بررسی موانع تشکیل صندوق ملی حمایت از کارخانه‌های خوراک دام و طیور با حضور حجتی در کمیسیون کشاورزی مجلس

بررسی موانع تشکیل صندوق ملی حمایت از کارخانه‌های خوراک دام و طیور با حضور حجتی در کمیسیون کشاورزی مجلس
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و وزیر جهاد کشاورزی با حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن بررسی برخی موانع تشکیل و تقویت صندوق ملی حمایت از کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، بر اهمیت این موضوع تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران، مجید موافق‌قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که به منظور شرکت در جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون جزییات آنچه در این جلسه عنوان شده است، گفت: در این جلسه، اینجانب تاکید کردم همان تعاملی که ما را در مذاکرات هسته‌ای به پیروزی رساند، باید در عرصه اقتصاد نیز به کار گرفته شود و لازمه شکوفایی اقتصاد، پرهیز از انحصار و تنگ‌نظری است.
وی با بیان اینکه یکی از تصمیم های مؤثر دولت تدبیر و امید از آغاز کار، تقویت صندوق‌های ملی بوده است، خاطرنشان کرده است: صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران ازجمله صنایعی است که نیروی انسانی متخصص و تکنولوژی روز دنیا جزو مزیت‌های رقابتی اقتصاد آن است؛ لذا می‌تواند در حوزه اقتصاد کشاورزی پذیرای سرمایه‌گذاران باشد، چنانکه در عرصه صادرات نیز پتانسیل‌های بالایی دارد.
موافق‌قدیری حضور در اقتصاد جهانی را از دیگر الزامات شکوفایی اقتصادی کشور ذکر کرده و اظهار داشته است: صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در استفاده از ظرفیت‌های خود برای تعامل با بازار جهانی موقعیت بهتری نسبت به صنایع دیگر بخش کشاورزی دارند، چراکه امروز جز با نگاه مشارکتی سهیم شدن در توسعه یکدیگر نمی‌توان به پیش رفت؛ لذا وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران باید به‌صورت مکمل و همراه گام بردارند که این فرصت مناسبی پیش روی اقتصاد کشور و منطقه است.
وی تقویت تشکل‌های اقتصادی علاوه بر بنگاه‌های اقتصادی را از لوازم ضروری موفقیت تعامل اقتصادی بین ایران و سایر کشورها برشمرده و تصریح کرده است: دولت برای تقویت تشکل‌های اقتصادی باید گام‌های جدی بردارد و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران نیز در این زمینه تلاش زیادی داشته است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این جلسه یادآور شده است: در جهان مسئله‌ای بزرگ به نام تأمین امنیت غذایی (هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی)، به علاوه بحران آب به بزرگ‌ترین چالش بشر در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل خواهد شد، به‌طوری که پیش‌بینی استراتژیست‌های خبره جهان بر این است که در دهه‌های آینده نزاع‌های بین‌المللی سر تأمین آب و غذا خواهد بود.
موافق‌قدیری با بیان اینکه مهم‌ترین گزینه در ایجاد امنیت غذایی و کلید اصلی مدیریت آن را ایجاد بهره‌وری (راندمان) در کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی دانسته است، افزوده است: تمامی کارشناسان بر این باورند که توسعه افقی در تولیدات کشاورزی منسوخ شده و توسعه عمودی در بخش کشاورزی (ارتقاء راندمان یا بهره‌وری تولیدات کشاورزی) راهکاری کلیدی در مدیریت امنیت غذایی جهان است. بر همین اساس مطابق ماده ۳۰ قانون افزایش بهره‌وری، وزارت جهاد کشاورزی مکلف و موظف به ارتقاء بهره‌وری در بخش تولیدات دامی شده و موظف است تا با هدایت و نظارت بخش خصوصی نسبت به افزایش راندمان، ارزش افزوده بیشتر و افزایش کیفیت محصولات دامی اقدام مؤثر کند. در همین راستا یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید محصولات دامی استفاده از خوراک آماده تولیدی توسط کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان و صنایع وابسته به آن (کارخانه‌های پودر ماهی، دی‌کلسیم فسفات، مکمل‌سازی و...) است. هم‌اکنون در دنیا حدود یک‌هزار میلیارد تن (یک تریلیون تن) انواع متنوع خوراک دام و طیور در سال تولید و مصرف می‌شود، به‌طوری که سهم بالفعل ایران در حال حاضر بیش از هشت میلیون تن به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان و ظرفیت اسمی حدود ۱۷ میلیون تن با تعداد ۵۰ واحد تولیدی به ارزش ۳۴ هزار میلیارد تومان است.
وی خطاب به نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین نقش صنایع مذکور را فرآوری مواد خوراکی به‌منظور افزایش بهره‌وری مصرف غلات، دانه‌های روغنی، کاه و کلش و دیگر محصولات و پسماندهای زراعی در تولید محصولات دامی عنوان کرده است.
موافق‌قدیری تأکید کرده است: با توجه به نکات فوق و اهمیت جایگاه واحدهای تولیدی خوراک دام در ارتقاء بهره‌وری تولیدات دامی و در مقابل آن بزرگ‌ترین نقطه ضعف این صنعت مبنی بر کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در تأمین مواد اولیه، بدیهی است که تشکیل صندوق ملی حمایت از صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان نقش بسزایی در مدیریت امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده تولیدات دامی داشته باشد؛ بنابراین با تأمین نقدینگی این‌گونه واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت بالفعل تولید آنها و رعایت موازین استاندارد تولید خوراک دام مطابق با استانداردهای صادره از معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی (اصول GMP تولید در راستای وظیفه‌مندی ماده ۳۰ قانون افزایش بهره‌وری) قطعاً ارزش افزوده تولیدات دامی افزایش خواهد یافت.
وی در پایان ضمن تشکر مجدد از زحمات حجتی در طول دو سال گذشته، خواستار حمایت‌های بیشتر وی از کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان شدند.
در ادامه این جلسه کمیسیون، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز ضمن موافقت با تشکیل صندوق ملی حمایت از کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان ایران بر پیگیری این موضوع جهت تأمین سرمایه ۴۹ درصدی سهم دولت تأکید کرده است.
بر اساس گفته موافق قدیری، وی در این جلسه اشاره کرده که این صنعت نه‌تنها در کل کشور پراکنده شده؛ بلکه مقایسه ارزش ریالی تولیدات آن، اشتغال‌زایی مولد و تثبیت اشتغال آن، تأثیر بسیار زیاد آن در زنجیره تولید محصولات دامی، در ردیف صنایع استراتژیک است و از همه مهم‌تر افزایش راندمان مواد اولیه در اثر فرآوری در این‌گونه کارخانه‌های بیانگر اهمیت و جایگاه خاص این صنعت این است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با تکنولوژی‌های قدیمی ۲۵ تا۳۰ سال پیش، نمی‌توان به تقاضای روزافزون خوراک دام پاسخ داد، خاطرنشان کرد: باید از طریق این صندوق و تأمین مواد اولیه واحدها به‌صورت مستقیم و روش‌های نو به حجم انبوه تقاضاهایی که وجود دارد پاسخ داد.
وی ادامه داد: زیرا این روش نه اقتصادی و نه بهداشتی است و جان انسان و دام را نیز به خطر می‌اندازد و همچنین با توجه به استانداردها نمی‌توانیم محصولات نهایی خود را صادر کنیم
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com