صادرات دام به کشورهای ترکیه، عراق و کشورهای عربی همچون کویت، قطرو امارات متحده به صورت رسمی و با مجوز خود دولت صورت می گیرد.
وی افزود: هرچند که در این میان ممکن است  قاچاقچیانی بنا به روال سال های گذشته، تعداد اندکی دام را به صورت قاچاق به این کشورها صادر کنند.

تعطیلی برخی واحدهای دامداری به سبب مشکلات واردات دام به کشور
اگر چه در کشور به سبب سود بالا شاهد جولان قاچاقچیان و خروج دام از کشور هستیم اما نکته حائز اهمیت در این است که واردات دام به کشور از نگاه قاچاقچیان جا نمانده و همواره آنها نیز پا به این عرصه هم گذاشتند.
همچنین جواد آزاد مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به وادرات دام گفت: صادرات دام سبک منعی ندارد، اما مشکل اصلی در حوزه دامداری، قاچاق دام به کشور است زیرا در سال های اخیرقاچاق دام به سبب مسائل و بیماری هایی که به همراه داشته موجب جمع آوری بسیاری از واحد های دامداری شده است.
وی افزود:  با توجه به اینکه واردات دام از کشورهای هند و پاکستان از سمت شرق به کشور صورت می گیرد به همین خاطر دولت سیستان و بلوچستان را پایلوت قرار داده، به طوریکه ورود دام از سیستان و بلوچستان به کشور ممنوع است و از طرفی همین امر موجب مشکلات خاصی برای دامداران شده است.
آزاد تصریح کرد: در واقع با اعمال دستورهای قرنطینه ای وسیع تنها پس از کشتار امکان ورود گوشت دام های قاچاق به کشور وجود دارد.
گفتنی است این روزها قاچاق دام از کشور، تبدیل به کسب و کار بسیار سودمندی برای دلالان و قاچاقچیان شده  و این در حالیست که دامداران کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و باید گفت که خرید تضمینی و حمایت از سوی متولیان امر می تواند آبی بر آتش مشکلات صنعت دامداری کشور باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com