به مرغ‌ها هورمون تزریق نمی‌شود

به مرغ‌ها هورمون تزریق نمی‌شود
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در دنیا برای تولید مرغ از هیچ هورمونی استفاده نمی‌شود، در داخل نیز به مرغ‌ها هورمون تزریق نمی‌شود.
شهرام موحدی در نشست خبری هم اندیشی فعالان بخش خصوصی و دولتی در چرخه توزیع گوشت سفید استان اصفهان، اظهار کرد: سال گذشته 79 میلیون قطعه در استان جوجه ریزی شد و در پنج ماهه سال جاری نیز 27 میلیون قطعه جوجه ریزی ثبت شد که توسط مرغ داران در حال پرورش است.
وی افزود: در سطح استان دو هزار و 90 واحد مرغداری گوشتی و 186 واحد مرغ تخم گذار وجود دارد. در سال گذشته بیش از 59 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌ها کشتار شدند و این آمار در پنج ماهه ابتدای سال جاری حدود 20 میلیون قطعه بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه یک هزار و 800 مرکز عرضه گوشت سفید و 48 مرکز عرضه مشترک گوشت سفید و قرمز در استان وجود دارد، اضافه کرد: در سال گذشته، 183 هزار بازدید از مراکز گوشت سفید و قرمز و در پنج ماهه نخست سال جاری 32 هزار بازدید انجام شد. در بازرسی‌های سال 1394 متخصصین اداره کل دامپزشکی استان، از مراکز عرضه 228 هزار کیلوگرم گوشت سفید و قرمز ضبط شد، این آمار در پنج ماهه ابتدای سال جاری 122 هزار کیلوگرم بوده است.
موحدی گفت: در بخش کشتارگاه‌های طیور در سال گذشته، 385 هزار قطعه طیور از چرخه مصرف انسانی خارج شد و این آمار در پنج ماهه نخست سال جاری 158 هزار قطعه است.
وی با بیان اینکه بیش از 15 تن فراورده‌های خام دامی معدوم شده است، اظهار کرد: تصور کنید این میزان معدومی‌ها سر سفره مردم بود. می‌دانید چه فاجعه‌ای رخ می‌داد؟ هزینه‌های دارو و درمان چه میزان افزایش پیدا می‌کرد؟ چه تعداد از تخت‌های بیمارستان‌ها اشغال می‌شد؟ برخی فکر می‌کنند بخش سلامت تنها به حوزه وزارت بهداشت مربوط می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: اعتبارات بسیار خوبی در طرح تحول نظام سلامت تخصیص پیدا کرد که بسیار مؤثر واقع شد، اما آیا سلامت بدون پیشگیری معنا پیدا می‌کند؟ متأسفانه یک ریال از اعتبارات طرح تحول سلامت به حوزه دامپزشکی اختصاص پیدا نکرده است.
موحدی خاطرنشان کرد: حوزه دامپزشکی تمام تلاش خود را در تأمین سلامت مواد پروتئینی، مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و تأمین امنیت غذایی انجام می‌دهد.
موحدی با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه سلامت فراورده‌های دامی سالم‌ترین و بهترین در کشور است، گفت: 15 هزار مورد آزمایش روی فراورده‌های خام دامی در استان انجام شده است.
وی با بیان اینکه صادرات یکی از پایه‌ها و اصول اقتصاد مقاومتی است، افزود: در این مورد هیچ محصولی بدون سرتیفیکیت از کشور خارج نمی‌شود. در سال گذشته بیش از دو میلیون و 865 هزار کیلو پنجه مرغ، یک میلیون و 539 هزار میلیون کیلو پای مرغ، 91 تن بلدرچین، 115 تن بوقلمون و 3.186 تن آلایش مرغ به کشورهای دیگر صادر شده است. همچنین در حال حاضر 100 تن آلایش مرغ در هفته صادر می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه از جمع آوری تخته‌های واحدهای صنفی مرغ فروشی استقبال می‌کند، اظهار کرد: جمع آوری تخته‌ها چند جنبه دارد. اولا باید در میان مصرف کنندگان فرهنگ سازی ایجاد شود که مرغ قطعه بندی شده خریداری کنند و ثانیاً این موضوع نیز باید مدنظر قرار گیرد که توان دامپزشکی در این حد نیست که به تنهایی این موضوع را پیگیری کند.
 موحدی ادامه داد: تعداد 10 هزار واحد صنفی عرضه و تولید مرغ در استان وجود دارد و با تعداد خودروی عملیاتی و نیروی موجود در اداره کل نمی‌توان انتظار صد درصدی در خصوص نظارت‌ها از این اداره داشت. اعتبارات دامپزشکی کفاف فعالیت صد درصدی را نمی‌دهد و حوزه دامپزشکی از کمبود اعتبارات رنج می‌برد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان پیرامون انتقال قطعه بندی مرغ به کارگاه ها، اظهار کرد: زمانی که این موضوع مطرح می‌شود، به این معناست که نظارت صد درصدی اداره کل در مورد تمام مراحل فرایند قطعه بندی، بسته بندی و عرضه مرغ وجود داشته باشد.
موحدی خاطرنشان کرد: پس از معدوم کردن فراورده‌های خام دامی، این مواد به کارگاه‌های تبدیل ضایعات تحویل داده می‌شود. ضایعات در کوره‌های مخصوصی به پودر تبدیل می‌شوند و در صورت تأیید برای خوراک دام عرضه خواهند شد.
وی با بیان اینکه هیچ هورمونی در تولید مرغ کشور استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: متأسفانه مطالبی در دنیای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شوند که تزریق به جوجه‌ها را با نام هورمون انتشار می‌دهند در صورتی که هر تزریقی هورمون نیست، چرا که علی رغم بهداشتی نبودن این موضوع، اصلا تزریق هورمون مقرون به صرفه نیست.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بهترین سایز مرغ برای فروشندگان و مصرف کنندگان سایز 1.8 کیلوگرم به پایین است. مردم مرغ در این سایزها را خریداری کنند چرا که ضایعات کمتری دارد، گوشتش لذیذتر است، راحت‌تر پخته می‌شود و طول عمر بیشتری دارد.
 
نظرات شما
  •  

    شهروند گفت : ۹۵/۰۶/۰۹

    هیچ هورمونی در تولید مرغ کشور استفاده نمی‌شود، متأسفانه مطالبی در دنیای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شوند که تزریق به جوجه‌ها را با نام هورمون انتشار می‌دهند در صورتی که هر تزریقی هورمون نیست، چرا که علی رغم بهداشتی نبودن این موضوع در صنعت مرغداری،اصلا تزریق هورمون مقرون به صرفه نیست.گوشت سفید مرغ بهترین گوشت وبا کیفیت ترین است زیرا قابل کنترل مستمر توسط دامپزشکی است.

    پاسخ...
  •  

    م_مسعود گفت : ۹۵/۰۶/۱۱

    ضمن عرض سلام خدمت همکاران متاسفانه وقتی هم که این موضوع مورد علاقه دلالان مظلمه بمرورزمان سپرده وازیادهامیرودفیل فضلایادهندوستان کرده وخودشان اب به اسیاب دشمن میریزندتادرخاطره ها زنده شود ولی این بهانه ها کهنه شده وبایدبدنبال مستمسک دیگری بگردند.ازطرفی انانیکه عدم امکان مصرف هورمون درمرغ راباورندارند خوشبختانه علی الرغم تمام محدودیتهائی که برای این مملکت ایجادشده و میشود به کوری چشم دشمنان ازفراوانی نعمت برخورداریم میتوانند از انواع گوشت گاو گوسفند شتر مرغ وبوقلمون وکبک...اتفاده نمایند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com