ایران و ترکیه دو سند همکاری کشاورزی امضا کردند/ کشاورزی ترکیه و ایران به دنبال سهم ویژه از تجارت ۳۰ میلیارد دلاری

ایران و ترکیه دو سند همکاری کشاورزی امضا کردند/ کشاورزی ترکیه و ایران به دنبال سهم ویژه از تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
ایران و ترکیه دو سند همکاری در زمینه قرنطینه دامی و نقشه راه همکاری های راهبردی در زمینه کشاورزی امضا کردند.
این اسناد در خاتمه ششمین نشست کمیته مشترک راهبردی همکاری های کشاورزی دو کشور و نخستین همایش کاری ایران و ترکیه در حوزه کشاورزی در آنکارا امضا شد.
سند همکاری در زمینه قرنطینه دامی از سوی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و فاروق چلیک وزیر کشاورزی، غذا و دامداری ترکیه و پروتکل مربوط به نشست کمیته مشترک نیز از سوی معاونان وزرای کشاورزی دو کشور امضا شد.
محمود حجتی طی سخنانی در مراسم امضای این اسناد، گفت و گوهای دو جانبه خود با وزیر کشاورزی ترکیه در دو روز اخیر و مذاکرات بین هیات های دو کشور و همچنین فعالان اقتصادی را مثبت و سازنده خواند و گفت: چشم انداز همکاری ها در حوزه کشاورزی با توجه به ظرفیت های بسیار بزرگ در دو کشور و اراده سیاسی برای توسعه، بسیار امیدوار کننده است.
حجتی گفت: نگاه راهبردی بین دو طرف در خصوص اینکه دو کشور در حوزه اقتصادی می توانند مکمل یکدیگر شوند، وجود دارد و امضای سه سند در ظرف کمتر از شش ماه خود نشان دهنده عزم راسخ برای توسعه همکاری هاست.
فاروق چلیک وزیر کشاورزی ترکیه نیز گفت: بخش کشاورزی دو کشور باید سهم مناسبی را از هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری به خود اختصاص دهند.
چلیک فرایند همکاری های دو کشور در همه حوزه ها از جمله کشاورزی را خوب ولی ناکافی ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: با عزمی که در دو طرف برای گسترش همکاری ها وجود دارد، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر مناسبات دو کشور در همه حوزه ها از جمله کشاورزی باشیم.

فعالان بخش کشاورزی ترکیه با وزیر کشاورزی ایران دیدار و گفت وگو کردند
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران امروز با جمعی از فعالان حوزه کشاورزی ترکیه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا دیدار و گفت وگو کرد.
در ابتدای این دیدار ابراهیم طاهریان سفیر ایران ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی و دیگر حاضرین، با اشاره به عملکرد و موفقیت های دولت ایران در حوزه کشاورزی، سفر وزیر جهاد کشاورزی کشورمان به ترکیه را فرصت استثنایی برای توسعه ارتباطات و همکاری های موثر میان ایران و ترکیه در این حوزه ارزیابی کرد.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای مناسب برای توسعه روابط و همکاری های دوجانبه برای دسترسی به هدف تعیین شده ۳۰ میلیارد دلاری در روابط اقتصادی میان دو کشور و نیز اهمیت نزدیک شدن دیدگاه ها برای تامین و برقراری صلح و ثبات منطقه افزود: مقامات ایران همواره تلاش کرده اند فضایی صمیمانه میان ایران و ترکیه برقرار باشد. به خصوص طی ماه های گذشته دیدارهای منظمی فی مابین مسئولان عالی رتبه دو کشور انجام شد و موضوعات همکاری های دو جانبه مورد بررسی قرار گرفت و در زمینه تحولات منطقه ای با هدف نزدیک کردن دیدگاه ها، گفت وگو و تبادل نظر شد.
در ادامه این دیدار محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز با تشکر از سفیر ایران به خاطر فرآهم آوردن فرصت گردهمایی صمیمانه با تجار و دست اندرکاران بخش کشاورزی، ظرفیت های گسترده در دو کشور را به عنوان زمینه و فرصت مناسبی برای توسعه روابط میان ایران و ترکیه به ویژه در دوران پسابرجام ارزیابی کرد.
حجتی تاکید کرد: نه تنها هیچگونه مانعی برای توسعه مبادلات و همکاری های بخش های صنعتی و کشاورزی میان ایران و ترکیه وجود ندارد، بلکه همه فعالان و سرمایه گذاران در این بخش ها می توانند مبادلات و همکاری های خود را در این حوزه بیش از پیش گسترش دهند .
در بخش پایانی این نشست راهکارهای توسعه مناسبات کشاورزی میان ایران و ترکیه به طور مبسوط از سوی فعالان این بخش مطرح شد .
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com