برند فعال در صنعت طیور نداریم/ بازار مصرف کشورهای همسایه را از دست داده ایم

برند فعال در صنعت طیور نداریم/ بازار مصرف کشورهای همسایه را از دست داده ایم
مدیرعامل اتحادیه صنعت مرغداران با بیان این که که بازارهای مصرف در عراق و افغانستان را از دست داده ایم گفت: باید دولت مشوق های صادراتی و حمایتی را در صنعت طیور اعمال کند.
چند روز گذشته اعلام شد که ایران از آنفولانزای مرغی پاک شده است. مدتی بود که بازار مصرف و خرید و فروش مرغ بابت این بیماری به هم ریخته بود و مرغداران با زیان ها و خسارات زیادی مواجه شدند. با این حال اعتقاد بر این است که رکود در بازار مرغداران تا پایان سال ادامه پیدا کند. هرچند صنعت طیور هم جدا از صنایع دیگر سنجیده نمی شود و مشکلات و معضلاتی هم دارد. مشکلاتی که با هموار شدن فضای تولید و رونق اقتصادی در ارتباط است. در این راستا صنعت طیور را با لغو تحریم ها و در دوره پسا تحریم می توان پر رونق تر هم تصور کرد. در این راستا با دکتر حمید فاضلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی صنعت مرغداری کشور گفتگویی کرده ایم که در ادامه خواهید خواند:
شما در مصاحبه پیشین گفتید که مشکلات صنعت طیور ایران ساختاری است و بعدا در موردآن صحبت می کنم. امکان دارد آن مشکلات را بیان کنید؟
ما باید صنعت طیور کشور را براساس روش های روز دنیا استا ندارد کنیم. ساختار صنعت طیور ما خرده مالکی است. تا زمانی که این ساختار به صورت زنجیره ای حرکت نکند و زنجیره های تولید شکل نگیرد صنعت طیور ما از این بحران خارج نخواهد شد. در کشورهای پیشرفته ساختار صنعت طیور به صورت مالکیتی است ولی در ایران چون مالکیت شکل گرفته است می تواند به صورت هلدینگ های مدیریتی باشد. با این حال تا ساختار صنعت طیور اصلاح نشود تلاش ها بی نتیجه خواهد بود. تولیدکنندگان و مرغداران هم باید بتوانند ساختار خرده مالکی را به صورت حلقه ها و زنجیره های تولیدی تبدیل کنند.
لغو تحریم ها چقدر می تواند در بهبود فضای تولیدی و صادرات در صنعت طیور و مرغداری میسر باشد؟
حصول توافق هسته ای و لغو تحریم ها قطعا می تواند در رونق اقتصادی و بهبود فضای صنعتی موثر باشد. در سایه بهبود مناسبات بین المللی می توانیم از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم. از آن گذشته برخی محدودیت های صادراتی برداشته خواهد شد و در حوزه خرید و فروش هم جهش هایی صورت خواهد گرفت. به علاوه قیمت های تمام شده به واسطه تعاملات مستقیم بین المللی پایین خواهد آمد؛ بنابراین می توانیم هم در توسعه تکنولوژی روز دنیا و هم در تطبیق صادرات کشور مطابق با نیازهای کشورهای مقصد برنامه ریزی کنیم. در این راستا می توانیم چرخه تولید خودمان را با یک برنامه ریزی مدون به سرانجام برسانیم.
ما در صنعت طیور برند فعال و شناخته شده داریم؟
متاسفانه نه. نه تنها برند بین المللی که حتی برند داخلی فعال هم نداریم.
شیوع آنفولانزای مرغی باعث کاهش صادرات ما به روسیه و عراق شد. الان و پس از پاک شدن ایران از این بیماری فضای صادرات را چگونه پیش بینی می کنید؟
به دلیل اینکه در ترکیه (یکی از تامین کنندگان بازار مصرف عراق و افغانستان) چندماه قبل آنفولانزای مرغی شیوع پیدا کرده بود عراقی ها از ورود تولیدات ترک به این کشور جلوگیری می کردند و ما جایگزین شرکت های ترکیه شده بودیم. متاسفانه با شیوع آنفولانزا در ایران این بازارها را از دست دادیم. البته صادرات ما به کلی قطع نشد. در حال حاضر و پس از اعلام پاک شدن ایران از آنفولانزای مرغی با مشوق های صادراتی و حمایتی دولت نه تنها به بازارهای عراق و افغانستان دست می یابیم که حتی بازاهای کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس هم دور از دسترس نیستند.
پیش زمینه های پیشرفت و رونق در صادرات محصولات صنعت طیور چیست؟
اولین اصل برنامه مند بودن صادرات است. باید یک برنامه 6 تا یک ساله برای آن تدوین کنیم. به علاوه اینکه واحدهایی را تنها برای حوزه صادرات اختصاص دهیم. در این راستا قطعا نیاز به مشوق های صادراتی در صنعت طیور داریم. ابتدا باید بازارهای مصرف را به دست بیاوریم و سپس با افزایش تولید و بهره روی در آینده نه چندان دور حتی نیاز به آن بازارها هم نخواهیم داشت.
مرغداران خسارات زیادی از بابت آنفولانزای مرغی دیدند. در صحبتی که ما با نمایندگان شهرهای شمالی داشتیم آنها از عدم حمایت دولت از مرغداران ناراضی بودند. نظر شما در این باره چیست؟
آن مقدار هزینه ای که دولت اختصاص داده بود برای آن واحدهایی بود که درگیر آنفولانزا می شوند. منتها اگر خسارت مرغداران شمال برآورد شود آن مقدار در نظر گرفته شده خیلی ناچیز است. من هم سخن نمایندگان شهرهای شمالی را تایید می کنم. با این حال کل صنعت طیور ایران از آنفولانزای مرغی ضربه دید. قیمت ها بسیار افت کرد و به خاطر کاهش صادرات مرغداران ضربه زیادی دیدند.
چه اقدامات پیش گیرانه ای برای مدیریت بهتر بحران های ناشی از بیماری های دامی می توان پیش بینی کرد؟
باید این اتفاقات را پیش بینی کرد و در بودجه های سنواتی و ایجاد صندوق های حمایتی از زیان ها جلوگیری کنیم. به عنوان مثال در کشور آمریکا هم چند ماه گذشته این اتفاق افتاد ولی دولت و سازمان های مربوطه با کمک حدود 400 میلیارد دلار به خسارت دیدگان کمک کردند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com