ارز مرجع ویژه واردات خوراک دام و طیور در جای دیگر هزینه شده است

ارز مرجع ویژه واردات خوراک دام و طیور در جای دیگر هزینه شده است
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: به علت نبود نظارت صحیح از سوی بانک مرکزی و شرکت پشتیبانی امور دام و طیور و سایر نهادهای نظارتی ارز مرجعی که باید برای واردات نهاده های دام وطیور و حمایت از مصرف کننده هزینه می شده صرف واردات کالاهای دیگر شده است.
عباس پاپی زاده در گفت وگویی با بیان اینکه صنعت مرغداری یکی از صنایعی است که با کمترین حمایت دولتی شکل گرفته و به واسطه مشارکت مردمی زیرساخت بسیار قوی دارد، گفت: تولیدات صنعت مرغداری ۲ میلیون تن است که سهم بسیار زیادی در خودکفایی و امنیت غدایی کشور دارد.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه به دلیل نوسانات و عدم شفافیتی که در بازار وجود دارد و همچنین عدم پیش بینی و برنامه ریزی توسط بخش دولتی برای تولید و مصرف مرغ، نوسانات بسیاری در این صنعت مشاهده می شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه مهمترین عامل در صنعت مرغداری تامین خوراک و نهاده هاست، تصریح کرد: با توجه به وارداتی بودن چندقلم از اقلام مصرفی خوراک دام و طیور مثل سویا، هزینه های تولید تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز و واردات قرار می گیرد.
وی با انتقاد از اینکه تا کنون سیستمی برای رصد به موقع و مدیریت نوسانات بازار طراحی نشده است ، گفت: در دوره ای دولت مرغداریها را وادار به جوجه ریزی و سرمایه گذاری بسیار در این راستا می کند در حالی که مصرف ما به آن میزانی که تولید انجام می گیرد نیست بنابراین با اضافه تولید مواجه می شویم و مازاد تولید روی دست تولیدکنندگان می ماند.

ضرورت بازاریابی داخلی و خارجی برای ۱۴۰ هزارتن مرغ ذخیره شده
پاپی زاده با اشاره به اینکه بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تن مرغ در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام و طیور ذخیره سازی شده است، تاکید کرد: اگر هرچه زودتر برای مصرف داخلی یا بازاریابی این محصولات ذخیره شده فکری نشود، انبارها پر شده و دیگر نمی توانیم نوسانات ناشی از تولید را از طریق همین ذخیره سازی برطرف کنیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: انبارها و امکانات شرکت پشتیبانی امور دام و طیور به ما این امکان را می دهد که حدود ۱۰۰ هزارتن مرغ ذخیره و از شکست قیمت در بازار جلوگیری کنیم اما زمانی که این انبارها پر باشد و محصول روی محصول انبار شود دیگر نمی توان نوسانات بازار را کنترل و از شکست قیمت جلوگیری کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری سفر اخیر وزیر جهادکشاورزی و نمایندگان مجلس به روسیه تصریح کرد: برای صادرات مرغ به روسیه اقدامات خوبی انجام شده، اما این موضوع برنامه ریزی جدی تری را می طلبد.
وی تاکید کرد: باید نیاز داخلی و میزان تولید دوره های مختلف را مشخص کنیم و اگر قرار است مازاد تولیدی داشته باشیم از قبل برای بازاریابی و صادرات آن برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.
پاپی زاده گفت: صادرات هم به صنایع فرآوری و بسته بندی و هم به اینکه ما به طرف خریدار در خارج از کشور یک اطمینانی را بدهیم که در بازه های زمانی مشخص محصول را بدست آنها می رسانیم و خلف وعده نشود وابستگی دارد بنابراین مسئولان جهادکشاورزی باید برنامه ریزی صحیحی در این خصوص داشته باشند.

مقدار و کیفیت محصولات صادراتی ثابت و مشخص باشد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه مقدار و کیفیت محصولاتی که صادر می شود باید ثابت و مشخص باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ما هنوز برند مشخصی نداریم تا بحال نتوانستیم فضای مناسب و بازار دائمی را برای محصولات خود ایجاد کنیم و این بازار موقت است.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه صادرات محصولات در مقطعی انجام و بعد از آن متوقف می شود ، مشتریان و بازار را از دست می دهیم بنابراین بازار یابی و صادرات محصولات به برنامه ریزی جدی تری نیاز دارد.
پاپی زاده گفت: به دلیل همین نوسانات در حوزه دام و طیور، نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت را از سال گذشته مطرح و بیش از یکسال روی این موضوع کار کرده اند، که نتایج این تحقیق و تفحص نهایی شده و هفته بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه گزارش آن در صحن علنی قرائت می شود.

انتقاد ازهزینه ارز مرجع ویژه واردات خوراک دام و طیور در جای دیگر
این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص نتایج بدست آمده در تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و وتجارت در زمینه واردات، گفت: در این گزارش به این نتیجه رسیده ایم که ارز مرجع و ارزان قیمت که دولت باید در اختیار واردات نهاده های دامی مثل کنجاله سویا ذرت و بعضی از اسیدآمینه ها قرار می داده در مسیر واقعی خودش قرارنگرفته و وارد کننده به جای آن از این ارز برای وارد کردن کالاهای دیگر استفاده کرده است.
وی با انتقاد از اینکه نظارت درستی از سوی بانک مرکزی و شرکت پشتیبانی امور دام و طیور و سایر نهادهای نظارتی در زمینه اختصاص ارز مرجع برای واردات نهاده های دام و طیور و هزینه آن در این راستا صورت نگرفته است، تصریح کرد: آن بخشی هم که این کالاها با ارز مرجع و ارزان خریداری شده ، نهاده های دامی و طیور وارد شده را با قیمت ارز آزاد به بازار عرضه و هزینه های زیادی را به بخش مرغداری تحمیل کرده اند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامس یادآور شد: استراتژی تعریف شده و یارانه ای که قرار بود به دست مصرف کنندگان برسد، به علت نبود نظارتها و عدم اجرای دقیق این قانون، نتوانسته در قدرت خرید مصرف کننده اثر بگذارد ، در تحقیق و تفحص همه این نکات آمده و گزارش آن را به قوه قضائیه هم ارسال و متخلفان را معرفی می کنیم.
 
نظرات شما
  •  

    دلواپس گفت : ۹۳/۰۸/۱۰

    البته اقای نماینده لطف میکردن میگفتن در چه دوره ای ارز مرجع در مسیر های دیگه خرج شده

    پاسخ...
  •  

    ضرغامی مرغدار متضرر گفت : ۹۳/۰۸/۱۰

    اقای نماینده حالا فرض را بر این بگیریم که مرغ از کیلویی 72000ریال که مصوب شده به 80000ریال افزایش پیدا می کرد .انگاه ازطرف تعزیرات / دفتر ریاست جمهوری/شورای مصرف کنندگان /صداوسیما/تمام روزنامه ها /ودستگیری مرغدارن وکشارگاهها وجرایم میلیاردی وهر کسی که زورش میرسیدیک فشار وارد میکرد که از همه بدتر پشتیبانی امور دام بود.
    اقایان مغز کل حالا چرا ساکت هستید؟
    مرغداری ها دارد نابود میشود وشما در حال تماشای یک اتتش سوزی بزرگ هستید و هیچ کاری نمی کنید لطفا در موقع گران شدن مرغ همگی ساکت ساکت ساکت...شوید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com