استفاده از ظرفیت تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی ضروری است

استفاده از ظرفیت تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی ضروری است
مدیر عامل پشتیبانی امور دام کشور گفت: استفاده از ظرفیت تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی ضروری است چرا که یکی از راههای برون رفت از مشکلات کنونی همکاری بخش خصوصی با دولتی است.
علیرضا ولی روز شنبه در سفر یکروزه خود به استان قزوین در جمع تولیدکنندگان دام و طیور استان قزوین در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی، از واگذاری وظایف شرکت پشتیبانی امور دام به استانها خبر داد و افزود: به منظور تسهیل در امور تولیدکنندگان بخش کشاورزی آماده واگذاری وظایف این شرکت به تشکل های بخش خصوصی هستیم.
ولی اظهارکرد: متاسفانه تحریم های ظالمانه و تنگناهایی که دشمنان برای ما ایجاد کردند بسیاری از زیرساخت ها را دستخوش فروپاشی کرده و محدودیت ها موجب شد در بخش های مختلف دچار چالش شویم.
وی اضافه کرد: امروز در شرایط پسابرجام دولت تدبیر و امید تصمیم دارد از بخش خصوصی حمایت کند تا با مشارکت مردم کارها شتاب گیرد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: درصدد هستیم وظایف شرکت پشتیبانی امور دام را به بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که تمامی کشورهای توسعه یافته با کاهش تصدیگری دولتی بیشتر امور خود را به بخش خصوصی واگذار کرده اند.
ولی افزود: باید بپذیریم دولت نه صنعتگر خوبی است و نه در تولید موفق بوده و شرایط امروز نشان می دهد باید بسیاری از امور را به مردم بسپاریم و دولت فقط سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان کند.
وی یادآورشد: وظایف شرکت پشتیبانی امور دام به استانها تفویض می شود و با تشکیل کارگروه تخصصی ضمن بررسی وضعیت هر استان امکانات فیزیکی و سخت افزاری خود را در اختیار مراکز استان ها قرار می دهیم تا خودشان مدیریت کنند.
این مسوول خاطرنشان کرد: امیدواریم شرایط به سمتی برود که بخش کشاورزی بدون حمایت و وابستگی دولت بتواند فعالیت کند و برای رسیدن به این مهم باید تشکل های خصوصی این بخش فعال و تقویت شوند و با استفاده از تجربیات ارزشمند خود امور را اداره کنند.
ولی اضافه کرد: به نظر می رسد تشکل ها هنوز به اهمیت جایگاه خود پی نبرده اند و به همین دلیل از همه ظرفیت های خود استفاده نکرده اند و یا روش استفاده را نمی دانند در حالیکه با بهره مندی از این ظرفیت می توان تاثیرگذاری در کشاورزی را بیشتر کرد.
وی بیان کرد: با توجه به مشکلات ناشی از کاهش قیمت مرغ در بازار، شرکت پشتیبانی امور دام دیگر مرغی خریداری نخواهد کرد و حتی ذخایر استراتژیک را کاهش می دهیم تا تولید کننده آسیب نبیند.
مدیر عامل پشتیبانی امور دام کشور گفت: مواد پروتیینی و نهاده ها را در قالب سیاست گذاری و در حاشیه آن نگهداری می کنیم زیرا اگر ذخیره سازی زیاد باشد بازار را بهم ریخته و مشکل ساز می شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اضافه کرد: اگر تشکل های بخش کشاورزی برنامه خرید ارایه کنند ما آماده ایم بر اساس نظر آنها فعالیت کنیم و برای مازاد مصرف و صادرات فکر کنیم اما برای کنترل باید از تولید و جوجه ریزی تا فروش نظارت و کنترل داشته باشیم تا اوضاع مدیریت شود.
ولی تصریح کرد: تولید، بازاریابی، فروش باید با برنامه و مدون باشد و در این صورت برای مازاد تولید هم می توانیم برنامه ریزی کنیم و صادرات را افزایش دهیم، اما با اعتبارات ناکافی دولت، کشاورزان و تولید کنندگان در هیچ بخشی نباید منتظر کمک دولت باشند.
وی افزود: راه برون رفت از مشکلات کنونی همکاری بخش دولتی و خصوصی است و اگر بتوانیم ظرفیت تشکل های، اتحادیه ها و تعاونیهای بخش کشاورزی را بالا برده و از آن بخوبی استفاده کنیم با تفویض اختیار می توان کارهای بزرگی کرد.
ولی اضافه کرد: در زمینه واردات نهاده ها، مواد پروتیینی و گوشت رویکرد ما استفاده از تولید داخلی است زیرا هم سرمایه و نیروی انسانی و هم توان تولید در داخل قابل توجه است و با بیمه کردن محصول و دادن ضمانت می توان به موفقیت رسید.
وی تصریح کرد: آمادگی داریم همه امکانات شرکت پشتیبانی امور دام را در اختیار استان ها قرار دهیم تا با استفاده از تشکل ها برای ساماندهی امور اقدام شود و خرید مرغ هم توسط بخش خصوصی صورت گیرد.
ولی در پایان افزود: درحال حاضر جلوی عرضه مرغ منجمد را گرفته ایم و خرید تضمینی را دولت با این هدف انجام می دهد تا به بخش خصوصی کمک شود تا از مشکلات عبور کند.
در این نشست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز اعلام آمادگی کرد تا برای واگذاری وظایف معاونت پشتیبانی امور دام اقدام و با داشتن تشکل های قوی در حوزه دام و طیور این کار با موفقیت انجام شود.
استان قزوین دارای 500 هزار راس گاو شیری و گوشتی است که شامل 300 واحد گاو شیری که 80 هزار گاو شیری صنعتی و 200 هزار گاو شیری دو رگ و مابقی بومی است. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com